|
|
|
|---|---|
|
Köpte mig en 523 m sport för ca en månad sen som har visat upp följande irriterande symptom. Tomgången har droppat helt vid några tillfällen i korsningar, parkeringar osv. Bilen känns nästan orkelös vid låga varv ibland, funkar kanon när den väl kommer upp i varv. När man gasar upp motorn och släpper gasen så tar det några segar sig varvet ner istället för att släppa ner till tomgång direkt, som jag upplever det iaf och sist men inte minst irriterande, när jag ska iväg från stillastående så har jag fått många kärringstopp, tänkte till en början att det är kopplingen man är ovan vid när man kört en förgasar volvo 740 i 5 år, det är just när man ska iväg och det är ju igen, låga varv.. Motorn går kanon, inga ryck, missljud osv, varvar kanon när man kommer upp över 3000-3500 rpm enligt andra inlägg med liknande problem så verkar kammaxelgivarna vara misstänkta, kanske är fallet här också? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vevaxelgivare är nästan mera trolig än kamaxelgivaren på din beskrivning , men man måste gör en felkodsavläsning som pekar på vilken. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Slits vevaxel/kamaxel givare successivt, eller går det att få en felkåd direkt när dom börjar bli slitna? eller reggar system det som funkar-funkar inte ? | |
|
vad det gäler dina "kärringstopp" så kan jag rekommendera att du demonterar "CDV" ventilen, som många andra har gjort här, även jag. Det finns en beskrivning på detta: Länk Vad det gäller din motorkaraktär vid låga varv så kan det vara som Hasso säger. Kan oxå vara igentäppt luftfilter, igensatt katalysator, dålig lambdasond, dåliga tändstift, luftläckage på nån slang mm. Kolla det lättaste först =) Lycka till |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
pixel09:Fel på givare som uppstår reggas i minnet med antal gånger som fel har uppstått. Brukar se ut så här om kamgivaren gett upp tex eller fungerar dåligt vid vissa varvtal tex.. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tackar för svaren, har kollat igenom filter och slangar innan jag lade inlägget, så det luktar givarproblem. Får lämna in bilen för diagnos så borde de se vad som hänt |
|
Automek har jag för mig i det heter i Karlskrona, är duktiga på BMW och rekomenderas av många här på forumet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| @Hasso- Tack tror jag förstår nu! Skall nog lämna min för roligt och se om det finns några kåder eller vad det säger. | |
| Känns verkligen som kamaxelgivare då utebliven signal från vevaxelgivaren ofta resulterar i totalt motorstopp. den beskrivning du gav säger kamaxelgivare till 99% | |
|
En mjukstartsventil (CDV) på kopplingen borde väl snarare innebära mindre risk för kärringstopp just vad det gäller kopplingsmanövern. Tar du bort den så greppar kopplingen mera direkt osv, då får du vara försiktigare med pedalen osv. FP |
|
Nja så är det tyvärr inte Folke trots att jag förstår ditt tänk. borttagning av CDV ger en "normal" koppling som man känner dragläget på ett mera lätthanterligt sätt, dessutom slipper man ifrån slirningstendensen vi snabba fullgasväxlingar. En del bilar har typ kommit i självsvängning typ som när man har värmeplattor på svänghjulet vilket upphört med demonterat CDV ventil. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jepp, stämmer, vad jag menar är när allt funkar som tänkt så borde det gå bra att starta även med CDV. FP |
|
| Hittade du lösningen på det här problemet? Har nästan samma symptom | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.