|
|
|
|---|---|
| Hoppas någon automatkunnig kan hjälpa till med en fundering jag har. Många nyare automater, som MBs 7G-tronic, har lockup på alla växlar. Jag skulle dock gärna vilja veta när den låser isåfall. Tradionellt så har ju inte lockupen gått i förrän man nått "cruising speed" på högsta växeln. Jag kan förstå att den då skulle kunna låsa från 3:an och uppåt så fort man håller konstant fart. Men hur ofta håller man konstant fart på 1:an och 2:an? Kan moderna momentomvandlare låsa även under acceleration? | |
|
Min automat låser vid ca 30, lite olika beroende på hur man kör. Känns som en manuell med motorbroms, ryck om man är oförsiktig och motorn varvar upp i takt med farten. Är riktigt bra tycker jag, man kan känna på motorns fina segdragning från 1000 varv utan att momentomvandlaren låter motorn varva upp. |
|
|
Just 7G-tronic är en avancerad låda som även finns utan momentomvandlare och med "multiclutch" i stället. Jämför med dagens dubbelkopplingslådor som heller inte har hydraulisk momentomvandlare. Annars går det ju i princip för sig att låsa momentomvandlaren vid varje växel om man så önskar, för att få mera kontroll på acceleration osv, vilket MB gör. Deras 7G-tronic kan dock mycket mera än så, t.ex har man dubbla utväxlingar på backväxeln, inte så vanligt precis.. FP |
|
|
"Min automat låser vid ca 30, lite olika beroende på hur man kör. Känns som en manuell med motorbroms, ryck om man är oförsiktig och motorn varvar upp i takt med farten." Låser den under acceleration också, eller bara om du håller konstant fart i 30? |
|
|
Den är låst under acceleration, känslan är precis som om man hade en manuellt växlad bil. I farter över ca 30 (lite beroende på körstil) är det aldrig så att varvräknaren är låst på t ex 3 000 varv medan farten ökar utan motorn varvar från 1 500 till 3 000 i takt med att farten ökar och faller tvärt vid växling för att sedan stadigt öka tills man slutar acca. Med automatlådan i sportläge upplever jag att den använder lockup tidigare och låser snabbare vid gaspådrag och växling vilket kan ge lite ryckighet precis som på en manuell bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.