AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.340

ingen värme E39

Bm
23
Bmwsvenne
633CSI -79
318Ti Compact -95
523i Touring -97
BMWCS #5126
Efter att ha bytt kylare, knäckte den gamla i 30 graders värme och med husvagn i bilkö, så har jag ingen värme i kupen. Bytte termostat igår och sköljde ur kylsystemet, Det kom lite värme när jag hade kört med kylarrensning i några timmar. Men nu är det kallt igen. Någon som har varit med om något liknande?
/Svenne
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Säkert luft kvar i systemet. Gäller det E39'an ska det finnas massa guider skrivna om hur lufta. I mitt tycke är det ett rent h-e att lufta M52 (och M50) ordentligt.
Bm
23
Bmwsvenne
633CSI -79
318Ti Compact -95
523i Touring -97
BMWCS #5126
Har luftat på alla sätt, tror jag. men det kan ju vara mera luft. Har hittat en luftskruv på slangarna till värmen, sitter under kupeluftfiltret. men det har inte hjälpt. Kunde vara skönt med lite värme nu :-)
/Svenne
bi
4
bilverkstan
525TDS 93
730i 94
520i Touring 01
Avluftningen är ett problem och kan ta flera timmar tyvärr. Vi utgår från att du inte har billyft. Palla upp bilen så bakdelen tar i golvet eller så högt du kan. Fyll i tills det rínner över från expansiontanken kom ihåg att det finns en avluftningsskruv på expansionstanken, plastskruv, skruva bort den helt och hållet. Låt bilen stå i detta lägem fyll på med 50% normal glykolblandning, så brukar det funka. Lycka till.

ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
På min e34:a hade jag exakt samma problem och det var vattenpumpen.Vet ej om det är annorlunda konstruerat på e39 men det kanske kan vara värt att kolla.Jag bytte allt utom kylare på e34:an tom värmeelement,men vattenpumpen var kass,det var det sista jag bytte så det kan vara värt att kolla den.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

om du luftar systemet enligt Hassos mektips så löser det säkert problemet för dig.

Lycka till!

Mvh H
Bm
23
Bmwsvenne
633CSI -79
318Ti Compact -95
523i Touring -97
BMWCS #5126
Ok. Jag forsätter att lufta. Ska ta ett tag med bilen ikväll efter jobbet.
/Svenne
Bm
23
Bmwsvenne
633CSI -79
318Ti Compact -95
523i Touring -97
BMWCS #5126
Nu har jag varit hela kvällen i lånad verkstad och luftat enl konstens alla regler, med nosen upplyft, men ingen värme i bilen. Slangarna till värmen har dock blivit varma. Har även kollat felkoder men inte sett något som har med kupevärmen att göra. Jag tror inte att det är fel på vattenpumpen då det cirkulerar i kylsystemet när jag varvar motorn.
Tips mottages tacksamt.

/Svenne
Bm
23
Bmwsvenne
633CSI -79
318Ti Compact -95
523i Touring -97
BMWCS #5126
Efter att struntat i bilen ett par dagar så tog jag en stund i em, stod i en brant backe och luftade, kom några bubblor ibland men ingen värme. Körde en sväng på småvägarna runt omkring, ingen värme. När jag kom ut på stora vägen, ganska frustrerad, så gav jag benet, +6000 r/m på de 3 första växlarna............. blev plötsligt alldeles varm, var det vrålet från 24 ventilaren som gjordet? Nej det kom värme i bilen!!!! Ska på jobbmöte ikväll och bilen skulle lämnas hemma, så jag får skuts av dottern i e36:an. Ska bli spännande att starta imorron :-)

/Svenne

ps. kan ju kanske va fel på vattenpumpen iaf kanske?
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
På min e34:a så kom det lite värme när jag körde under 50km/h,då orkade extrapumpen som som sitter under v-ventilerna att cirkulera värmen.Det kan dock vara värt att kolla vattenpumpen,glöm inte att ta bort kamaxelgivaren först då denna ej får bli blöt.
Bm
23
Bmwsvenne
633CSI -79
318Ti Compact -95
523i Touring -97
BMWCS #5126
Idag så kom det värme om jag låg på över 3000 r/m och försvann igen när varvet var lägre. Jag har ingen extra cirkulationspump vid v-ventilerna, sitter den någon annan stans när man har rest värme? som föresten inte heller ger någon värme. Köpte bilen i juni så jag vet ju igentligen inte om värmen fungerade ok då. Vet bara att värmen var väldigt bra när jag knäckt kylaren och körde 25 mil hem med full värme på! men då undvek jag lågfartskörning eftersom varesig el eller viscofäkt fungerade.........

/Svenne
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Det är ju garanterat inte samma konstruktion på 39 som på 34 men det låter som det är fel på cirkulationen,kan ju vara så att pumpen bara ger ordentligt först vid ordentligt med varv.Vet faktiskt ej var restvärmepumpen sitter heller men den borde ju sitta nära kupen kan man tycka.
Bm
23
Bmwsvenne
633CSI -79
318Ti Compact -95
523i Touring -97
BMWCS #5126
Nu verkar värmen fungera normalt. Vet inte vad som hänt, om det varit en stor luftficka i elementet eller om någon ventil eller dyl. kärvat eftersom det bara varit vatten i systemet, visste ju inte om motorn tagit skada vid sommarens överhettning och ville slippa att få den full med glykolvatten och sedan kändes det fel att slå i glykol när inte värmen fungerade...............

Jag tackar dom som kommit med tips, återkommer kanske nästa vecka med en ny tråd, ska besikta den 21:e :-)

Ha det /Svenne
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Perfekt,vet hur jobbigt det är när värmen inte funkar när det blir kallt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.