AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.269

Jahapp, då har man fått första "riktiga felet" på E39:an. Tips på oljetillsats ?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Verkar komma från vevaxeltätningen fram..
Ligger lite droppar under plastskyddet och det har börjat droppa lite mer än vad jag anser vara "ok".
Ser några oljestänk runt och på kylarslangar o dylikt också..

Har någon något bra tätningsmedel att tipsa om, finns ju Omega och Wynn's t.ex.
Ska prova något tillsatsmedel först ty det är ju inte direkt enkelt att börja byta tätning..

Någon här har kanske något bättre tips?

Kanske någon med en E39 523/528 har haft/har samma problem och kan skriva några ord om hur man gick till väga att försöka fixa detta, vore ju "trevligt".

Bilen har gått nu ca 20600mil.

Mvh Janne.

Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Sånt skit funkar inte ryck ner lådan och byt den!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
gör rent ordentligt och analysera vart det läcker.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sånt skit fungerar! En bekant bilmek. slår Omega i det mesta som småläcker och har botat flertalet S70/V70 som läcker ur vevaxeltätningen o ut på kopplingslamellen.
Sedan är ju frågan varför han ska rycka ner lådan om det är främre vevaxeltätningen som läcker??....
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Åxå min erfarenhet att gummisvällsubstanser (som ligger i många tillsatser) funkar.
Kanske inte i det längre perspektivet, men några tusen mil brukar det verka.
Men vill man vara överseriös är ju ett byte av felande komponent det bästa.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Du kanske bör kolla så att det inte är för högt vevhustryck som gör att den trycker ut olja.
Fick det på min gamla E34 när vevhusventilationen hade bekat ihop.

FAF
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, jag har som sagt sett läckaget vid(runt) främre packboxen så växellådan behöver jag förmodligen inte ta ner :), inte helt 100% säker ännu, men motorolja är det och jag kan inte se att det kommer från något annat ställe idag..
Ska riva ner lite plastskydd när tid finnes och börja kika lite mera för att bli "helt hundra"..

Omega vet jag är en bra produkt för liknande oljeläckage..

Vevhusventilationen är en kandidat, men jag tycker inte att det isf ska börja nu(jaja, Murphys lag gäller väl ännu ;)) när vi har "värmebölja" + att jag dessutom har en "gynnsam körprofil" med denna vagn och byter olja relativt ofta + att M52 bilar ytterst sällan har detta som någon stor felkälla, men visst, en grej jag också funderat på som "delorsak"..

Mer info kommer i sinom tid..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...nu VET jag 100% säkert vad det är för ett läckage.

Jag var "lite fel ute" i min första prognos angående läckaget, var visserligen en smula olja först tyckte jag bestämt(var kletigt runt främre packboxen av olja, men det var tydligen något som var gammalt med viss inblandning av kylarvätska), men jag är nu helt säker på att det enbart är kylarvätska som läcker och "sprutat runt" i vissa lägen..

Har nu lokaliserat felet i 100% dagsljus och en mera rejäl kontroll och sett att det låg en droppe under termostathuset :)
Dvs inget oljeläckage förnimmbart just nu och enbart kylarvätska som kommer från då termostathuset..

Hart fått fylla på kylarvätska några gånger sedan jag sist skrev, så jag misstänkte ganska snabbt att jag var fel ute från början s.a.s..

Jaja, skönt att jag hittade felet iaf :)

Mvh Janne.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bytte både termostat, termostathus och vattenpump på krutis en gång i världen, standard E39 barnsjukdomar:) Det var ju för väl att det bara var kylarvärska och så enkelt att åtgärda.
Mvh
Asken
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Japp, snacket här på forumet om att alltid byta termostathus när man håller på att "slabba" med t.ex v-pumpsbyte på en M52 är smart att göra direkt... och inte drygt ett år senare som det nu blir för min vagn :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.