AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.332

Hur fungerar lockup på alla växlar?

Hoppas någon automatkunnig kan hjälpa till med en fundering jag har. Många nyare automater, som MBs 7G-tronic, har lockup på alla växlar. Jag skulle dock gärna vilja veta när den låser isåfall. Tradionellt så har ju inte lockupen gått i förrän man nått "cruising speed" på högsta växeln. Jag kan förstå att den då skulle kunna låsa från 3:an och uppåt så fort man håller konstant fart. Men hur ofta håller man konstant fart på 1:an och 2:an? Kan moderna momentomvandlare låsa även under acceleration?
Pi
32
Pilis
BMW 530 dA Touring -07 LCI
Min automat låser vid ca 30, lite olika beroende på hur man kör. Känns som en manuell med motorbroms, ryck om man är oförsiktig och motorn varvar upp i takt med farten.

Är riktigt bra tycker jag, man kan känna på motorns fina segdragning från 1000 varv utan att momentomvandlaren låter motorn varva upp.
Just 7G-tronic är en avancerad låda som även finns utan momentomvandlare och med "multiclutch" i stället. Jämför med dagens dubbelkopplingslådor som heller inte har hydraulisk momentomvandlare.
Annars går det ju i princip för sig att låsa momentomvandlaren vid varje växel om man så önskar, för att få mera kontroll på acceleration osv, vilket MB gör. Deras 7G-tronic kan dock mycket mera än så, t.ex har man dubbla utväxlingar på backväxeln, inte så vanligt precis..

FP
"Min automat låser vid ca 30, lite olika beroende på hur man kör. Känns som en manuell med motorbroms, ryck om man är oförsiktig och motorn varvar upp i takt med farten."

Låser den under acceleration också, eller bara om du håller konstant fart i 30?
Pi
32
Pilis
BMW 530 dA Touring -07 LCI
Den är låst under acceleration, känslan är precis som om man hade en manuellt växlad bil.

I farter över ca 30 (lite beroende på körstil) är det aldrig så att varvräknaren är låst på t ex 3 000 varv medan farten ökar utan motorn varvar från 1 500 till 3 000 i takt med att farten ökar och faller tvärt vid växling för att sedan stadigt öka tills man slutar acca.

Med automatlådan i sportläge upplever jag att den använder lockup tidigare och låser snabbare vid gaspådrag och växling vilket kan ge lite ryckighet precis som på en manuell bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.