AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.140

BMW 528iA 00:a, bubbelljud från huvudbroms samt vitrök efter tvätt.

Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Var igår och fick min bil tvättad. Ingen motortvätt med med högtryck i såväl hjulhus sam resten av bilen. När jag startar bilen i tvätthallen och trycker ner bromspedalen hörs ett bubblande ljud, men bromsen fungerar som den ska. Kör hem bilen som vanligt utan bekymmer och ställer den över natten. Bubbelljudet kvarstår och bilen vitryker kraftigt och går ojämnt vid gaspådrag. Det bör tilläggas att bilen står ute och det var störtflod inatt, himmelan var öppen och regnet öste ner. Vad kan det vara för fel? Blev orolig och körde hem efter endast 50 meter och fick ta andrabilen till jobb idag. Bilen går bra på tomgång, men så fort man trampar på gasen så ryker den vitt. Kylvätskenivån är normal och tempen har inte stigit alls. Tacksam för snabba svar. MVH//Erik
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Om du tar bort kupéfiltren och rensar så under dem så kommer vattnet kunna rinna undan och inte sabba din bromscylinder gissar jag.
försök blåsa rent från blött i tändstiftsbrunnar också.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vänster, förarsidan i första hand, under kupefilterboxen sitter huvudbromscylindern och bromsservot i en "plåtlåda" dräneringen i botten på lådan är tilltäppt och behöver rengöras, dammsugare och tryckluft.
Du får in vatten i bromsservot som också suger in vatten bakvägen till motorn insug.
Kan frysa vintertid och då är bromsen stum. Flertalet sådan fall i sommar på E39.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Tackar för båda svaren. Då är det alltså bara till att rensa ventilen och torka ur
Ordentligt? Är det någon fara att köra sen, för det lär ju kanske stanna kvar lite vatten även efter att man har rengjort. Det lilla som är kvar bör väl inte
Göra någon skada?
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Visst var det så. Tack för snabb input, det är verkligen guld värt med tekniska och hjälpsamma folk. Vattennivån nådde upp till nästan halva huvudbromscylinderm, och botten var täckt med löv och annat förmultnat skit. Stack ner handen och rotade runt och fick loss skit, sen började vattnet forsa ur. Där var säkerligen minst 1 liter vatten. Efter det körde jag bilen 100-150 meter innan den började bluddra till ganska rejält och började vitryka som fan, samtidigt tändes motorlampan och motorn verkade gå ner på halv effekt. Fortsatte köra 2km till ungefär innan jag stannade vid affären för att handla. Sen startade jag bilen som vanligt och motorlampan hade då slocknat och bilen går som den ska igen. Tack återigen. Mvh//Erik

Bifogar en bild på eländet:Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ouch. Fint litet fågelbad...

Mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
BMW, småfåglarnas bästa vän....
Exakt samma sak hände på min för ett tag sen. Halva "lådan" full av vatten och vitrök till följd.
Idag blev bromspedalen stum som Hasso skriver. Har varit 5 minusgrader inatt. Inget vatten i lådan dock.
Hur får jag ut vattnet i bromsservot?

Vill gärna inte skicka iväg tanten och 3 ungar med en sån broms.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rensar "avloppet" med tryckluft och dammsugare typ.
Länk

Bör göras åtminstone 1 gång om året.

Länk
Det är rent och fint där nu. Rensade allt när det bubblade men det jag mest tänkte på var om jag måste plocka bort bromsservot för att dränera även det. Ganska obehaglig känsla i bromsen. Så fort det släppte fick bromsarna bekänna färg på riktigt. :) Motorn tvekade lite efter varje hårda inbromsning.

Tror du jag behöver plocka bort servot?

Tack på förhand

///M. Pedersen

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr vet jag att en del servon gått sönder i samband med frysning så man måste byta. Men det bör dränera sig samma väg som vattnet kommer in.

Länk
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag hoppar på denna tråd efter några år eftersom jag just har detta problem. Jag var ute idag och försökte suga ut vatten via vacuumhålet på servot men det fanns inget vatten där. Eftersom servot jobbar med vacuum inser jag nu att vatten inte kan komma in i själva servodelen när dräneringen blir täppt då servot ligger i vatten. Det måste ju vara tätt. Däremot kommer det nog in vatten på "andra"sidan" membranet. Hur gör ni då för att få bort det vattnet? Jag är inne på att borra ett hål i servot på "utsidan". Fungerar det? Var är det lämpligt att borra ett hål?

Jag har tänkt att använda en oljesug för att suga ut vattnet.

Blackshiningbeauty
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.