|
|
|
|---|---|
|
Hej Funderar på att köpa en BMW 120d, det är min första BMW. Har kört Type-r, MPS och Golf GTI innan. Är detta bra pris på dessa bilar? Kanske kan få ner den gråa till 200.000 eller ska jag välja den vita? [LÄNK] Grå [LÄNK] Vit Och hur står sig 120d mot en 320d om man tittar på komfort och körglädje? Mvh Christoffer | |
|
Sorry! Gråa Länk Vita Länk |
|
| Jag skulle ha valt den första du länkade till Titansilver metallic, ett stort plus att den har automat ska vara det på en diesel.Sen är det nästan likvärdig utrustning. | |
|
Ok tack för svaret. Men den ena är lite billigare i skatt, vad beror det på? Något bytt i motorn eller? |
|
| Högre skatt på automaten för den har högre utsläpp. | |
|
Komfortmässiget tycker jag att det är en avsevärd skillnad på 1- och 3-serien. Jag bytte nyligen min 325 e91 med sportchassie mot en 120d med sportchassie och ångrar mig verkligen. Ettan är betydligt stötigare än vad jag hade önskat. Tycker också att det skiljer en hel del i byggkvalitet på bilarna med skrammel och knak i inredningen på ettan. /Ronny |
|
|
Tack Oscar, då vet ja. Ronny, varför bytte du? Hittade denna också på blocket dock är det en bensinare. Länk Hur är bränsleförbrukningen på en sån? Är det ok pris på den? /Christoffer |
|
|
Anledningen till att jag bytte var att jag behövde en bil med dragkrok och att jag tyckte det var dags att byta upp sig ett par årsmodeller, dessutom var jag sugen på en diesel. Storleksmässigt passar ettan perfekt, 90% av resorna är vi två pers med varsin väska. Den är verkligen rolig att köra när man är på det humöret men jag hade önskat mig lite mer komfort till vardags. Det kanske har med åldern att göra... /Ronny |
|
|
Tycker ändå att ettan, sin storlek till trots, är rätt komfortabel jämfört med en trea. Men såklart är ju tre-serien en trevligare bil, inget snack om den saken. Men också dyrare, givet samma årsmodell och utrustning. De två första bilarna skulle jag fokusera på den första (gråa, eller silver). Smaken avgör, men jag tycker 18"-fälgarna är rätt viktiga, inte så mkt storleksmässigt, men designmässigt. Dessutom har den både iPod och USB-stöd, vilket inte framgick om den vita hade. Ur ett närmast filosofiskt perspektiv så har ju säljaren av den förstnämnda bemödat sig med att ta bilder på en tvättad bil, och ett par bilder. Medans den vita verkar ha en bild tagen med dålig mobilkamera i förbifarten... ger inte något "sobert" intryck... |
|
| Men den vita har ju "grymt sköna sportstolar" de måste ju väga upp en del:p | |
|
Haha ja grymt sköna sportstolar är ju riktigt fint :) Tack så mycket för era svar, nu har jag lite mer kött på benen. Det jag oroar mig mest för är det Ronny säger, att den är hård i dämpningen. Jag har bara haft sportbilar innan och nu har jag tröttnat lite på att studsa mellan förarstol och tak. Hur tycker ni priserna är på bilarna? Mvh Christoffer |
|
|
Provkör själv och bilda dig en egen uppfattning. Men ta en rejäl runda och inte som jag gjorde, ett par varv runt kvarteret där jag mest satt och fascinerades över vilket vrid det var i dieselmaskinen ;-) /Ronny |
|
|
Hade helt klart valt den silverfärgade. Den har 18" fälgar samt orginal vinterfälgar och keyless go. Automat också. Inte nödvändigt på en 120d tycker jag. Sportigare med manuell låda men gillar man automat så är det ju helt ok. Bägge bilarna har givetvis sportstolar eftersom det ingår i M-paketet. De är lite trängre än 3-seriens sportsolar. Bra att veta om man är lite kraftigare. Jo M-chassit är ganska hårt så man får studsa omkring lite. Kule ett tag men jag föredrar helt klart min 525:a med standardfjädring. |
|
|
Om din tanke har varit att trimma den lite så är inte automat det bästa, med tanke på att automaten gärna varvar lite för långt för att vara diesel och istället växlar ner när du har en enorm segdragnings förmåga. Sen är ju fjädringen ganska hård men min personliga åsikt är att det är helt okey ändå! Är framförallt när det är skarpa kanter som det känns en del! |
|
| Men vadå de är ju grymt sköna stolar;) | |
|
en sak till! priset på den vita kan jag jämföra med min. utrustning som skiljer är att jag inte har drag och inte belysningspaket. men jag har därimot navi professional, med usb stöd. min hade gått 7000mil i januari när jag köpte den och priset på den vart 198000:- och då var det på bilfirma, (svenska bil). så i mina ögon kändes den där lite dyr. |
|
| corzair: Din är 3-dörrars och inte riktigt lika eftertraktad som 5-dörrars på begagnatmarknaden och därmed lite lägre pris. | |
|
Axan, hoppas du kommit till skott. Om inte kan jag ge följande råd rörande 120d: M-sport: Snyggt, stötigt och bra andrahandsvärde 18": Snyggt men i kombination med sportschassi blir det lite väl hårt för min smak Växellåda: Jag har manuell och trivs skitbra med den, skatten blir lägst med manuell också. 5 vs 3 dörrar: Alltid 5, mycket mer användbar och bättre andrahandsvärde Utrustning: Så mycket som möjligt 120 vs 320: Kan inte jämföras, 3 serien är större och dyrare och det ska kännas och märkas, annars har Bmw misslyckats . Men jag hade valt en 120 framför motsvarande Golf alla dagar i veckan!! Lycka till /F |
|
|
Håller faktiskt med Fitch tycker han sammanfattar det bra. Jag var tidigare frälst "automat-taliban" till det mesta men efter flera långa provturer med både 118d och 320d insåg jag att manuell låda var trevligast och passade mig bäst. Men det är som det mesta personliga preferenser. Så om du inte bestämt dig skulle jag testa båda alternativen och bilda dig en egen uppfattning. Med manuell får man lägre skatt, förbrukning och start/stopp vilket känns rätt idag, även om besparingen i kronor räknat är mycket liten. Hade absolut valt en bil med M-paket och 5 dörrar, dessa lär vara otroligt mer eftertraktade i nästa led och dessutom ger det ett stort mervärde i form av snyggare bil. |
|
|
Fitch, skulle åka iväg och titta på den gråa bilen jag hade länkat till men tyvärr var den redan såld. Den vita som finns kvar har jag fått lite bilder på och det ser inte ut som den är i tipptopp skick, så jag avstår. Just nu ser det inte ut som det ligger några bilar ut för min budget på blocket men jag letar hela tiden. Har satt mitt max pris på 210.000kr Tack både till dig och Kristoffer_L som tog er tiden att ge mig lite råd. /Axan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.