|
|
|
|---|---|
|
En liten reflektion av mig bara, ingen ska känna att jag klankar ner på någon för deras utrustningsval, vi har alla olika smak & förutsättningar - jag vill bara berätta hur jag upplever vissa saker... När jag köpte min X1 provkörde jag just en 23d, dock inte med så mycket utrustning, bättre radio, svart tak, XL, sportstolar samt drag. När jag beställde min bil så la jag inte på så mycket utrustning från början. Det blev XL, sportstolar, inf.bara backspeglar, PDC, lite bättre radio, små paket...När jag sedan fick möjligheten att vräka på utrustning (tack min arb.givare), blev det allt utom skinn och sportfjädring... Vart vill jag komma? Jo, konstigt att inte demobilen hade mer utrustning, det skulle i alla fall ha väckt en massa habegär hos mig. När jag lämnade in min kärra för fel på Navi idag fick jag låna en 18dXdrive, manuell låda, XL, skinn, sportstolar. Jag trodde jag skulle bli tokig den stunden jag hade bilen... Hur slö som helst, klaustrofobikänsla utan panoramatak, uruselt ljud i stereon, inga PDC, skinnet har absolut inte samma kvalitet som i andra bimmers, otroligt tungstyrd utan servotronic...MEN VILKEN J-A SKÖN MANUELL LÅDA... Varför en så påvert utrustad demobil??? Måste väl vara bättre med en värsting, fullutrustad 28i? Å andra sidan, om de haft en 18d för provkörning kanske jag tyckt den motorn varit perfekt... Nån som vet hur bilfirmorna resonerar? | |
|
Antalet fullutrustade 23d som kommer att säljas är försvinnande få. 1-serien en instegsbil i BMWs modellprogram och den stora massan köper volymmodellerna (torde bli 18d / 20d) med några vid tillfället attraktiva paket. Provkörningsbilarna reflekterar ofta detta. Ju högre upp i modellhirarkin du kommer desto trevligare brukar demobilarna vara. Ofta finns kanske två demobilar med olika motorer och utrustningsnivåer. Jag tror inte att den storra massan av kunder hade varit speciellt nöjda om handlarna enbart tillhandahöll toppmodellerna med de störta motorerna och fullutrustade, då detta inte på något sätt skulle vara representativt för deras köp. Dessutom ska ju demobilarna säljas en dag. |
|
|
Jag tror de väljer att utrusta bilarna så de är lätta att sälja vidare. Maxad X1 är kanske inte så lättsåld, Det finns ju en gräns för hur mycket man vill lägga på minstingen innan pengarna når nivåer att man lika gärna kan ta en större bil. Sen att skinnet ska vara av sämre kvalitet låter konstigt. Du låter dessutom ganska kinkig, klaustrofobi känsla i en X1. Du har aldrig kört en Z4 eller annan mindre coupe?Otroligt tungstyrd utan servotronic? Kanske dags att börja träna och inte bara snacka när du är på gymmet... =) Sen att 1.8d skulle vara hur slö som helst låter som en överdrift om man själv är van 2.3d. Jag menar, körde du M5 E60 annars så kan den upplevelsen kanske stämma, men nu var det ju inte mycket som skiljer från din egen bil. |
|
|
Grelle, jag tror nog att skinnet kan skilja, ta plasten i en X1 och jämför mot en 5-serie... Varför skulle det inte kunna vara lika med skinnet? Om du provkör en 18d och en 23d lär du nog märka lite skillnad... Klaustrofobin ja, jag gnäller inte, noterar endast skillnaden som JAG upplever. Sa ju att man inte ska känna sig påhoppad ;) Men jag lovar att träna bättre:) |
|
| Jag har inte provat nån X1, utan tyckte bara du var lite onödigt elak mot 1.8d. Jag har kört bilar med effekt från 60 till 600 hk och man måste anpassa förväntningarna till materialet man kör. Annars blir man bara besviken. | |
|
Tompak23d: menar du verkligen att det är bättre kvalitet på skinnklädseln i X1 23d än i X1 18d? Skinnet kanske kan variera mellan olika exemplar, men att det skulle finnas olika skinnkvaliteter till olika motorstorlekar låter otroligt... /Erik |
|
|
Grelle: Det var ju det jag menade längre ner i inlägget, har säljaren haft en 18d som demo kan det mycket möjligt blivit en sådan... arugungu: Nej, nej. Jag har inte skinn i min bil, jag skrev ju det överst... Tycker t.ex. att min polares nya femma har betydligt högre kvalitet på skinnet än vad det var i X1. Lika i en ny X5 jag provade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.