AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.760

Service e46 vid 16500 mil

m3
260
m3rso
Billös
Har en bmw 323ci som gått runt 16500 mil. Jag måste göra service relativt snart. Jag undrar vilken jag måste göra. Är det 1:an eller 2:an
Vad var föregående service för något? Sett till miltalet är det snarare en oljeservice som ska göras.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
2an ska vara gjord vid ca 10.000 mil (10.000 liter förbrukad bensin)
Så nästa 2 ska komma vid 20.000 ca. därimellan
ca 12500 oljeservice,- Ca15.000 inspekttion 1 - oljeservice 17500.
det är 2500 liter förbrukad bensin mellan varje servcietillfälle o man följer indikatorn, men du har väl en servciebok ?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Det skall vara c:a 2500 tusen mil mellan, men är lite beroende på hur du kör. Hårdare körning kan kräva att service intervallen kommer tidigare.

Olja och filter.
Stiften skall vara 10000 mila stift.
Växellåds olja är inget på E46:orna för det är life time olja.

När du kommer upp vid dessa miltalen kan det även vara dags för Lambda sonds byten, men det märker du ju om värdena skenar iväg i besiktningen.

Skall du göra det själv, så kolla även över servo olja (blanda inte grön och röd. Kan få styrväxeln att börja läcka) och broms vätska.

Glykolen i kylaren, så du har smörjning även till vattenpumpen. Likaså när vi nu närmar oss kallare tider.

Vanlig koll utav bromsbelägg och dylikt kan vara bra. Många förlitar sig på givarna.
m3
260
m3rso
Billös
Tack för alla svar. Sist så gjorde jag en olje service själv. Bytte olja,oljefilter,luft samt coupe filter. Jag har ju även en oljenivå givare som strular. Måste byta den med. Sen så låter en eller flera remmar vid start. Efter ca 30 min så slutar dom låta för gummit är varmt. Vet inte riktigt vilken jag ska göra. Göra det själv tror jag inte jag gör. Har aldrig gjort det innan. Ev om jag ber en polare om hjälp. Jag kör bilen sällan har 5 min till jobbet. Vad tycker ni jag ska göra .
m3
260
m3rso
Billös
Hasso - Service bok har jag. Dom förra ägarna har servat den som det ska. Men sista var vid 10.000 mil om jag minns rätt. Så det som kan ha missats av förra ägaren är en ispektion 1 för jag köpte den vid 15000 mil om jag minns rätt
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vänta lite nu. En 323:a har väl M52-motorn och de hade väl inte samma Long-life intervall som senare bilar? Tror det kan vara 1500 lit bränsle mellan servicarna på din bil. Vad är det för årsmodell?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du inte vet vad som är gjort innan eller misstänker att man "missat" Inspection1, skulle jag göra en storservice - dvs. Insp.2 plus byta olja i växellåda och bakaxel, samt kylarvätska och bromsvätska!

Även styrservooljan kan vara god idé att byta.

Då får du alla stift, filter och vätskor bytta så du vet att allt är fräscht...inte minst viktigt inför vintersäsongen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
966
Nip
320i-04
m3rso: Förre ägaren har nog inte gjort 2 servicar då, en oljeservice och en Inspektion I har han struntat i.

Så att förra ägarna servat som de ska håller jag inte alls med om.

Något som jag skulle sett allvarligt på, då det nästan är då som problem börjar komma efter 10 000 mil, lite större saker. Kopplingen hur är den undrar man, länkarmar och bussningar osv.

Det har ägaren mörkat. Men det kanske var billigt.

Snikservice funkar väl så länge det funkar.

Tycker för min del det känns verkligen att man gjort saker efter en riktig service. Har gjort en oljeservice och en Inspektion II hittills sedan jag köpte min BMW, men har haft två bilar från de var nya och har upplevt samma sak efter service.
m3
260
m3rso
Billös
Som sagt kör inte bilen så ofta. Såg att det stod 7300 km till nästa service. Jag funderar på att sälja bilen. Vi ska skaffa valp vet inte om en 323ci är lämplig när man har hund. Men om jag ska behålla den så får det nog bli en stor service. Finns det nån bra verkstad runt Värnamo/Halmstad/Gislaved trakten
m3
260
m3rso
Billös
Anders det är en 00
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Det står på displayen direkt efter start om det skall göras oljeservice eller "riktig" service...

Surf Or Die!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Surfjanne: ...men det går att nollställa serviceindikatorn utan att göra en enda serviceåtgärd utöver själva nollställningen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
m3
260
m3rso
Billös
Hur menar du att det står. Står ju bara service 7300km
Det är det som surfjanne menar, men sedan är det som Johan B skriver att den kan du nolla när som helst.

Ska du behålla bilen och är osäker, så gör stor service på den, så vet alla fall du att det är gjort. Då slipper du gå i ovishet om vad som är eller inte är gjort.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Serviceintervallen med 1500 lit förbrukad försvann from 09/98=1999 årsmodell. Då infördes också krav på LL-98 godkänd olja och efter 08-2001 LL-01 olja.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Det står service eller oilservice när man startar. Gör en service II för att vara på den säkra sidan...

Surf Or Die!!!
m3
260
m3rso
Billös
Det kanske står men jag har inte sett att det står olje service eller nån inspektion. Kan du ge mig nån bild på hur det skulle se ut. Jag måste fundera över hur jag ska göra. Behålla den eller sälja. Man får inte så mycket för en 323 ci idag.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Står det t.ex. service 760 , så är det ca. 76 mil kvar till service I eller II. Man får själv hålla reda på vilken! Står det oilservice så ...!
Sälj för tusan inte 323:an! Det är ju en grymt skön bil, och 16000 mil är ju ingenting för den motorn. Gör en redig service på en alternativ bra verkstad. Borde rimligtvis gå att fixa för runt 3000...? Fråga här på forumet vilka som rekommenderas i din närhet.
/Janne

Surf Or Die!!!
m3
260
m3rso
Billös
Bilen är skön och så, skulle vilja ha lite mer hp bara. Min har bara 170hp skulle vilja ha en 330 helst. Tack för svaren ska kolla runt lite vad en Inspektion 2 kostar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.