AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
945

Kan man demontera grenrören med motor i bilen? E36 328 -95

ma
6
maldini
328i Touring -95
Jag tänker byta lambdasonder på min 328 E36 nu någon gång i höst, när det passar. Lambdasonderna sitter i var sitt grenrör, och med tanke på åtkomligheten (och hur lätt sonder brukar komma loss) så tänkte jag att bästa sättet är att plocka av grenrören och göra bytet på bänk.

Fråga: Kommer man åt alla grenrörsmuttrar med normala verktyg utan att ta ut motorn ur bilen?

Bara lambdorna bör du kunna lossa utan att demontera grenrör.

Väljer du att ta av grenrören, så rekomenderar jag lyft och det lilla spärr handtaget med c:a 10 cm förlängning också 11 hylsa.

Du kommer inte åt alla skruvar ovanifrån utan får ta några under ifrån, så lyft är att rekomendera, för det är ett jäkla farande upp och ner.

Likaså att du behöver nya packningar till grenrören om du lossar på dessa.

Bästa är att svära lite grand och ta bara lambdorna. Eller så tar du av allt och sätter på extraktor grenrör när du endå håller på. Billigt och bra på Tuningshop.se
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Samma pipor får man för 1200 på ebay..

OT- försök byta sonderna utan att montera bort grenrören.
ma
6
maldini
328i Touring -95
ok. Tackar för svar.

Kanske ska göra ett försök utan att plocka bort rören då. Kanske kan försöka modda till (eller köpa) nåt verktyg som kan passa i det trånga utrymmet som är. Har inte tillgång till lyft så det är till att krypa på garagegolv. När jag inspekterade det hela tyckte jag att det var dåligt med plats, men å andra sidan så ligger inte heller grenrörens infästning helt blottad heller.
Rekomenderar bara att inte påbörja lossa grenrören om du inte har lyft.
Jag höll på en hel dag med mitt avgasrör och jag hade lyft. Utan kan jag säga att det inte hade gått.

Lycka till
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Har du extraktor, Clintan? Blev det någon skillnad?

Ja det gjorde faktiskt bra skillnad. Bättre respons än tidigare. Tyckte även priset var okej på Tuningshop. 2300 eller 2400 med frakt har jag för mig.

Det ända som var lite jobbigt var att jag fick förlänga kablarna till de 4 lambdorna. 2 innan katt och 2 efter katt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.