|
|
|
|---|---|
|
Hade inne bilen för byte av höger hjullager bak då det lät väldigt mycket, typiskt hjullager ljud. Vid bytet konstaterades att bromsarna bak var nästan slut så de byttes också( Skivor,klotsar,backar och slitagevarnare) De fick sig även en rejäl uppfräschning vilket behövdes. Fram byttes även bromsarna( klotsar,skivor) Men efter jag hämtat ut bilen så märker jag att vid låga hastigheter och vid sväng ( höger/vänster) så är det ett klonkande ljud som uppkommer från bakvagnen. Ej vid växlingar. Främst låter det som om något som "lägger" sig rätt vid sväng. Det är ett metalliskt ljud. Ringde mekanikern som fick ta in bilen då jag trodde det hade något med drivaxeln/drivknutarna att göra eller något med bakvagnen. Men efter timmar av felsökning/provkörning så kan meken ej hitta något fel. Tilläggas att han ej hört något ljud ( kunde ej vara med vid provåkningen för att demonstrera när det uppkommer). Han har haft bilen upphissad i lift med inbyggd skak men får ej fram något ljud heller. Så där går mina terorier om dåliga bussningar/brustna fjädrar. Någon som har något förslag.. Nästa steg enligt meken är att plocka ner drivaxeln för att kolla drivkuntarna så de ej "snurrat" sig fel när han bytat hjullager. Bilen är en 320iT 2005 med 10´mil på mätaren //LuA | |
|
Hade du inte ljudet tidigare innan byte av hjul lager, så hade jag bett honom kolla igen. Verkar ju vara något som upp kommit när han skruvat med den. Förstod inte det bara med att drivaxeln "snurrat" sig, men han vet väl själv vad han menar. |
|
Roffa1 |
Kan vara handbromsbackarna som är fel justerade. Kör någon mil och känn sedan efter om någon av de bakre fälgarna är varm/het? Du kan även provbromsa i mkt låg fart med handbromsen, så att bromsbackarna slipas in jämt mot trumman. |
|
Ljudet har ej funnits där tidigare utan det uppkom efter bytet med hjullagret. hade hemma bilen mellan byte av hjullager och bromsar då de var tvunga att beställa hem delar. Jag tolka det som om det är något i drivknuten som hoppat ett läge utrifrån sitt ursprungs läge, men jag förstår inte hur det skulle kunna gå till eftersom de är slutna. De ska kolla på det igen men jag tänkte kolla här först om det finns några andra förslag. Ang handbromsen så får jag prova det, har dock kört ängelholm-malmö tur retur efter bytet och inte märkt något av värme på fälgarna. Ska testa lite mer med handbromsen. /Robert |
|
Roffa1 |
Det spelar ingen roll om handbromsen byttes först vid det andra rep tillfället. Man måste ändå demontera/montera bromsar-skivor-inkl bromsbackar vid bakre lagerbyte, tror fortfarande starkt på att någon av handbromsbackarna sitter lite snett, eller att fjädern lossnat-gått av. (pröva med att dra lätt i handbromsen nästa gång ljudet hörs) Sedan kan det vara så att drivaxeln lossnat från bakaxelklumpen, det sitter en snäpplåsning som låser fast drivaxeln (övre knuten)i klumpen, och den lossar mkt lätt. Bara att trycka dit den lite halvhårt. (är dock ej helt hundra på att detta gäller E90) men testa gärna. Några snurrade drivknutar har jag aldrig tidigare hört talas om. Är det en auktoriserad BMW verkstad du anlitar? |
|
Tack för tips. Ska kolla lite mer i helgen med handbromsen. Ang drivaxeln och bakaxelklumpen skulle det kanske kunna vara så. Får säga till meken att kolla det. Nej det är ingen aukt BMW verkstad då jag fick pris på 5kkr för ett lager byte och vågar inte tro på vad det skulle kosta med bromsbytet runt om.. Bilen är förresten en E46a, inte E90, skulle kanske framgått tidigare. /LuA |
|
|
Har idag inne bilen för koll av detta konstiga ljud och det som är konstaterat är att i yttre drivknuten så har något gått snett så att drivaxeln flyttar sig ur sitt läge? Någon som varit med om det tidigare? Inget med bromsarna att göra utan det är konstaterat att drivknuten varit kass? Känns som om det är lite dålig kvalitet på dessa delar? Ska/bör väl hålla mer än 10000 mil. Har även fått konstaterat att man ej bara kan byta yttre drivknuten utan måste även byta drivaxeln? Någon som kan bekräfta? // LuA |
|
|
Tycker det luktar att mekanikerna och dabbat sig vid något skede när man bytt hjullagret men försöker låtsas som ingenting. Har man använt rätt typ av avdragare(eller vad det kallas) för att få loss hjullagret, eller har man bonkat och bänt för man inte har rätt verktyg? Skall det inte ofta värmas också för att få loss lagret? Verkar helt snurrigt att bil med 10 000 mil skall få så stora skador, om den nu inte är fejkad mätarställning. Hur många ägare hade du på den bilen före dig när du köpte? |
|
|
Ja det tycker jag också är märkligt. Men de kommer stå för arbetet med att byta de så jag hoppas att det blir bra iaf. Jag tror också att de tabbat sig.. Bilen har sedan tidigare 2 ägare förutom samma bilfirma (2ggr) som sålde den. och bilen är servad på samma ställe vid alla 3 tidigare ägarna ( inköpsstället) så jag är 100 på att den ej är skruvad. |
|
|
Följetången fortsätter. Följande har hänt. Fick konstaterat att höger drivknut inte var hundra ( yttre drivknuten) vilket medförde att byte av drivaxel till en bra begagnad ( med färre mil) gjordes och allt var super. Ljudet var borta. I ca 2 dagar. Sen kom det igen. Samma ljud ( dock inte så högt och inte så ofta, och jag har svårt att säga om det är samma sida, men jag tror inte det) Uppkommer mest vid hastigheter upp till 30, vid kraftiga svängningar höger och vänster ( när bilen bytar lite vikt) samt när man backar och svänger. I övrigt så hörs det inget. Så vad kan det vara? Diffen som spökar? Vänster drivknut/drivaxel alternativt samma sida igen? Känns inte så troligt att det är samma sida igen utan något annat som spökar. Gamla drivaxeln kändes inte riktigt frisk efter bytet.. /LuA |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.