|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Behöver nya däck vinterfälgarna som är 7*16". Original dimensionen på e39:e tror jag är 225/55. Nu har jag några vinterdäck i dimension 205/50, när jag räknade på rullomkretsen så hamnar de nya däcken inte inom ramen för skillnaden på 5% (blir 6.5%). Vad jag har erfarit så är detta inget som man tittar på vid besiktningen ändå, men spelar det någon roll i övrigt? Påverkas köregenskaperna negativt? Ser det "tunt ut" på en 7" fälg med 205:or? | |
|
205x55 skall du ha "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Eller snarare 205x60, vilket motsvarar 225x55 i rullomkrets. Mvh Håkan |
|
|
205x55 skall du ha "Byta upp sig? Till vad då?" IP Hellre 205/60 än 55...... |
|
| Glöm inte att se till så att däcken har rätt Li (last index). Köp däck som så lik rullomkrets original storleken som möjligt. Hade jag varit i din sits hade jag inte köpt något annat än antingen 225/55-16 eller 205/60-16... | |
| Jo som sagt, 205/55 är ju det mest optimala men eftersom jag har några 205/50 16" så tänkte jag kolla hur det och om det fungerar. | |
|
Hej igen, 205x50 kommer att se konstigt ut på bilen. De är dessutom olagliga att köra med. Min rekommenadtion är att du säljer dessa och köper riktiga, och godkända däck. Mvh Håkan |
|
| acer84: 205/55 är inte det mest optimala på din bil, det är helt fel däckdimension.. Håll dig till det som är godkänt. | |
| Anledningen till att jag inte vill köra med 225:or till vinterdäcken är att det blir onödigt brett-sämre grepp och spårar mer. 205/50 skippar jag men det blir nog 205/55 16", de hamnar inom rullomkretsens diff på 5% vilket gör dem godkända. | |
|
Ja det var väl inte så svårt när det gäller vinterdäck... "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
| Vill du inte ha 225:or är 205/60-16 ett bättre val för E39. | |
| Varför frågar du när du ändå har bestämt dig för 55,or ....?????? | |
| redpower: 205/50 var det jag hade tänkt, frågan gällde om detta skulle fungera på ett bra sätt. Nu fick jag ju rådet att skippa dem och gå på 55:or istället vilket jag skriver i mitt sista inlägg - inte alls något jag hade bestämt när jag frågade "panelen". | |
|
Som fler ovan varit inne på så är det antingen 225/55-16 eller 205/60-16 som gäller. Kör själv med dubbade 225/55-16 på min 530 och det funkar bra. ___ //Ulf |
|
| Fattar inte varför du ska ha för små hjul på bilen?! Förutom alla andra nackdelar ser det ju bara dumt ut. Kolla i instruktionsboken och välj originalomkrets är mitt råd. | |
|
Det står faktiskt i handboken rekommenderat 205-215-225 / alla i 55 profil. Men räknar du omkretsen så blir 205/55 för litet enligt mig ! |
|
|
Tror inte heller det blir en kall vinter i år. Mestadels asfalt, skönare med 225/55. |
|
|
Ja det mest optimala är väl 60 men kan se lite "fett" ut. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Nisso: som redpower skriver så rekommenderar Bmw 205-225 i instruktionsboken samt att 205:or hamnar inom rätt rullomkrets, så att jag skulle köra med för små hjul, om det nu blir 205:or stämmer inte. Vilka andra nackdelar menar du? Smala däck är att föredra på vintern och att välja 16" med 205 profil är väl ändå inte några "skottkärrehjul" Snarare så förstår jag inte varför man ska köra 225:or på 16" fälgar, blir bara onödigt breda, spåriga, (dyrare) och (högst personligt, jag vet!) fula, blir lite svullodäck. Att notera: läste ett test av ams där dem körde en e46:a i konbanan och bilen i fråga hade 16" fälgar med 225/55 dimension. Bilen sladdade vid ovanligt låg hastighet ur konbanan och testlaget upplevde att däcken "rullade på fälgen". Man bytte till 205/55 däck av samma märke och körde en ny runda i konbanan och nu nådde man betydligt högre hastighet samt ett säkrare uppträdande. Så att mer gummi i asfalten alltid ger bättre grepp är inget definitivt. Nu menar jag inte att detta är något universalt, men värt att tänka på.... captainoats: "Tror inte heller det blir en kall vinter i år." Sa du så förra vintern också? Man kanske ska skippa vinterdäcken och uppgradera sig till 18" sommarpuckar istället och köra med året om? Skämt åsido, småvägar på småländska höglandet där jag kommer köra en hel del kommer vara isiga, dåligt plogade och fulla med tjälskott denna vintern med, var så säker! |
|
|
Ett förtydligande... acer84: Du verkar inte förstå att det är skillnad i höjd på 225/55 och 205/55. Siffran 55 är höjden, och den är 55% av bredden på däcket. Är däcket smalare så blir det därmed lägre, och får mindre omkrets. Man kan därför inte hänvisa till enbart bredden av däcket eftersom den inte säger något om höjden/profilen. 225/55 är standard/original dimensionen när det gäller 16". Om du vill gå ned i bredd får du också gå upp i profil. 205/60 motsvarar 225/55 i höjd/profil och rullomkrets. Mvh Håkan |
|
| Håkan: Jag vat att höjden beräknas i förhållande till bredden på däcken. Det jag missade att skriva i inlägget ovan men som redpower fick med va att 205-225 med 55 profil är godkända enligt Bmw. Återigen, 205/55 hamnar inom 5% marginalen vilket gör dem godkända, har inte hävdat något annat. Men som du är inne på så visst, 205/60 motsvarar 225/55 16". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.