AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.271

TV/NAVI, utomatisk bakluckla, samt pdc fram.. 540iA -01

Sc
15
Scoville
540iA Touring -01
Hallå alla gas-glada! Åker runt i en 540iA -01 tysk import som jag tänkte ta tag i och fixa de små buggarna som finns i den..

Har RDC fel medelande som jag läst mig till kan tas bort...

Har en DVD spelare som spottar ut skivan till navin när man stoppar i den. Är en phillips och det börjar reta gallfebern på mig. Den verkar fungera men läsar huvudet verkar bara gå runt runt runt och sedan ge upp och skicka ut skivan...

Har även tv i bilen men analog, kan jag byta ut den till digital och fimpa spärren som gör att man måste stå still för att titta på den? isf skulle n länk vara guld.

Sedan fungerar inte pdc:n fram antar att detta kan ha att göra med att bilen lackerades om och att någon tekniker (före morgon kaffet) glömt göra något. Finns det en felsöknings taktik på detta? Bak fungerar dom utmärkt.

Vilket höjdar forum har käst mig till såååå mycket.

Mvh Rasmus
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

RDC'n funkar väl så att man kollat att däcktryck är ok i alla däck ska "nolla" den. Kommer inte i håg säkert men gör man inte det genom att hålla in knappen ett antal sekunder.

Är DVD'n standard eller något eftermonterat? Man kan alltid testa med att kopiera skivan till en av ett annat märke. Kan ju givetvis också vara fel på läsaren.

BMW har en hybridbox som du kan ersätta din befintliga med. Vet inte vad dom kostar räkna åtminstonde med en 5-6000kr på tyska eBay. Köper du på BMW så blir det ännu dyrare. Finns också möjlighet att köpa en vanlig digitalbox som kan gå på 12V. Lite mer att fixa med men söker du forumet så hittar du ett par som gjort detta.

För att se på TV under färd så finns det två lösningar. 1. Att mha en uppkopplad dator och viss programvara koda bort spärren. 2. Köpa en TV-FREE adapter eller kabel. Det är en lkort kabel med en liten dosa som man kopplar mellan sladd och TV-box. Denna går att köpa på tyska eBay. Har själv en sådan i min 530 och den funkar bra.

BMW kan felsöka PDC, ofta är det bara fel på en sensor men att den gör så att samtliga slutar funka.

___
//Ulf
Scoville: I det här forumet kan du få hjälp med dina navigationsproblem.
Länk

I ditt fall är det väl smartast att prova med en annan skiva först, så att det inte är skivan det är fel på.

Om din navigationsenhet är paj så måste man nödvändigtvis inte byta ut enheten. Om man är lite händig kan man byta ut själva dvd läsarmekanismen eller i vissa fall t.o.m. läshuvudet. Men allt detta står beskrivet på forumet i länken ovan.
Scoville: Lite om hur man kan stänga av RDC systemet.
Länk

Först bör du dock kolla så att inte ditt system är ok precis som Programmer skriver.

Samt göra bedömningen om du vill att en verkstad fixar ditt system eller inte.

Det är ett bra säkerhetssystem men tyvärr ganska dyrt att underhålla med ca 1000 kr / hjul vid sändarbyte om man lämnar den till verkstad. Som jag förstått det byter man inte batteriet utan hela sändaren (i varje hjul). Om du är händig kan du sannolikt köpa dessa sändare via tex ebay och fixa det avsevärt billigare.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är det verkligen sändare i detta system? Jag trodde bilen (via ABS eller DSC) kände av när hjulen roterade olika fort och därmed kunde konstatera att luftrycket var lägre. Jag hade RDC på min M5 -03 och fick både fälgarna renoverade och senare bytte jag däck på dom och inte någon gång var det något om sändare på tal. Hade även vinterfälgar och dom hade i alla fäll inga sändare och systemet reagerade inget på dessa.

