|
|
|
|---|---|
|
Har problem med värmen i min 525D E61 ,när utetemperaturen går under 0 grader blir inte motorn tillräckligt varm. Förmodar att termostaten behöver bytas!??? Var sitter den?? Någon som haft samma problem? | |
|
Det är nog den jag skulle kolla först iaf, låter precis som det är den. Här ser du var den sitter Länk Du byter hela själva termostathuset. |
|
|
Tack för hjälpen. |
|
|
Jag tror att du är rätt ute och mitt råd är alltid att byta termostat regelbundet. (Men hur vet du med säkerhet att du inte får upp motortempen? Du saknar ju tempmätare...) Ett litet tips är även att gå in i I-driven och manuellt kontrollera värme/klimatanläggningen. Min erfarenhet är att jag på vintern (vid sträng kyla) måste helt strunta i Auto-läget och ställa in manuellt för att få upp värmen i kupén. Bl a att ställa den individuella tempen på föraren till max rött. Om jag eller någon annan har kört på Auto-läget så måste jag varje gång gå in i I-driven och återigen justera manuellt. Det räcker inte att ställa temp-vreden på panelen på max utan jag måste gå in i I-driven... Innan jag upptäckte detta fenomen så var både jag själv och mina medåkande missnöjda med temperaturen i kupén. Med manuella inställningar så är dock värmen utmärkt! Jag kommer att byta termostat på E61:an 530D inför vintern. Min har gått 12 000 mil och då vet jag av erfarenhet att ett termostatbyte är påkallat. Vid kall väderlek, stadigvarande under -10°, så skärmar jag även av grillen. Täcker för ca 75% av njurarna och ca 98% av nedre öppningen i M-fronten (lämnar endast en liten öppning vid givaren till ute-tempmätaren). Med denna åtgärd så får man en helt annan vinterbil! Det finns ingen anledning, särskilt på en dieselbil, att utsätta intercoolern eller något annat för den extrema kyla som fartvinden då medför. Jag har (hittills..) kört i -33°, det fungerade bra och jag behövde inte ha jackan på mig, men då är det ett måste att täcka grillen för att få upp värmen. (Även med ny termostat så kommer jag alltså att täcka grillen vid sträng kyla.) (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
| hur vet du om motorn blir varm, det finns ju ingen motor-tempmätare? | |
|
Sitter en typ av mätare i varvräknaren som visar när motorn är uppe i arbetstemperatur, och den rör sig knappt när utetemperaturen är under -5grader. |
|
|
På nyare LCI bilar finns inte möjligheten att se detta på rödmarkeringen men det finns ju tempmätare i alla om man går in i service menyn till 19 där anger man meny 01 summan av talet tex 5231= 5+2+3+1 =11 alltså skriver man 11 sedan till baka å in på meny 7 så har du tempen i exakta grader uppvisade |
|
|
Afosan: Är inte riktigt säker men prickarna/sträcken på varvräknaren är för oljan hur varm den blir. Märkte detta då innan jag byte termostat på min bil. Körde tempen digitalt och sträcken släcktes inte alltid vid samma temp på den digitala mätaren! Så jag tror att den mäter oljan. Nu har jag byt termostaten och sträcken försvinner snabbare men fortfarande släcks dom inte vid samma digitala temp. Hoppas ni förstod hur jag menade. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Fast tempnålen står i mitten betyder inte att den har uppnått sitt riktiga arbetstemp. Det kan fattas fortfarande typ 10-15 grader. MvH Bmw 4-ever |
|
|
kom ihåg att det är två termostater att byta på dieslarna, den vanliga samt EGR-termostaten. Båda brukar vara dåliga och måste bytas. Det är inte ens säkert att BMW-mekanikerna har koll på detta..! Att byta bara den ena kan vara i det närmaste helt verkningslöst. Jag fick nästan en ny (vinter-) bil sedan jag bytte termostaterna inför förra vintern. I morse såg jag -34°C som lägst på termometern men inga som helst problem med värmen. (Vid så sträng kyla har jag även täckt nästan hela grillen, både njurarna och nedre öppningen i M-fronten.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.