|
|
|
|---|---|
|
har en 540 e34 med låst 750 differential. som det är nu så börjar den låsa rätt hårt vid så tidigt som ca 2500rpm. o det tycker jag e lite till o ta i. (drar jag runt på asfalt så syns 2 svarta spår redan vid 2,5-3000rpm.) det jag skulle vilja är att den inte börjar låsa hjulen förräns kanske vid 3500 eller ännu högre. så är det möjligt att reducera diffbromsen på något sätt? har hört talas om att man lägger shims eller nått om man vill spänna men inget om att reducera. (shims är väl skivor man lägger mellan lameller om jag minns rätt?) så jag vill bara veta om det går o göra så den diffar mindre. någon som har erfarenhet av detta? | |
| lägga tunnare shims = mindre låsverkan? skadligt? | |
|
Varför vill du att den ska låsa senare? Låsningsverkan är inte varvtalsstyrd utan beror på vridmomentet i diffbromsen. __________ Mvh Grelle |
|
|
Grelle: därför att lyckas jag ställa den optimalt så blir det lite spinn på hjulen just i vid fullgas i start. får jag upp varvet så kommer det bli lite snabbare 0-100 tider. men framförallt roligare bil. som det är nu så kan bilen omöjligt gå loss om du står still o trycker fullt. hur kul är det egentligen? ok. men finns det inget jag kan justera för att det ska bli mindre låsning på de låga varven? som det är nu är de ju inge kul :S |
|
|
Okej, tänkte först att du hade problem med att den låstes vid kurvtagning i låg fart. Sätt på smalare däck så kan du nog få den att släppa tidigare. och dessutom är det ju snyggt med 185mm breda däck... =) __________ Mvh Grelle |
|
|
Att du då kommer att få ett hjul att spinna vid start tror jag knappast är till någon fördel alls, bilen kommer ju inte att sticka iväg snabbare än det icke spinnande hjulet. Vill du få till det du vill med en automat så är det snarare momentomvandlarens stall speed du vill höja. //Magnus |
|
|
Grelle: nope går inte ens o gå loss från stillastående med 195or :) nån gång kört automat då lamelldiffen svarar på gasen direkt? 540 har ju ingen slirlåda direkt så jag har inte en chans... 944_Driver: fördelen hade varit att jag får upp varvtalet till minst 3,5-4k innan hjulen låst sig helt, till exempel. nu blir det liksom bara löjligt när det inte händer nått föräns man ligger i ca 30km/h. då börjar det hända grejor.. innan det inte mkt som du förstår. det kan iallafall inte bli värre acceleration än nu men det skulle garanterat bli en roligare bil. hur ställer jag in den? är det möjligt o justera på 5hp30? |
|
|
Eh? Min 540 får inte ens hjulsläpp med dåliga vinterdäck på asfalt från stillastående. Tung bil tillsammans med automat gör att vridet smyger på stillsamt med mkt marktryck och hjulspinn uteblir. Jag fattar inte vad du menar med att den låser upp vid 2500 rpm? En lamelldiff ska absolut inte enhjula, då lär du bränna lamellerna rätt fort. Dessutom kan jag inte i världen föreställa mig hur en bil som enhjular kan bli roligare?? Stallen går inte att justera, det bestämt med utformningen i momentomvandlaren. Till jänkare finns det stort utbud på varianter men till 5HP30 tvivlar jag på att det finns mkt att tillgå. Dessutom blir ju bilen i princip obrukbar på allmän väg, det är för ren strippenkörning som de används. Bilen står still till säg 3000 rpm sen bara hugger den iväg. Och då om något bör du ha bromsad diff. |
|
|
