|
|
|
|---|---|
| Vad skulle ni ha valt? En 525dA med lite mer utrustning eller 530d manuell med utrustning för max ca 20 tkr? | |
| Jag skulle som krav ha comfort-paket, sportstol, hifi, dragkrok, minst halvskinn, metallic-lack och det är med marginal över 20tkr så det får bli 525d för mig. | |
| nisso: som 525d ägare får jag säga att motorn passar" kostymen" väldigt bra, men är du mer ute efter en "sportbil" före komfort/utrustning välj 530d. | |
| Ja stark motor är väl prio 1 före en massa krimskrams men vet inte om 530d blir "oharmonisk" med manuell låda. 535i kanske passar bättre med manuell i så fall? | |
| Jag provkörde en del 535i GT före valet av F10 525d. 535.an var kort och gott helt underbar, suverän motor, underbar "motorsång". Så är frekventa tankstopp inget problem, satsa på denna, även med manuell låda. Jag lovar att frun/sambon inte längre behöver tjata för att du kör alla "småärenden" framöver med denna bil ;-) | |
|
Skulle inte välja en diesel med manuell låda är mitt råd. Du får köpa min 530dA :-) Men för 20´får du tyvärr i princip bara Comfortpaketet o det blir väl tunt till en bil som 530d enligt min uppfattning. Har du en tjänstebilsbudget eller varför exakt dessa beloppsgränser? |
|
|
Jag kan sympatisera med viljan att välja motor före utrustning (det är väl forfarande ett BMW-forum!?). Provsatt en 520d med endast comfort-paket hos min handlare och den gav ett överaskande positivt intryck. BMW gör sig bra även i avskalade versioner tycker jag. Om det skulle gå att stretcha budgeten något så skulle jag satsat på sportstol och annan klädsel främst. En manuell diesel funkar säkert bra om du bara kör lands- och motorväg, i och kring stan blir det nog för yxigt. Mvh Arese |
|
|
Jag har kört runt i en manuell E61 525d i drygt tre år nu. Vid stadskörning och krypkörning blir det ganska ryckigt när man växlar mellan ettan, tvåan och trean. Svårt att köra mjukt och fint med det stora vridmomentet. På motorvägen behöver man aldrig växla och det är fint att ha full manuell kontroll vid omkörningarp å landsväg. Nu kommer jag att prova en F11 520d med sportautomaten istället för att se hur det funkar. Jag hade nog valt en 525dA före en manuell 530d. Visst kan man beställa en avskalad bil men kör man mycket uppskattar man bekvämlighet som automat, sköna stolar, skinn och bra stereo också. |
|
|
Har på tyska forum läst att 525d får 160 kW (dubbelturbofyra?) och 530d 190 kW från och med mars 2011. Ser nu på bmw.se att F25 finns med trelitersdiesel på 258 hk så kanske stämmer dessa uppgifter. Kan vara intressant att vet om man är intresserad av dessa modeller. Mvh Arese |
|
|
Arese > Har du möjligtvis länken till var du läst om detta? 4an är för mig inte alls samma sak, även om den är starkare. Jag hade tagit 525dA med rätt utrustning framför en 530d utan rätt utrustning alla dagar i veckan. |
|
|
Lite brådis nu men motortalk.de.s forum för X3 och F10 finns mycket info. Jag föredrar förövrigt också sexan. Mvh Arese |
|
|
Hellre mer utrustning än motor, det trist med snålt utrustade bilar. Stephan |
|
|
Tack för era synpunkter. Ni har nog rätt . Diesel kräver kanske automat. Undrar om inte en 535i är roligast, som du säger Janih. 18tum, sportchassi och sportstol räcker långt. Vet inte om ens comfortpaket är så nödvändigt egentligen. >Medkänsla: ja tjänstebilsbudget sätter gränsen. Tack för erbjudandet. Bilen är fin men för mycket utrustning kontra motor för mig. >Stephan735i: Tja, tycker nog att det är tristare med för snålt motoriserade bilar. Får ge mig ut och försöka få provköra lite fler varianter. Svårt att hitta nån 535i som demoex dock. Tack igen! |
|
|
Som nån tidigare skrev, kör man övervägande landsväg är diesel och automat klockrent i mina ögon. Men visst, ska man köa sig genom Sveavägen, Birger Jarlsgatan och Odengatan varje dag kan jag förstå att man blir less. Jag tycker inte det bara handlar om att en eventuell 530d saknar automat, utan annan, mer nödvändig utrustning. Det är alltid roligt med mycket motor men samtidigt förväntar man sig att standarden höjs i takt med motorn. En 530d utan sportstolar med enkla kliman och hifi är helt ointressant i mina ögon. |
|
|
Om en bil har okej med kraft så stör jag mig mycket mer på att det saknas Parkassistent, taklucka, navigator, läder, el-gardin + sidogardiner, kurvljus, elstolar utan dessa detaljer känns en F10 snålt utrustad, med starkare maskin skall även M Sportpaket finnas. Självklart är det roligast med både och = maxad 550i, men skall det kompromissas minska i första hand på motorn, finns det ens någon för snålt motoriserad F10? 523i/520d kanske? Stephan |
|
| Mitt inlägg ovanför har ett "allvarligt" fel i första meningen. Diesel och manuell är klockrent på landsvägen, skulle det stå. =) | |
| Arese > Tack, hittade länken på motortalk Länk , men med min extremt dåliga tyska så tolkar jag att det endast är spekulationer, och att faktiskt ingen förutom OP "Tube Amplifier" (som inte ger någon vettig källhänvisning) tror på en 4-cylinder. | |
|
HFR: Tja, det som sägs är ungefär att någon sett ett dokument hos BMW med de nya motoruppgifterna och får medhåll av någon annan att så är fallet. Andra menar att det vore dumt att peta in en fyra istället för en sexa är bättre, typ. Detta diskuteras fram och tillbaka på fem sidor... Att 30d får 190 kW känns dock ganska säkert. Den som lever får se. MVH Arese |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.