AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.804

Tillvägagångssätt vid köp av bil från tyskland

Tjenare!

Har nu äntligen hittat en bil som verkar intressant i Tyskland. Det är en bmw 535d 12/2007. Han vill ha 23400 euro för bilen. Fullutrustad, dock utan komfortstolar samt taklucka. Det är väll ganska ok prismässigt?

Jag tänkte att jag skulle förklara lite hur jag ska gå tillväga med bilköpet och om någon har något att tillägga så vore det kanon.

Först så bokar jag flyg till frankfurt samt bokar en bil i förväg från tex ryanair.se. När jag jag kommit till bilhandlaren så testkör jag bilen samt skriver på kvittot och får originalet av registeringsbeviset del 1 och 2. Bilförsäljaren fixar fram röda exportskyltar som gäller i fjorton dagar. vilken väg är smidigast att ta när man åker hem med bilen? Väl hemma så skickar jag in kvittot, registeringsbeviset samt blanketten ursprungskontroll till transportstyrelsen. Sedan bokar jag tid för regbesiktning samt besiktning. Sedan Förmodar jag att dom nya skyltarna dimper ner i brevlådan.

Kan man få reda på om bilen är stulen eller få info om bilen ( servad, utrustning m.m) om man har tillgång till chassinumret på bilen? vem ska man snacka med i Sverige?

vad ska man kolla upp när man har registeringsbeviset i handen. Alltså kolla tex att det är samma chassinummer på pappret som på bilen. Något mer?

Är jag helt ute och cyklar?
Du skriver inte hur och när du skall betala men det antar jag du har koll på också. Tror du numera kan kolla bilen på Carfax prova www.carfax.se om du har chassinummer, så bör du få fram bilen historik. Du skrev ej mera specat om utrustningen och heller inte miltalet. Antar det är en sedan? Det är ju en bil som jag anser "bör" ha M-pkt, då den är mkt mera attraktiv då, sen bör den ju också som modell ha navi och iaf sportstolar. Svårt att bedöma pris när man inte vet mil o utrustning samt skick. Priset ska ju ligga en iaf 15% under motsvarande bil i Sverige. Jag brukar personligen alltid göra en koll på vad firman har för ekonomi, iaf om det inte är en märkeshandlare. Smidigast hem är väl rakt norrut mot Hamburg, Puttgarden/Rödby osv.. lycka till!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du skriver inte så mycket om bilen i övrigt...hur långt har den gått? Vem är det som säljer, privatperson, vimpelhandlare, auktoriserad handlare? Jag har importerat bil från Tyskland tre gånger och har alla gånger köpt från auktoriserad handlare. Oftast inte billigast men det gör i regel hela processen enklare och tryggare. Är bilen onormalt billig så bör du vara misstänksam...inga bilhandlare sysslar med välgörenhet.

Lägg gärna en länk till bilen så får du säkert fler tips och kommentarer.

___
//Ulf
tackar för svaren.

Dock så blev bilen precis såld:(
Har nu hittat en bil från italen
Länk

Hur är det med skyltar m.m om man skulle importera bilen från italien. Är det samma tillväga gångssätt som i tyskland.? Båda länderna är ju med i EU.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hur långt har den gått?

En LCI (faceliftat) 535dA til 23,4k Euro låter billigt tycker jag.
sorry men skulle aldrig i livet köpa en bil från Itailen. Är i Italien nu och för mig räcker det att se hur man fickparkerar, kör osv. Får ont i hela kroppen när jag ser fina alufälgar slipas av trottoarkanterna när de skall baxa sig in i ett för litet parkeringshål...

Du frågar om råd... mitt är att EJ köpa från Itailen. I framtiden får du även lida för att den är italienimporterad, många som har samma åsikt som mig, jmf med "tyska" bilar med bra historik, köpta av MÄRKESHANDLARE...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

kungen: jag kollade lite snabbt på mobile.de och med utgångspunkt från de två bilar du nämnt så känns det som du letar bland de absolut billigaste bilarna. Ett tips är nog att skippa de allra billigaste för det finns ofta en anledning till att dom just är billigast.

Som förstagångsimportör så underlättar du för dig själv och minskar riskerna om du köper en bil av en auktoriserad handlare (behöver inte vara BMW) eller någon annan större seriös handlare. På annonserna på mobile.de kan man klicka vidare in till handlarna och där får man info om alla bilar dom har till salu, om dom är registrerade i handelsregister samt lite annat matnyttigt.

Sen håller jag med Med känsla att Tyskland nog är att föredra även om det garanterat går att hitta välskötta bilar i Italien också.

___
//Ulf
Tackar så mycket för inläggen som jag fått:)

Känner att jag fått lite mer skinn på benen.

Har kollat runt på mobile.de och autoscout24. Man får en redigt fin bmw535d -08 för 260000euro. Har kollat på blocket och där ligger dom från 320000kr och uppåt.

535d verkar ju vara en redigt trevlig bil och som jag kan se så tjänar man på att handla den från tyskland?

Vad ligger försäkringen på en sådan bil. Är 25år.
Något man ska kolla extra noga på när man väl står där nere med bilhandlaren. Hur är det om man skulle vilja provköra bilen?
Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
Tjena kungen12321!

Kul att läsa dina trådar då jag går i exakt samma tankar, är även jag 25 år.
535d helst Touring med M-paket o comfortstolar o helst med så mycket utrustning som möjligt så klart. Kollar på bilar från -07 o framåt och tycker det vekar finnas en del under 30 000euro iaf.

Har du gått vidare med ideérna så får du gärna berätta hur det gått/går för dig.

Vill även jag gärna ha mer tankar o kommentarar om bilen i stort ovh värdet i att importera en 535d?

MvH Mathias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.