Japmax: precis, därför att du förmodligen har en diffad 540. 540 automatare med originaldiff har jag sett gått loss från stillastående! givetvis mer eller mindre enhjulare men ändå. sa ej att den låste upp... den är helt låst vid de varvtalen. hade man kunnat enhjula första 10-15 meterna o sedan fått upp varvet o först då låst hjulen så hade det varit kanon..... då hade jag sluppit byta till manuell låda. men ni säger att det alltså inte är möjligt utan o modifiera turbinen i automatlådan? lite hade man ju kunnat höja stall speed men nog inte många varv :/ femmans växel går ju i vid ca 1700 varv o det är nog där nånstanns den ligger original. |
|
|
Stall speed är vid vilket varvtal turbinen börjar driva, oavsätt växel. På de flesta bilar ligger det strax över tomgång. Testa och gasa och bromsa samtidigt, då ser du vid vilket varvtal den börjar driva ordentligt. Skulle du enhjula 10-15m med full gas innebär det troligen varvstopp = ~170km/h på ena hjulet ..i en lamelldiff? Dina lameller skulle va aska efter en sådan behandling. Min 540 hade tills för 1 månad sen öppen obromsad diff. Den tvåhjula, lr "diffa" som man säger, alltid om jag fick för mig att bromsa på den på torrt. Därimot kunde jag inte sladda i ringar då innerhjulet börja snurra och yttre fick fäste. Jag har fkt aldrig haft en Bmw som rakt fram enhjular på asfalt, och alltid utan diffbroms. Jag har fortf mkt svårt att tro att en 540 automat får hjulspinn oavsätt diffbroms lr ej. Jag har haft 2 st, och jag har aldrig sätt någon annan med 540 göra det heller. Och då menar jag inte på gräs lr snö... |
|
|
Dessutom låser inte en lamelldiff, iaf inte Bmws originaldiffar. De har 25% diffbroms mer lr mindre oavsätt hur mkt du gasar lr varvar. Vilket betyder att de aldrig ska enhjula. En torsendiff låser mer lr mindre beroende på vridmoment, vilket följer varvtalet. Men inte en lamelldiff. |
|
|
Ska rätta mig själv, en lamelldiff bromsar mer ju högre moment du har på ingående axel. Max bromsverkar bestäms av vinkeln på ramperna. Oavsätt vilket kommer lamellerna brinna upp om dom får slira hejdlöst. |
|
|
Min 540 kunde jag få loss stillastående ända till 2:an automatiskt hoppade i då orkade inte motorn med nå mer. och det var inte ofta jag fick loss den heller. man kan säga att lådan inte var gjord för att burna. =) tycker det låter konstigt med en diff som slår i vid ett vist varvtal??? håller me Japmax på alla punkter. =) BMW 330i E30+V8 = Sant |
|
|
alltså det är ju inte så att båda hjul snurrar helt jämt när man ligger under säg 2000. det har jag faktiskt märkt. trodde alla lamelldiffar var gjorda så att det är först vid en viss belastning som den trycker på o låser rejält men säger du det så tror jag dig. men var iaf därför jag trodde det kanske gick att på nått sätt justera lite låsning så den inte diffar så mkt men då vet jag att det inte går nu då. funderar på hur mycket kraft man tjänar i det lägre registret om man monterar racekattar o sedan chippar. vad tror ni, kan jag få en märkbar spurt just vid kickdown från stillastående? :) |
|
|
Jag tog bort mina kattar och fick en markant kraftökning, men inte på botten utan efter 4500rpm. Jag minns att motorn lixom inte orkade när man närmade sig varvstopp, utan man fick lite av en kick i ryggen när han peta i nästa växel. När jag tog bort kattarna så vart det fullt ös hela vägen till ny växel :) |
|
| VeeEight: Bromsa på bilen är väl inga problem :P Det klarar min på 2an oxå. Men vi pratar om acceleration från stillastående, utan att bromsa ;) | |
| Japmax: har hört talas om att de keramiska som sitter original är riktig skräp! ska nog ta o köpa mig racekattar nu i vinter då totalrenoveringen ändå är i full gång. streetgear.se har godkända racekattar för 1000kr stycket just nu. gäller o passa på =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.