|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla... Efter att ha haft en massa olika bmw bilar så har jag besämt mig för att köpa en e32a igen. Hade en 730 v8a tidigare som jag var väldigt nöjd med. Förbrukade inte så mycket soppa som man kunde förvänta sig. Men nu när jag tittar på blocket och powerbörsen verkar de vara lite ont om e32or faktiskt. Vilken motor ska jag satsa på? Nån som har en fin till salu kanske? Bor i sthlms området... | |
|
Jag hade valt objekt efter skick och låtit motoralternativet vara oskrivet. Bilarna är såpas gamla nu att historiken och tidigare ägare är A och O. För ca 20.000 kr ska man kunna få en vettig bil som levt ett lugnt liv :-) Mvh Philip |
|
|
Är ganska så sugen på denna Länk men undrar över bränsleförbrukningen blandad körning. Kör inte så jätte många mil om året men men. Kanske kan någon ägare av 750 e32 berätta lite mer om just förbrukningen...? |
|
|
Jag känner till J.L och Mats J här på forumet som har ägt flera stycken 750 E32. Kör du mycket stadskörning får du räkna med en förbrukning på över 2l/mil. Blandad körning ca 1,3-1,4l/mil. Allt är ju beroende på hur tung högerfot du har ;-) Mvh Philip |
|
| kan du mecka själv så satsa på en v12a hade en 730 v8,men de går inte att jämföra med en tolva,satsa gärna på en IL de börjar bli ont om dom.Lycka till | |
|
Ok 1,3-1,4 blandad körning kan man nog leva med, de e ju som m5 e39 ungefär. Kör inte så mycket stadskörning fast jag bor i sthlm. Högerfoten är inte lika tung som när man var yngre efter man har gett tillbaka och tagit tillbaka körkortet några gånger. Mecka småsaker kan jag själv göra men har vänner som jobbar inom bmw verkstäder som kan hjälpa till med lite större saker mot en billig peng om det behövs. Men en hyffsat välskött v12a är den driftsäker??? |
|
|
dobo, den annons du länkar till verkar ju riktigt trevlig! Köpläge :) Men jag har ju inte plats för en till... Förbrukning runt 1,3 på mina, men Alpinan går något billigare (bättre verkningsgrad i den motorn pga högre komp) /Mats J |
|
|
Mats J Håller med dig men har ringt han i 2 dar samt mejlat utan framgång. Då kan man säga att det inte är så stor skillnad i förbrukning mellan en 740 e32 och en 750 e32. Tror jag avstår 740in pga v-låds problem samt oljepumpsbultarna... |
|
|
Nu har jag kommit i kontakt med säljaren och ett köp är väldigt nära. Vill bara kolla om någon här på autopower vet något mer om bilen i fråga eller kanske tom har ägt bilen. Länk Antalet ägare som är 14st sedan importen 1998 är väl mitt största frågetecken men bilen ska vara rostfri samt dokument på saker som är nytt och bytt finns, vilket väger in mycket vid köp av en bil i dess ålder. Fler bilder på bilen finns här: Länk och här: Länk Så hojta gärna till om ni vet nåt :) |
|
|
Det jag iaf kunde se "lite snabbt" var att original 750 slutrör inte ser ut så där iaf.. Dom är fyrkantiga som original. Men visst, det kanske inte spelar någon roll för vare sig ljudkuliss eller estetiskt, men kanske inte riktigt rätt om man säger.. Men 20 papp är naturligtvis billigt om den är frisk och går som den skall annars.. Mvh Janne. |
|
| De runda slutrören som syns ska enligt säljaren vara bytt till original fyrkantiga nu. Reagera också på det. Enligt en av kommentarerna på garaget ska den ha gått sönder under en burn out. Förstår inte vem som burnar med en glidar 7:a. | |
|
"haha... du skulle sett hur bakljuddämparen såg ut efter burnout tävling som resulterade i en stubbe=) " Låter som en mogen ägare,,,,,,, Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Håller med dig trucker, det är just därför man blir osäker på att köpa en gammal motorstark bil med många ägare men men tur att alla inte är lika. Man tycker ju att en 7-serie bil borde leva ett lugnt liv då det inte är den optimala bilen att leka, misshandla osv med. Kommer den i min ägo vilket det verkar som kommer den få en fin och lugn framtid.... |
|
|
A. Man får ingen fin E32:a för 20.000:- B. Det finns i princip inga bra E32:or kvar, men börja leta i prishärader från 40-45.000:- och uppåt... Fullservat på BMW och helt orört originalskick är det som gäller, för att vara värt nåt. /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Det beror på hur man definierar fin.. Om man letar efter en e32 som är nästintill ny efter att ha varit i trafik i närmare 20 år, ja då kan det bli svårt. Letar man däremot efter ett objekt som med mindre metoder kommer att bli i ett fint och bra skick kan man nog komma hyfsat långt med 20000kr. Tror man får sänka ribban lite om man inte vill leta väldigt länge eller importera själv från tyskland när det gäller vagnar som har kommit i denna ålder/mil. Men självklart är en helt original e32 som dessutom är fullservad på bmw med få ägare definitivt mer värd än 20000kr. |
|
|
Instämmer helt dobo! Mvh Philip |
|
|
Fick reda på att bilen har en eftermonterad träratt som icke är original, utan airbag. Så nu undrar jag om e34:ans airbag ratt från samma år passar rakt av då original ratten ej finns kvar och e34:ans verkar lättare att få tag på... Nån kunnig som vet? |
|
|
Letar fortfarande efter en någorlunda fin e32a. Så om någon vet nån fin eller kanske vill sälja sin egen så hör av er. 750in i tråden som finns på powerbörsen hör enbart hemma hos skroten tyvärr. |
|
|
I den här typen av trådar brukar folk skriva som vill sälja sina ögonstenar. Dammsug också tyska marknaden, då jag tror oddsen är betydligt större där. Ge inte upp! Länk Länk Länk Länk Mvh Philip |
|
|
dobo, vad var felet på den bilen du började tråden med? /Mats J |
|
|
Väldigt mycket rost - samtliga dörrar var riktigt rostskadade. Byte krävs. Tanklocket lika så. Buckla/skrapmärke 25x5cm höger bakskärm som även den var rostig. Ojämn tomgång, vibrerande motor, tändmissar och gick inte på alla cylindrar. Läckage i avgassystemet framtill troligtvis grenrörspackning. Körde inte ens bilen då begärt pris är för högt med dessa fel. Säljaren pratade om att han bytt bakaxel och lambdasonder. Såg att kylaren var ny samt diverse leder och stag i framvagnen. Inredningen var väl det enda som var bra på den bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.