AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
739

Demontering av bakspoiler på E34

Visa användare
124
andreeee
525i e61 LCI M-Sport -07
ska ha ner bakspoilern men tänkte kolla hur den sitter innan ja börjar slita o dra.

tacksam för svar
ställde samma fråga för några veckor sen. visade sig vara enklare än man tror.

ta bara loss listen så ser du att den sitter med 2st skruvar på vardera sida. hänger din också ner störande mkt?
Visa användare
124
andreeee
525i e61 LCI M-Sport -07
aa... typ 3 cm på ena sidan

fick du upp din bra?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
andreeee . Då har plastfästet på ena sidan gått sönder. Klassiskt fel på E34. Fanns för inte så länge sedan inlägg om både hur du lossar bakre spoiler/stötfångare och även info om plastfästet. Ska se om jag kan hitta det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kolla denna tråden
Länk
bmw-slangen jag är skeptisk till att det är felet. de två stålkonstruktionerna som sitter fast i chassiet har troligen halkat ner på något jävligt konstigt sätt, så att försöker jag lyfta i bakspoilern så går skruvarna bara i underkanten av hålen. svårt att förklara men så lätt om man ser det med egna ögon.. alltså lyfter jag på den så går den bara i skruvarna.

kan det verkligen va dessa plastdetaljer då? humm tror inte det
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Så glidskenorna och respektive fäste på sidorna är hela?
Och är monterade korrekt?

Så ditt problem är alltså inte att det hänger ned på ena SIDAN (eller SIDORNA) utan att du inte kan få det att stämma på LÅNGSIDAN?

Har du bilder så underlättar det.
bmw-slangen: precis, hela jävla långsidan ska upp! sidorna lite med kanske.. men alltså lyfter jag upp den så långt det går så tar skruvarna bara i fästena som sagt. så antagligen får jag väl borra större hål i kofångarn eller vad tros?

bilen står på billyften just nu ska ta ner den sen så jag kan se lite bättre.. är för trångt till väggen just nu nämligen så kan inte ta av hela spoilern bara dra den några decimeter bakåt :P

kan ta bilder till helgen i bästa fall
Ev
80
Evinrude
525ix -96
525ix -94
Har den alltid hängt ner eller har det hänt på sistonde?
Det kan ju vara fästena mot chassiet som är dåliga, antingen från en krockskada eller att rosten har tagit nåt fäste?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, något måste ha hänt med fästanordningen på långsidan (de fyra pinnskruvarna som sticker ut och som man "trär" balken på och skruvar fast med fyra stora kragmuttrar).

Något måste ha hänt med antingen detalj #11 eller #2. Kan ju även vara att spoilern och balken (detalj #1) inte sitter ihop korrekt - men det bör vara ganska enkelt att se.
Länk

Mitt tips är att ta bort bakspoilern och börja kolla hur det står till med ovanstående detaljer.

Jag har ett liknande problem, fast där fram. Min framspoiler sitter alldeles för högt så det finns inget utrymme kvar att få ditt mittengrillen. Men det problemet uppstod då min bil skuttade in i en pelare. I början gick inte ens motorhuven att stänga - så jag fick byta detalj #7. Och balken fram var knäckt så den fick också bytas. Men något är fortfarande inte korrekt, så jag ska ta mig en titt på dessa stötdämpande fästen - fast i mitt fall där fram...
Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Minns inte riktigt men testa att lossa på fästena till stötfångaren, kanske det går att justera upp några millimeter oxå.

Men är de en glipa på 3cm är något fel, troligvis har krockbalken släppt på något sätt från plasten. Lr så är bilen krockad och fästena har böjts ner.
Evinrude, bmw-slangen o Japmax:
hahaha efter att ha inspekterat på lite andra bmw 540is idag så kan jag konstatera att på min verkar varken plastdetaljerna vara sletna eller fästena hänga för långt ner.

det ser ut att bara vara plasten på ovansida av själva kofångarn, den ligger liksom inte i linje alls :) o på sidan ser det riktigt bra ut. där verkar allt sitta precis som det ska. så egetligen får jag väl ta av spoilern o bara böja upp plasten så ser det nog mkt bättre ut. den hade dock halkat ner lite från början, men antar den gör det med tiden eftersom skruvarna inte kan hålla fast den föralltid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.