|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hoppas jag inte går off topic nu men det handlar varje fall om knackningar samt vanosljud från M62. Lite intressant läsning jag hittat på utländska forum: Från USA, technical service bulletin (TSB) nr - 11 06 97, 12/99 Länk Här finns det en person som servat sin vanos själv med framgång? Läs inlägget på sidan två "by Seven » Fri Oct 02, 2009 10:46 am" Länk |
|
|
Mats_epost : Kanon info!. Ska be min mekaniker slänga i en olja som kanske minskar ljudet. Uppdaterar när detta är gjort. Slänger även upp en film på oljudet i morgon kväll. Jag är inte helt off vad gällande mecka med bilar. Har plockat isär en del motorer innan och helrenoverat . Dock inga nya . Någon som gjort och lyckats elr misslyckats ? Page 2 of 4 Bilder och text i länken som Mats_epost postade Länk Citat : The internal helical gears within the VANOS units wear out and thats what causes the tapping/knocking diesel sound. Now she sounds lovely and quiet :dance: I came across a great bloke called Roger, who's got a very nice E39 535i and the same M62TU engine. He had the same problem and wasn't about to pay mega money to get it done. He couldn't stand it any longer, so he bought the timing tools and made the rest of the special tools himself (there are 15 special tools to do this job) then got on with the job himself. He then did mine, I couldn't have done it without him. The difference in sound is astounding! Roger's an absolute star :clap: The parts aren't cheap and it takes about six hours to do. Changing the actual VANOS units only takes about twenty minutes so all the time is taken up by taking the valve and timing case covers off and back on again, but it's well worth it. While we were in there, we changed the non-return oil check valves behind the VANOS solenoids and I've had no start-up rattle since..........RESULT! |
|
|
Min -00'a hade samma ljud när jag köpte den och den hade då gått c:a 9000. När jag påpekade detta (köpte den på BMW) så var den inne för provkörning och undersökning flera ggr innan man rekommenderade ett motorbyte !!!!??? Fick efter mycket om och men en ny motor monterad, som har ett liknande ljud fast mycket lägre. Hade nog inte reagerat om den "bara" hade låtit så "lite" från början. Märkte dock både på första motorn och den nuvarande att det inte låter lika mycket dom första 50 milen efter oljebytet och att det är lite olika på olika oljor. Kör f.n. på Mobil 1 5-40 (he, he, he .....) och tycker det går rätt bra. Det låter bara efter riktigt hård (nåja, motorväg) körning och på tomgång upp till kanske 1200 rpm. Den har nu gått totalt 14000 och har inte förändrats ett dugg annat än vid/efter oljebyten. //Torsten |
|
| Tycker inte min låter diesel direkt, iof har jag ingen vanos, men när man kollade oljepumpsbultarna såg allt underifrån så såg de verkligen kanon ut inga avlagringar i tråget eller nån annanstans. Men jag har och har haft mycket andra V8 bilar som entusiastbilar, bla en Trans am med ls1, där finns det ett skönhetsfel som kallas "piston slap" men de brukar väl inte förekomma på Bmw? | |
|
Här är mer intressant läsning. Läs det som står om "HVA BLEEDING PROCEDURE:". Kanske kan vara värt att prova? Åtminstone i de fallen ljudet tros komma från ventilerna/lyftarna? Länk "run the engine for 3 minutes without load at approximately 2,500 to 3,000 rpm " "If necessary, repeat this procedure up to five times" Antar att de menar att man ska stå helt still med växeln i neutralt läge och gasa mellan 2500-3000 varv i 3 minuter? ;-) |
|
|
Lite mer kortfattat, rakt på sak om samma tema (tickande lyftare) Länk men samma lösning som i mitt tidigare inlägg... Nu är det kanske inte det här som trådskaparen CHLL har problem med?? Ljud från lyftarna antar jag är regelbundet tickande som följer varvtalet. trådskaparens rubrik är ju oregelbundet knackande... Däremot är det sannolikt lyftarna som sporadiskt låter lite i min m62 motor även om Bil&Motorteknik ska få lyssna på den nästa fredag. Jag ska prova det här snart varje fall samt så småningom även ett oljebyte till Shell Helix Ultra 5w-40 oljan jag fyndade på Maxi. ;-) |
|
|
också en liten intressant tråd. Att tickande och liknande missljud ibland helt enkelt beror på tändstift som inte sitter åt tillräckligt mycket? ;-) Länk Nu är min mek erfarenhet rätt nära noll men det kanske man borde klara av att kontrollera? ;-) Något man ska tänka på när man mixtrar med tändstiften? Bäst jag söker lite... |
|
|
