AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.638

Tänkbara felkällor till felkod 29 "Tändningskrets cylinder 1"?

Sv
3
Sven Larsson
528i Touring -98
635csiA -85
Hej,
kör en 528 -98 sedan några veckor som började rycka vid gaspådrag kort efter jag köpt den. Problemet tilltog och jag lät göra en felkodsavläsning som detekterade felkod 29: "Tändningskrets cylinder 1".
Har konstaterat att tändspole och stift är ok. Kan någon ge förslag på andra tänkbara felkällor?
Tacksam för tips.

/sven
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ja det finns rätt många och det går inte att peka rakt på.
På vilket sätt har du kollat tändspolen, skiftat plats med en annan och felet kvarstår på cylinder 1 ??
Motorstyrningen får ingen svarssignal från shuntresistorn som bekräftat att tänding ägt rum vilket registrerar tändningsbortfall =code 29
Fukt o kondens runt tändspolarna.
Dåligt fungerande luftmassemätare. tjuvluft,
Kam el vevaxelgivare som inte fungerar som den ska, ger ibland ingen felkod.
Bränslepump som håller på att ge upp eller annat fel i systemeet som ger tändningsbortfall , spridare tex

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sv
3
Sven Larsson
528i Touring -98
635csiA -85
Precis, skiftade plats mellan tändspolar och stift och felet kvarstod på cylinder 1.
Konstaterade ochså att det var torrt, rent och snyggt runt tändspolen.

Värt att beakta kanske är att vid första felkodsavläsningen fick jag samma felkod för samtliga cylindrar plus "Misständning detekterad (mer än två cylindrar)" Felkod: 210. Med tanke på att jag kanske inte var den förste som skiftat tändspolar på den här bilen så resetades felkoderna för en ny avläsning då endast cyl 1 detekterades.
Möjligen borde jag kört en runda emellan eftersom den brukar gå sämst under belastning och därmed ev lagrat fler felkoder.

Oavsett låter det som det kan bli svårt för mig att ringa in problemet. Kan man kontrollera kam- och vevaxelgivare genom att mäta på dom eller dylikt?

/sven
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kollat kablaget till tändspolar, jordflätor mm

Normalt ger felaktiga Kam och vevaxelgivare felkoder så man direkt kan se vilken som är felaktig., men inte alltid då de är halvdana i funktionen med läsningsfel. De är inte mätbara, möjligen med occiloscoop.

Men de brukar inte ge direkt tändningsmissar., dock styr kamaxlegivaren insprutningstimingen.
Bränsleförlust ger också tändningsmissar, men brukar även då ge koder som lambdaregulation out off limit dvs hamnat utanför regelerområdet.

Har du lossat luftmassemätaren och kört utan den ?? Går bilen bättre så kan felet ligga där, DME tar då signal från trottlespjället istället.

Inga konstigheter med bromsen ?? blir det fullt med vatten i burken där bromsservot sitter (stopp i dräneringen) så suger motorn i vatten bakvägen och går illa.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sv
3
Sven Larsson
528i Touring -98
635csiA -85
Stort tack Hasso för att du delar med dig av din gedigna kunskap!
Avsåg att fortsätta felsökningen idag men till min stora förvåning gick motorn klockrent idag. Oväntat då trenden varit att den gått allt sämre de senaste veckorna.
Kört några mil, provocerat den lite, men ingenting alls. Får se vad som händer framöver.

/sven
uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Som hasso sa. jag hade samma felkod, med ett tillägg "Tändfel" jag böt plats på spole 1-2 och fick samma på 2an.
bo
38
bosset
523i Touring -99
Jag har haft inne bilen två gånger på feldiagnos och beskedet var tändfel på 5:ans cylinder. Skiftade tändspolar mellan 5 och 1 . Samma fel på 5 an igen.
Bilen har länge gått med feltändning vid belastning efter den nått arbetstemperatur.
Ny har bilen stått sedan i somras och jag skulle ut och lufta pärlan men då startade den bara kort gick upp till 1000rpm och stendog. Detta upprepade sig hela tiden. Blev desperat och ryckte anslutningen på Luftmassemätaren. Bilen startade och gick klockrent även sedan den blivit varm. Hade en MB C200 med samma fel. Kopplade ur och körde så många år på limp hpme mode. Besiktningen sade inget och bränsleförbrukningen var acceptabel.
Mitt tips till alla som spekulerar i alla möjliga sensorfel när bilen går ojämt börja i så fall med anslutningen till luftmassemätaren och lycka till.

By the way, vad kostar en luftmassemätare går den att göra ren eller vad är det som gör att den lägger av?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.