AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.506

Erfarenheter av chippning e39 540?

Bm
17
Bmw-pipps
Bmw 540IA-97
Någon som har erfarenhet av det både före o efter chippningen som vill dela med sig av sina erfarenheter angående acceleration mm. Funderar sj på att chippa min 540 automat.
CH
31
CHLL
BMW 540
Ingen erfarenhet men blev ruskigt sugen på detta när jag ringde på en annons om en bmw 540 med 320 hk

Då jag frågade om de 320 hk fick jag tillsvar följande ungf.

En gubbe kopplade in sin dator i min bil och ringde en annan gubbe i tyskland.
Dom satt och mixtrade och fixade.
Efter det gick bilen mycket snabbare och drog mindre bensin.
Min granne har en likadan 540 men nu är de som dag och natt efter datagrejen.

Intressant tråd!
Bm
17
Bmw-pipps
Bmw 540IA-97
Var bilen chippad när du köpte den eller fick du cen chippad efter du köpte den? På vilket sett känns det som dag o natt? Är det en manuell eller aut låda du har?
CH
31
CHLL
BMW 540
kanske var otydlig.
Jag var spekulant på bilen men köpte en annan.
Det verkar vara helt omöjligt att få någon att svara på denna fråga på ett seriöst sätt. Om det nu funkade så bra så borde ju chipfirmorna ha bänktest för att bevisa detta, rent vetenskapligt tycker man?

Min teori är att hela grejen bygger på psykologi, att man så gärna VILL tro på det hela så att man till slut övertygar sig att det är värt några tusen. Kejsarens nya kläder.

Känner någon till några VETENSKAPLIGA jämförelser, inte bara en massa snack?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
ESS i Norge borde vara en av världens mest välrenommerade "volymtrimmare" av BMW. Deras 540-TU-map ger 12hk. Har svårt att tro att man kan få 20-30 extra av någon annas "chip".
rätt map, annat grenrör och ett för mappen avstämt avgas kanske kan ge 20hk. Eller 30. Mer än så känns inte rimligt.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
itsfun.nu säljer ju chip (seriell programmering), någon som har testat dom ?
påstår att det ska gå att få ut 24 hp extra på 540.

########
# PAJALA #
########
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det är löjligt å chippa sugmotorer det ger ingenting. gå ner i vikt från fläskiga fälgar å däck ger mera effekt än att chippa.

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Maybe, men vem vill åka runt på 205or och 15" :P
20hk på en 4,4 liters motor som denna kan nog stämma om den fortfarande är i skapligt skick. ni får ju tänka på att bara o chippa på 98-99 oktan garanterat ger effekt. läste för ett tag sedan ett test i automotorsport då de testade bmw 335 (eller var det nån annan E90/92) att o tanka 98 oktan gav runt 15-20hk extra på originalboxen eftersom den tydligen känner av oktanvärdet o väljer programvara därefter.

så skulle det nu inte finnas nån riktig flaskhals på denna 540 e39 som katt, avgas grenrör el liknande som gör det omöjligt så tror jag nog på det som skrivs :)
förutom vissa lögnhalsar då. 330hk o 550nm var det nån idiotfirma som viftade med på en 540 e39. det är ren bullshit o det tror jag alla är väl medvetna om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.