AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.585

dålig lukt från klimatanläggning

pe
61
peora
BMW 520d xdrive 2016
Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig. När jag startar bilen 520i-E60 så börjar det att lukta dåligt från klimatanläggningen. Vad är det för fel? Vad kan jag göra åt det.

Mvh peora
Det första att kolla är om kupefiltret är fräscht och att AC:n dränering fungerar.

Saknas kupefiltret och kört länge utan så har man med ganska stor sannolikhet mycket biologiska aktiviteter på ytorna i evaporatorns kyllameller och förmodligen igentäppt AC-dränering som gör att evaporatorn håller sig blöt och gosig lång tid efter att du ställt bilen.

illalukt kan man få även när allt är OK då det beror på att vissa bakterier och svampar sätter sig och trivs i miljön som evaporatorn erbjuder - kommer det dessutom mycket damm och pollen som mat (sätter sig av på den fuktiga ytan) pga dåligt fungerande kupefilter så blir problemet värre - oftast är problemet värst höst och vår när luften är lite torrare och evaporatorn bara blir fuktiga men inte så mycket rinnande, medan sommaren ge så mycket rinnande kondens att det spolar bort väldigt mycket bakterier och även damm/pollen och bakterierna har svårare att klara sig.

Om du i forumets sökmotor (knappen 'sök inlägg') skriver 'dålig lukt' som sökord så får du minst 20 trådar om detta problem och tips om åtgärder.

du kan börja med Länk

När du har fått det det luktfritt till slut så kan det vara bra att stänga av AC ca 5 minuter innan du ställer bilen så att evaporatorn hinner torka upp och då kan inte bakterierna växa till sig längre när bilen står still, som det annars gör under många timmar efter när man lämna bilen med fortfarande blöt evaporator.

.

Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
du kan även kolla här

Länk

ev
58
eversevers
120d cab - 11
Kör med Virkon S, luktar inget och funkar kanon. och billigt! spraya i insuget i motorrummet när fläkten är på och vips, ingen lukt...
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
På min bil var det mattan som luktade. Detta märktes dock bara på vinten. När det var kallt då bilen nyss startats kändes inget. När värmen kom luktade det skit. Det var den lilla luddiga ytan på mattan som aldrig torkade helt så bakterierna växte till sig. Tvättade den med klorin så gick det bort.
pr
259
protos
E60 520I-04
Nytt filter med aktivtkol hjäpte för mig
pe
61
peora
BMW 520d xdrive 2016
Tack så mycket för era svar.

Det är så att när jag köpte bilen så sa försäljaren att man alltid ska ha själva AC:n på, sommar som vinter, och då har jag haft den så. Nu i samband med att jag ställde frågan här på autopower så ringde jag även till mitt lokala ställe för BMW service och fick tipset att slå av AC och köra värmen på högsta i 30-40 min. för att det skulle torka upp. Det slutade lukta direkt. Jag hoppas att det räckte med det men om det kommer tillbaka så ska jag pröva era tips.

Det som du skrev, xxargs, med att stänga av AC 5 min innan man slår av bilen, så att det hinner torka, är ju säkert det jag borde ha gjort redan från det att jag köpte bilen men det visste jag inte då. Nu kommer jag alltid att göra så.

Mvh Peora
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.