|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Hur märker man om en katalysator är trasig på en E38 V8 , borstsett skrammlet? Går motorn fullt normalt på tomgång och lägre varvtal? Är det skadligt för motorn att köra med trasig katt? |
|
Om honeycombkärnan sätter sig på tvären så den blockerar avgasflödet är det nog skadligt. Du bör nog åtminstone dra in några långa träskruvar /plåtskruvar rakt in i katten så kärnan ligger still. /Mats J |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Men motorn har ändå normal gång vid tomgångskörning och några varv uppåt? Kan väl inte täppa till totalt? |
|
Verkar som honeycomben redan satt sig på tvären och stryper flödet. Så kör inte på för höga varv, det blir för högt tryck i avgassystemet innan katten. Har för mig jag läst om någon här på AP som fick problem efter att ha kört på detta sätt ett tag. Men det var något år sedan så jag minns inte riktigt sammanhanget. Du får nog söka på forumet. /Mats J |
|
|
Mina skramlar så man nästan behöver hörselskydd. Utöver oljudet är symtomen; Högre soppaförbrukning, onormalt varmt under bilen (!), sämre effekt. Motorn går kanonfint på lägre vartal ocvh tomgång. Skall få nya kattar ditmonterade inom kort. Ser fram mot lite mer sprutt som resultat. |
|
|
Men törs man köra "lite" om Honeycomben satt sig totalt eller nästan? Typ 5 minuter för att köra upp bilen på en trailer etc? På BMW sa dom "ja det kan nog gå" men sen ändrade han sig till "Jag måste ju säga nej". Har ju absolut ingen lust att orsaka skador. Jag märkte ju omedelbart när det hände, så jag gick ner till tomgång direkt och sen var den avstängd inom max 2 minuter. |
|
|
Att de måste säga nej är ju enkom för att om de ger rådet att det nog går bra så är de ju åtmistone moraliskt ansvariga för om det går på tok för dig, så jag förstår dem. Jag har dock svårt att tro att i synnerhet på lägre varvtal att det skulle vara någon allvarlig fara. Själv är jag väl inte klok men jag kör järnet som vanligt och har fortsatt med det i förhoppningen om att en del bitar rasslar ut genom systemet "den naturliga vägen" om man står på tillräckligt. Har blivit mest MBn på sistone pga rasslet men jag tog BMWn hem i kväll, det är ca 2.4 mil och det gick rejält undan då den ju är så himla kul att köra men också för att den kändes riktigt pigg igen. Och så skramlade den mycket mindre vid uppstart än den har gjort tidigare. Så kanske min teori stämmer. Vad jag menar att jag inte har varit ett dugg försktig även om jag har varit lite fundersam på om det håller men det har det gjort - hittils. Men jag har som sagt tunnat ur och bestämt att det är dags att göra något åt det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.