AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.524

jag undrar om ojle åtgång m5 e39

Th
6
Thomas1
BMW m5 99
Har en m5 e39 årsm 99 den har börjat att dra olja jag måste fylla på minst 2 liter månaden någon som vet vad det kan vara, vill helst ha lite på fötterna innan jag lämnar den på BMW. Samt så har den börjat gå ojamnt på tomgång och den tappar mycket kraft, jag har nya lmm och böt bränsle pump för 2 år sen, justering på kamaxel gjordes förra året samt kamaxelgivare böts någon som vet mer vad detta kan bero på, har hört om vanos och givar problem men hur kan jag som privat person kolla upp det så inte BMW vill byta vanos för 36000:- när det kanske bar kostar några hundra lappar jag är mycket tacksam för svaren ni kan ge mig eller ideer på finn fem fel.

Låter som din motor är slut `= Dyrt
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
börja med ett komptest har du komp på alla cylindrar skulle jag tippa på stopp i vevhusvent. om de saknas komp så är de dyrt....
Th
6
Thomas1
BMW m5 99
hur kan motorn vara slut bilen har gått 15400 mil, den drar ilja men det kommer ingen rök därbak, och den har gått dåligt på tomgång och tappat kraft en dag men när jag hade kört i några mil och stannade för att tanka startade om bilen och allt var som det skulle.

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Två liter i månaden säger mig ingenting, du får skriva hur många mil du
kör mellan oljepåfyllningarna. Sen har det med körningen, kör du den lite
hårt så drar dom tidiga m5orna e39 olja på grund av dåliga kolvringar.
Köra slut en motor på 15000 mil är nog inga problem, det är bara att
plåga den alltid.

mvh stefan
Th
6
Thomas1
BMW m5 99
jag kör cirka 200 mil och kör aldrig hårdare med bilen att varvtalen går över 4000, min kör stil är ganska snäll.

Stingrayracing
Blå röker den någon gång, t.ex: kallstart, gaspådrag efter lugn körning et.c.
Utan att kunna just M5 motorn, brukar det vara ventiltätningar eller kolvringar som spökar.

//Lasse
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det läcker inte under?
Kolla felkoder och gör ett komptest om du inte ser något direkt fel på vevhusventilationen. Vevhusventilationsproblem är väl annars den ända billiga förklaringen till att den drar olja, alla andra fel är jobbiga och dyra...

//Magnus

Ba
328
Basilika
E39 530im
skulle oxå tippa på slitna kolvringar. Gör komptest.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Prova att byta olja på den, för när det närmar sig ett oljebyte så drar den mer
olja. Är det många starter så blir oljan utspädd med bensin och blir då tunnare.

mvh stefan
Th
6
Thomas1
BMW m5 99
har pratat med BMW i Tyskland och fick rekomendation att byta motor, det är till 95% kolvringarna,5% magnetventilen till vanos. har hittat en bra begagnad motor. min fråga nu blir passar en motor från en m5 års m 2002 till en års m 99 utan problem.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.