|
|
|
|---|---|
| Tänkte byta frontsystem i bilen 2-vägs med separata diskanter som jag tänkte montera på instrumentbrädan. Men nu undrar jag eftersom det redan sitter 1 par 5,25" högtalare i kickpaneln samt 1 par diskanter i dörrarna, då måste det väll finnas ett delningsfilter någonstans, vartdå? Måste ju ha bort dem för att koppla in nya delningsfiltrena. | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lyfter du på diskanten kommer du garanterat att hitta en konding som sitter i serie med diskanten. Detta är ett vanligt sätt att lösa lite enklare/billigare tvåvägs-system. Rotade själv lite i detta ämne när jag bytte inredning i min bil och samtidigt såg över mitt ljudsystem - finns lite info i denna tråden (fast det är mycket E34 specifikt där) Länk Iallafall så är dina 5.25" högtalare vid kickpanelerna så kallade fullregister och kan ta emot alla typer av frekvenser. Sedan har man ett par diskanter och precis som du säger så ska dessa inte få låga frekvenser in i sig. Därför sitter det garanterat en kondensator i serie med diskanten på baksidan (brukar oftast bara vara pålött - kan leta efter en bild på hur mina diskanter såg ut). Med en kondensator i serie med ett motstånd (dvs diskanten) så har du ett så kallat RC-filter. Detta är den enklaste formen av ett så kallat högpassfilter - dvs ett filter som blockerar låga frekvenser och släpper igenom höga. Mina diskanter hade en impedans på 8 Ohm och en kondensator på 3.3 uF. Så efter lite snickrande i Matlab fick jag ut en frekvensgång över detta högpassfilter. Resultatet kan du se på länken nedan - det är en frekvensgångskurva med frekvensen på x-axeln och dämpningen på y-axeln. Länk Detta filter har en brytfrekvens, f_c, på ca 6000 Hz och eftersom det är första ordningens filter så har stoppbandet en lutning på 20dB / dekad. |
|
Ok, så med andra ord så lossar jag kablarna på högtalarna i kickpanelen och kopplar dem till ingången på delningsfiltret, sen från filtret ut till de nya högtalana? Tänkte koppla ur diskanterna i dörren och använda de nya på instrumenbrädan istället. |
|
Är lite osäker på om du förstod mitt inlägg till fullo. Så vi kör den korta varianten : finns troligtvis inget delningsfilter (men verifiera detta genom att kolla att det sitter en kondensator i serie med diskanten i dörren). Sen är det som du skriver - koppla ur diskanterna i dörrarna (du vill inte använda dessa) - montera nya diskanter i instrumentbrädan och dra kablar till delningsfiltret - plocka bort gamla 5.25" högtalare i kickpanelerna och sätt dit nya 5.25" högtalare och dra dess kablar till delningsfiltret |
| Varför inte rensa ur den gamla diskanten, och montera den nya bakom gallret, blir snyggare så! | |
|
Ok, tack för svaret :-) Eftersom jag vill underlätta för mig den dagen jag kommer att ska sälja bilen. Blir lättare att plocka bort framsystemet då. |
|
| bmw-slangen....... du verkar kunna en del om billjud. Du kanske har några bra tips på hur jag monterar högtalarna i kickpanelen för att få bäst ljud. | |
brainstorm : Nej, är inte kunnig inom billjud, jag råkar bara ha en utbildning med inriktning mot elektronik, signalbehandling och akustik så sådana filter kommer man ihåg lite om. I E34-tråden jag länkade till kom en hel del svar från HFR, fick uppfattningen av att han har en del kunskap i ämnet (iallafall har han provat en del saker i sin E34). Men den svagaste länken (iallafall när det gäller E34 men troligtvis är det samma sak för E36) är nog just hur 5.25" högtalarna är fastsatta i kickpanelerna, samt det lilla utrymmet som finns där bakom - precis som HFR nämner i ovan nämnda tråd. Genom att sätta ordentliga bafflar och element som trivs med små volymer och kanske gå upp någon tum i storlek har man nog ett bra utgångsläge. brainstorm : Har du funderat på att köra en uppsättning med fullregister högtalare nere vid kickpanelerna, ha mellanregister i instrumentbrädan och återanvända diskanterna i dörrarna? |
| Har beställt DLS UR5i 2-vägs kitt som jag tänkte montera, sen ska jag ha en 12" JBL bas i bagaget. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.