AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.821

Byta från kassetenhet till cd-enhet E39

ka
38
kanonen
530xdT -07
Hej.
Är det så enkelt att man bara tar ut kassettenheten och sen trycker i en cd-enhet (original då) och allt fungerar utan komplikationer på en E39 -96?
Det beror på vilken kassetenhet du har. Om du har en fristående MID och kassetenhet är det bara att byta till en CD enhet. Har för mig att de ändrade kontakternas stift på 2000 modellerna.
Om du däremot har kasset+mid i en enhet så kommer du att åka på att köpa både en MID display och CD enheten.

Du kan dra ut enheten genom att dra ut volymknappen och lossa på en liten insekts skruv som sitter gömd där.
Nu kunde jag inte hålla mig: Vilken djurfamilj tillhör den här insekts skruven tro...)

Skämt åsido så stämmer tipset, det finns några varianter på stereo i E39, t.ex Business eller Professional, med MID eller IRIS som manöverpanel. Radiodelen (som ingår i spelaren) kan finnas i variant med eller utan Diversity på antennsidan, fast det är lösliga problem isf.

FP
Visa användare
67
Robban3
528i Touring -98
Jag köpte en e39 igår å upptäckte att de var en jävla kasset spelare i. Men Min stereo är kasset delen å stereon en enda spelare. jag måste byta rubbet t cd. finns de något kit med monteringsram å kablar för att sätta in en vanlig cd spelare?

Om det är i 528 så bör det vara en Business med MID, då sitter spelaren (med radio och förstärkare) under den öppningsbara luckan. Kanske du som de många andra tycker att det hänger ihop med displaydelen (MID) under och menar att detta är stereon, men så är det inte.
Läs runt lite på forumet så hittar du massor av läsning om detta. Du lossar MID-panelen med återfjädrande skruv bakom volymratten osv, som beskrivs ovan.
Du får alltså en ny radio/förstärkare när du byter till CD-spelare, eftersom du i princip byter ut hela stereon.

FP
Visa användare
67
Robban3
528i Touring -98
Jepp de är en 528. Jag vred på skruven bakom volymratten. Då. Kom hela steril ut å radio delen å lasset delen var en enda stereo. Kasseten sitter ju under en lucka där upp. Men radio delen var ju bara ett kretskort som gick ner lite som styrde radion från kassetdelen. Men jag köper en monteringsram för 200 kr å sen en iso adopter till BMW för 80 kr så sätter jag in en vanlig 1 din jvc spelare med mp3 å usb.

OK, du har en stereo av typen IRIS då med integrerad manöverdel osv. Visst kan du köpa monteringsram osv, det blir kanske inte så vacker med luckan som inte går att stänga men det finns en del att läsa om dylika konverteringar här i forumet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.