trådskaparn, du har inte sagt något om hurvida ticket går i takt med varvtalet? om det gör så är det nästan garanterat dina hydraulik ;) eller möjligtvis vanosen. mats_epost: angående olja så kör på lite tjockare än 5w40. då kommer garanterat missljuden minska litegrann iaf. nu har ja inte läst hela tråden men när jag hade problem förut med min V8 så var det delvis de problem du nämt. för att göra historien kort så gick en bit av ett stift av o trillade ner i cyllindern o antagligen så blev den platt av kolven eller så åkte den med flödet ut ur avgaskanalen o ligger nu i katten.. när jag insåg att det var stiftet som lät så bytte jag ut det o knackandet försvann men lite tickande blev kvar. (lät lite som diesel) efter det så provade jag köra engineflush samt "hydraulic valve lifter" i oljan o det körde jag runt motorn med ca 20 minuter. tickandet försvann till o från... samtidigt gjordes ett oljebyte. nu går bilen på alla 8 och har normalt (bäst) komp i den drabbade cyllindern.. mycket märkligt men så e det. tickandet är borta. jag hade tur men till er som vill prova allt o tror det är lyftarna, kör i lite sån valve lifter smörja o kör med det några hundra mil. kan va repor av smuts som satt sig också vem vet allt e möjligt |
|
|
Jag har diesel-ljudet som är konstaterat till vanos. På senare tid har jag även fått ett tickande ljud som ökar med varvtalet. Trodde såklart att det skulle vara problem med en lyftare, tills jag fick upp ögonen för detta med tändstiften. Enkelt att kontrollera, och ja visst så sitter ett av stiften löst. Dem är av typen Bosch också, vilket inte rekommenderas enligt Länk till annat forum som mats_epost bifogar. Tickandet försvann efter åtdragning av stiftet till rätt moment. |
|
| Delirius: så bra. man kan med fördel byta olja+stift lite oftare så minskar risken för att de går av.. även mitt var ett Bosch. har inte heller hört allt för mycket positivt om de skräpstiften | |
|
Bra att det hjälpte för Delirius med enbart åtdragning av tändstiften! Att byta tändstift och sedan "glömma" dem de närmaste 10000 mil verkar inte vara så smart i en m62 motor, vettigt att kolla upp dem ibland. Jag försöker slappna av nu angående mitt ljud som man enbart hör när motorn är driftsvarm. Supermekarna Per Larsson, Torbjörn Geschwind och Eckart Vogel, alla säger att det inte är något att bry sig om. Jag väljer nu att lita på dem. ;-) Motorn i min 540 E39 går för övrigt som en dröm. Har Helix 5w-40 olja i nu och kommer väl roa mig med att prova en 10-60 olja framåt sommaren. Engine flush kanske, fast nu har det blivit mera oljebyten än nödvändigt vilket också borde renat bilen en del. Det gamla oljefiltret så mycket fint ut. Vogel fick äran att byta mina tändstift och det visade sig vara Bosch stift i även i min bil. Jag tror att BMW genom åren använt både Bosch och NGK som OEM stift? Om inte jag missförstod Vogel så var Bosch stiften BMW märkta. Även jag har förstått att NGK absolut är att föredra. Vogel tyckte dock inte det var riktigt lika dramatiskt. ;-) |
|
|
Lite mer angåene ljud i m62 motorn som har att göra med vanosen. Ett annat intressant inlägg i ett forum. Länk Med någon form av Bentley guide för m62 motorn "Replacing timing chain". Länk |
|
happygrus |
Ska kolla mina tändstift imorgon, så här låter min m62 Länk Ide någon ? |
|
Postar även de här trådarna om vanos rassel samt knackningar även om en del har blivit nämnt ovan. Men det här är kanske själva original trådarna? Det som är kul här är att Edwin NL inte tycker det är värt att dyrt åtgärda Vanos problemet eftersom det ändå kommer tillbaka. ;-) (envis som sjutton är han också) Länk med kopplingar hit med användaren Skints lösning Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Så ska det låta :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| happygrus: kan med 99,5% säkerhet tala om att det är inte stiften som låter iallafall! | |
|
Hasso: Jag är lite, lite avis, erkänner det. ;-) Den spinner som en katt. |
|
|
Angående missljud och knackande ljud från vanosen på m62 motorn på varvtal under 1000 rpm. Inte hört talas om någon bmw entusiast i Sverige och inte heller om någon BMW verkstad som utför detta?? Man undrar lite varför? Byten/renovering av vanosen på tex s62 motorerna och även vissa andra bmw motorer verkar ju väldigt mycket vanligare. Syftar på "Skints" lösning på problemet i denna tråd (inlägg #119): Länk Exakt vad delarna som ska bytas ut går på vet jag inte men Skint nämner något om "£250 each" i sin tråd. Sett att specialverktygen för att utföra jobbet ser ut att säljas på ebay. Så det verkar ju faktiskt finnas folk runt om i världen som gör detta? Länk Den här guiden kanske också är nyttig? Länk Vore ju trevligt om en duktig ägare till m62 med detta symptom kunde prova på sin egen bil och sedan meddela till oss andra hur det gick? Kan ju bli en mycket lönsam historia i slutändan (eller katastrofal?). ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.