___
//Ulf
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag köpte min bmw org digital tv modul på tyska ebay 2006...700 euro gav jag då för en splitterny..
du tar bara ut din analoga o kopplar in den digitala..de ser likadana ut....
plug n play

angående tv-spärren så e de som Programmer säger....antingen köper du en tv free kabel eller tar bort tv-spärren med hjälp av bmw prog....

jag har ca 10 kanaler+ text tv o tv-guide på samtliga kanaler..
Har även bytt de org tv-förstärkarna mot digitala tv-förstärkare...bmw org digital tv-förstärkare heter de..
tror även jag har kvar art nr till dom nånstans på burken om du vill ha dom oxå!
kostar ca 1000 kr hos din lokala Autopartner ÅF

Länk
Programmer: Det finns åtminstone två stycken helt olika system, Tire Pressure Control (RDC) system och Tire Defect Indicator (RPA) system. Står förklarat relativt bra i denna länk. Systemet du syftar på låter som RPA systemet. RDC är systemet som är dyrt att underhålla.
Länk
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Kollade nyss min utrlista:
står 0265 Reifen Druck Control (RDC)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mats: det var säkert RPA som jag hade och det är nog det som Scoville också har eftersom RDC mest verkar ha funnits i 7-serien. Dock så benämner BMW själva även RPA som RDC i utrustningslistan.

___
//Ulf
Sc
15
Scoville
540iA Touring -01
Jösses, är med i Lotus forumet med, där får jag ALDRIG några svar, kul med ett så levande forum! Tack för alla svaren skall sätta mig in i alla länkar och verkligen titta igenom all kunskap som delats med av. Måste säga att det blir nog BMW från och med nu. Fast nästa blir en 550 tror jag... Fast en S6/RS6 hade inte varit fel...

På tal om PDC så talade jag precis med föregående ägaren och tydligen måste man aktivera PDC sensorerna fram. LOL Fan vad noobie man känner sig nu! Hua... Hahhaha
Programmer: Jag har varje fall RDC i min 540 E39 03a. Men jag har stängt av systemet. Batterierna tar slut efter ca 7 år och jag tycker inte det är värt att betala upp till 10 000 kr för att underhålla systemet. Trots att det så klart är mycket bra med säkerhetssystem som har koll på däcktrycket.

Tror att det enbart var M5 av E39orna som hade det mera underhållsfria RPA/DWS systemet men jag kan ha missförstått.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ok, där ser man... Det enklare/billigare systemet i M5 och det mer avancerade/dyrare i övriga modeller... Har en väldigt välutrustad 530iAT och har tidigare haft en ännu mer utrustad 540iAT men just RDC har saknats på båda dessa. Har även ett liknande system som RPA i min Golf -06 och enda gången det varnat är när man skiftar mellan sommar- och vinterhjul.

___
//Ulf
Sc
15
Scoville
540iA Touring -01
Ok här kommer idiot frågan då.
Om jag bara har en dvd med detta "bmw" formatet på, en originalskiva digitala kartor bla bla bla. Vilken sorts skiva skall jag stoppa i och prova med? Jag säger inte att man skall hitta en på TPB men i syfte att testa systemet?? =)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du skriver i första inlägget att det är en Philips? Är det märket på navigatorn eller skivan? Som standard på en 01:a så satt det inte DVD-navi utan CD-navi. Så frågan återstår om du har original navi och om så är fallet vilken typ?

___
//Ulf
Sc
15
Scoville
540iA Touring -01
Tror det är en original Navi, sitter vänster bak över cd växlaren. Ser att de digitala vägkartorna jag har är CD och inte DVD original nu... Gjord av Philips men med BMW loggan på samt part nummer 65.90 - 6 908 529. CON MK3/BMW... Kan vara Bulgariska?! :-)
Scoville: Då antar jag att du har en MK3 navigator och är sannolikt original (själv har jag en MK4). Som sagt, i forumet jag tipsade om ovan kan du få hjälp eller söka bland alla de trådar som redan finns om MK3. Men finns så klart folk här också som säkert kan hjälpa till.

Programmer: Tycker inte det är någon nackdel alls att M5 E39 har RPA systemet, tvärtom. Visst är RDC systemet mera exakt men det är dyrt att underhålla och blir ett jäkla bök om du ska byta fälgar och fortfarande vill ha fungerade RDC system. Enligt mig något tveksam konstruktion med en sändare i varje hjul.

Vad jag vet så övergav BMW RDC systemet relativt snabbt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mats: håller med dig att RPA säkert är att föredra men mitt inlägg ovan var mer att visa lite förvåning... Normalt brukar ju de dyra och mer avancerade lösningarna hamna i de dyrare modellerna....

___
//Ulf
Programmer: Yes

Men undrar verkligen hur folk med RDC gör med systemet? Betalar de verkligen för nya sändare i varje hjul nu när batterierna efter runt 7 år börjar ta slut eller lever de med irriterande varningar och pling från RDC systemet varje dag?

Själv fick jag nog ganska snabbt och lyckades med hjälp av Silentium stänga av eländet.

Känns som att det var vanligare i Tyskland med RDC, även min bil är tysk importerad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.