|
|
|
|---|---|
| Hei,har kjøpt en Bmw 520D,2006 mod,lurer på om denne har elektrisk tilleggsvarmer? Hvis jeg setter varme på fullt i kupeen,synes jeg det tar lang tid innen det begynner å blåse varm luft. Er det slik at denne isåfall slår inn først når det blir kaldere i været? Fint om noen kan hjelpe. | |
| Den har elektrisk tillläggsvärmare. Men tyvärr vet jag inte om den går på automatik efter ute temp. | |
| Takker for svar! kanskje noen annen som vet om den slår inn etter utetemperatur? | |
|
TS: Kanske att tips till dig? Så här skrev jag i en annan tråd: Mitt råd är alltid att byta termostat regelbundet. Ett litet tips är även att gå in i I-driven och manuellt kontrollera värme/klimatanläggningen. Min erfarenhet är att jag på vintern (vid sträng kyla) måste helt strunta i Auto-läget och ställa in manuellt för att få upp värmen i kupén. Bl a att ställa den individuella tempen på föraren till max rött. Om jag eller någon annan har kört på Auto-läget så måste jag varje gång gå in i I-driven och återigen justera manuellt. Det räcker inte att ställa temp-vreden på panelen på max utan jag måste gå in i I-driven... Innan jag upptäckte detta fenomen så var både jag själv och mina medåkande missnöjda med temperaturen i kupén. Med manuella inställningar så är dock värmen utmärkt! Jag kommer att byta termostat på E61:an 530D inför vintern. Min har gått 12 000 mil och då vet jag av erfarenhet att ett termostatbyte är påkallat. Vid kall väderlek, stadigvarande under -10°, så skärmar jag även av grillen. Täcker för ca 75% av njurarna och ca 98% av nedre öppningen i M-fronten (lämnar endast en liten öppning vid givaren till ute-tempmätaren). Med denna åtgärd så får man en helt annan vinterbil! Det finns ingen anledning, särskilt på en dieselbil, att utsätta intercoolern eller något annat för den extrema kyla som fartvinden då medför. Jag har (hittills..) kört i -33°, det fungerade bra och jag behövde inte ha jackan på mig, men då är det ett måste att täcka grillen för att få upp värmen. (Även med ny termostat så kommer jag alltså att täcka grillen vid sträng kyla.) (Någon annan som har en E34 med en ägare?) (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.