AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.463

Navi/radio/cdvxl döda på e39 00'a

xe
25
xertox
(E39) 540i touring -00
Som rubriken lyder, allt är tvärdött i navienheten, har gamla 4:3 navin.
Radion fungerar inte heller, vilket den brukar göra när videomodulen gått?
Dock lyser knapparna på enheten, men den reagerar inte på nåt och skärmen är svart.
Har kollat alla säkringar, telefonen fungerar, följt allla kablar i bagaget och de ser hela ut, "nollat" bilen med batteriet, kollat så alla kontakter sitter där de ska.
Förutom på själva skärmenheten då jag verkligen inte får loss trälisten ovan handskfacket, har släppt alla synliga och osynliga skruvar i handskfacket, "taket" i handskfacket släpper bara inte.
Får inte nån riktig klarhet i om jag har mkI eller mkII heller, vad jag förstår så har mkI en videomodul all bild går igenom, medan i mkII så sköts detta i själva naviläsaren?
Jag har en videomodul bakom baksätet, men kan man ha mkII ändå?

Många frågor på en gång, och JA jag har sökt på forum och google och läst 100 trådar, men många är tvetydiga och ger ingen lösning på mitt problem.
xe
25
xertox
(E39) 540i touring -00
Liten uppdatering, fick ur själva boardmonitorn idag (lite annorlunda urmontering på e39 än den i gds-artikeln), kollade kontakterna och jag såg inget misstänkt fel där, allt satt på sin plats och såg orört ut. Ligger själva felet hos boardmonitorn tror ni?

*Murphys lag*
xe
25
xertox
(E39) 540i touring -00
Liten uppdatering,
Var tydligen BÅDE boardmonitorn och videomodulen som gett upp.

Nu till nästa problem som liknar ett som andra haft, Oftast efter några minuters körande så tystar radion/cd'n, byter man ljudkälla, dvs radio till cd eller tvärtom så brukar det hoppa igång för att åter fungera obestämd tid.
Har läst att det brukar vara nån sprucken lödning på radiomodulen, men har letat överallt med förstoringsglas, inte hittat ngt.
Har även kollat samtliga kontakter: Boardmonitor, videomodul, Radiomodul, Förstärkare, Navimodul, CD-vxl, och gjort rent.
Också kollat 50% av alla kablar.
mina misstankar leder till att förstärkaren (HiFi, ej DSP) OCKSÅ gått sönder!?
eller finns det några andra förslag på vad som kan kollas.

*Murphys lag*
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Jag har samma krux i mitt maskineri och har inte heller fått nåt vettigt svar..

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

Har du bytt Monitor och TV modul ? varvar ljdet lika länge innan den tysnar igen ?

Mvh
George

xe
25
xertox
(E39) 540i touring -00
Hej George
har bytt monitor och tv-modul, ljudet kommer och går oregelbundet, dvs ibland tystnar det efter nån minut, och ibland efter 20 minuter, och bilden på skärmen ändras inte alls.

*Murphys lag*
koppsnurr
Min iDrive (E60) radio,navigator allt dog och blev svart idag. vad göra man då ?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Testa att ta ut navi-DVD'n. Går inte det, så kör ctrl-alt-del, alltså håll de bägge ejectknapparna och volymknappen samtidigt (har jag för mig, det finns nämnt i tidigare trådar). Fungerar inte det heller, låt bilen stå avstängd och i viloläge i nån halvtimme. Fungerar inte det heller, ta en alvedon, ett djupt andetag och ring sedan BMW och be om offert :)
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Har ni kollat hur bra era batterier är?
Ofta nör flera enheter felar så beror det antingen på dåligt batteri eller att
någon satt i ett nytt för klent batteri.

/Andy
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Hej.

Jag har liknande problem med min E39, 528iA Touring från 1999.
CD-växlaren är död, går inte att mata ut kassetten som man sätter skivorna i.
Spelaren för navi-skivor är också död, det går inte att mata in skiva.
Båda sitter bredvid varandra innanför luckan på vänster sida i bagaget.
Säkringarna till navi och CD-växlare är hela (bytte till nya för att säkerställa deras funktion).

Någon som har en aning om vad felet kan vara?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.