|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
141hk jämfört med Europasnittet på 111hk, Italien nöjer sig med 98hk... Länk Undra vad snittet är i USA? Stephan | |
|
USA vinner möjligtvis på största motorvolym, men sedan hur många hästar dom plockar ut ur motorerna är en annan sak. Som Jeremy sa om en amerikanares stora motor i en Top Gear special, hur är det möjligt att plocka ut så lite effekt ur en så stor motor :) |
|
|
I en gammal undersökning som jag läste hade vi också flest kombibilar i Sverige skulle nog tro att det fortfarande är så Ha deT |
|
|
Hmm...jag läste någonstans att svenskarna hade bilar med en medeleffekt på 169hk, men det var ju något/några år sedan.. Kommer inte ihåg var jag läste detta, men troligen i någon av biltidningarna.. Ska försöka leta rätt på detta. Kan nog stämma att medeleffekten gått ner på slutet iom alla "miljöbilar" som nu säljs med oftast något färre hk än förut. Mvh Janne. |
|
| Behövs hästkrafter för att plöja genom snö, modd, mörker, kyla och vemod... | |
|
Då tycker jag vi försöker starta en kampanj för att Sverige skall ligga på över 200HK i snitt.. ;-) Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Mistafrizz: Du drar iaf upp snittet rätt bra :-D |
|
|
Beror säkert delvis på att svenska familjer nuförtiden alltid måste ha en stor kombi. Ofta även personer/par utan barn. Till detta har säkert den svenska bilundustrins effektiva lobbying för förmånliga skatter och tjänstebilregler för stora bilar bidragit. Undrar vad medelbilen för en italiensk liten familj är? Kanske inte Fiat 600 längre men knappast en V70, A6 Avant, eller 9-5 kombi heller. |
|
|
Jag har sänkt mitt eget genomsnitt från 315,5 hk till 239,5 hk men det är ju då ändå nästan 100 hk över rikssnittet... ___ //Ulf |
|
| Jag ligger på klena 237,25 :( | |
|
Misströsta inte Lus, det finns alltid någon som har det värre ställt. Jag har ynka 214 hästar per bil i snitt. Vinterbilen drar ner rejält, får nog turbo konvertera M20 motorn i framtiden.... BMW 4 Life |
|
| Men visst är det bedrövligt? Här gör man aktiva val för att sticka ut ur svenneträsket och lyckas inte ens dubbla effekten mot genomsnittet. Bedrövelse är ordet. | |
| Det kan kanske bero på att ju fler hästar du har, desto mer får du skatta i södra Europa. | |
| Tänker tillbaka på tiden då maskinparken bestod av Saab V4.or och Merca 300D. Då låg snittet på 78 friska hp :) | |
|
Över 211 HK på bilen, får man betala ca 50.000 kr som engångsskatt. Årligen en skatt på ca 17.000-30.000 kr/år beroende hur stor motor och hk i Belgien. Sedan ska man inte tala om försäkringskostnaden. |
|
|
173 hk i snitt. Lite över medel i alla fall ;) ------- //Lövet |
|
|
Kan inte låta bli att inflika min gamla tråd... Länk |
|
|
507 + 231? = 738/2 = 369hk (bra snitt tycker jag :-)) Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
258,66 hk i snitt, tyvärr drar den gamla vinter saaben ner det från 300 nivån. /Stefan |
|
|
Bara 2 bilar?? "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
| Ännu mer intressant är kg per hk :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.