AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.172

Fjärrstart av motorvärmare?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag ska sätta dit en rejäl motorvärmare till skillnad från den fjuttiga originalvärmaren på 400W. Men då behöver jag en fjärrstart för att slippa slösa enorma mängder el.
Typ Webasto Telestart fast enklare.
En enkel fjärrkontroll med bra räckvidd räcker, men helst med tvåvägskommunikation så att fjärrkontrollen kan indikera att kommandot gick fram.
Var kan jag få tag i nåt sånt som inte kostar 5000 spänn?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vad är det för fel på en vanlig hederlig timer?
ma
7.450
marin849
Den vet inte när jag tänker åka iväg. :)

Med 1500+400W och cirkulationspump kommer det värma på ordentligt, så jag kommer både att spara el OCH få upp temperaturen bra mycket mer än den sketna blockvärmaren. Men eftersom det är så kort inkopplingstid (för att inte kasta bort en massa energi) behöver jag kunna säga till bilen ca en halvtimme innan jag åker eller så.

På morgonen går det ju om man åker vid samma tidpunkt, men i alla övriga fall funkar det inte.
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Jag köpte grejer på Claes Ohlson till bägge bilarna. En mottagare på respektive bils eluttag i garaget och så en fjärrkontroll inne i huset där man både manuellt kan tillslå uttagen samt ställa in 6 st tider/bil. Tidigare har de ju bara haft en fjärrkontroll där man manuellt kan sätta på strömmen men förra sommaren hittade jag den som även har inställbara tider. Funkar jättebra för oss då jag har en fru som jobbar oregelbundna tider. Prylarna har dock inte tvåvägskommunikation, dvs uttagen i garaget skickar inte tillbaka någon signal om att de är inkopplade. Funkade dock hela förra vintern för mig utan att jag kom till en kall bil någon dag...

mvh Leif
ma
7.450
marin849
har du någon uppfattning om räckvidden på dessa?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan dessa ha något som faller dig i smaken? Länk
Har inte läst så himla noga,så vet inte om de bara är till för belysningar etc?
ma
7.450
marin849
Det är väl nånting åt det här hållet jag är ute efter:
Länk

Skall sitta inbyggt nånstans under huven tillsammans med tempgivare mm, så att när man pluggar in bilen laddas bara batteriet och systemet är standy-by tills man trycker på knappen.

Tror grejerna från Nexa gärna vill vara inomhus. Åtminstone 200 m räckvidd vill jag ha. Får väl bli något på ebay, vet inte var jag ska leta annars.
ma
7.450
marin849
Finns även alarm med fjärrstartfunktion som har tvåvägsfjärr.
Länk

Blir ganska mycket bråte att kasta bort från ett sådant kit. :)
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Jag har bara ca 10 m mellan sändare och mottagare och det funkar bra. Så här står det på Claes Ohlsons hemsida:

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nexa har vanliga fjärrströmbrytare för utomhusbruk, använder själv detta i "juletider" men då får du ju inte kontinuerlig laddning utan det blir ju endast ström på när du trycker igång den. Räckvidd vet jag inte men är tveksam till 200m.

___
//Ulf
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Klart du kan kombinera ström alltid på till laddaren och fjärrstart av motorvärmaren. Det beror ju på var du sätter mottagaren med reläet.
Mata först laddaren och efter den koppar du mottagren som matar värmaren.
Min fjärrströmbrytare går ca 15 meter och genom fönster/vägg.

/AGW
ma
7.450
marin849
Jag har hittat en mycket fin färdig lösning (frågan är vad det kostar...). Defa Smartstart. Den gör exakt allt jag vill och lite till. Måste i så fall koppla den för styrning av bensinvärmare så styr den inkopplingstid 0-60min annars blir det 0-3tim.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Komplett ca 5900, men du kan kanske ta dom delarna du behöver, Länk
Skulle gärna vilja bidraga med några tips: Har du full koll på att motor och kylsystem kan ta emot den höga effekten du tänker dig? Inte för att effekten totalt sett är stor jämfört med spillvärmen som motorn producerar men det finns en del anledningar till att man inte på en liten punkt i systemet laddar in massor av effekt.
En annan sak att ta med i beräkningen är att egna 230V-konstruktioner och moduler, fjärrstartare osv är klart bannlysta av försäkringsbolag och förbjudna av myndigheterna osv. Det är förargligt att stå utan ersättning om något händer och tyvärr har tragiska elolyckor hänt flera gånger i samband med elanslutningar till värmare mm i bilar.
Endast kabelsatserna speciellt framtagna för bilvärmare osv är godkända. Givetvis är det upp till var och en att avgöra vad man vill bygga och konstruera. En sak att tänka på när man funderar på att montera laddare och annan elutrustning i motorrummet är att det lätt kan vara 60-80 graders temperaturspann från en kall vinternatt till varmt motorrum. Detta ställer extrema krav på material osv, inget som vanlig standard el och elektronik är byggd för.

FP
ma
7.450
marin849
Det är mycket relevanta synpunkter, Folke, särskilt om försäkringsbolagen hm.

Jag är mycket säkerhetsmedveten när det gäller såna här grejer, jag brukar alltid konstruera för fel snarare än funktion, för då brinner det inte upp. Med övervakning på inmatad effekt, temperatur före och efter värmare (flödesvakt, detektera läckage t.ex.) mm.
Skulle jag konstruera något eget blir det inga "hej-kom-och-hjälp-mig" hängande kabelskor hehe. Detta skiter väl antagligen ett försäkringsbolag i OM det skulle brinna upp. :)

Defa Smartstart verkar dock fungera för ändamålet och då är det ju köpegrejer så det lutar väl åt det hållet. 2600 kr för Smartstart-grejerna.

Jag kommer att installera värmaren precis som en Webasto bensinvärmare "inline" (vid värmeventilerna, före värmepaketet), och en Webasto ger ju 5 kW, dock har den egen cirkulationspump.
Dock kommer jag inte starta kupefläkten eftersom det är motorn som ska värmas (skulle dock kunna starta kupefläkt vid 60C tex). Eftersom original restvärmefunktion kan leverera duktigt med värme även med avstängd motor tolkar jag det som att både flöde (momentaneffekten räcker) och spridningen i blocket (man kan "tömma" hela motorns värme) är tillräckliga för att mata in 1,5kW. Man tar ju ut betydligt mer än 1,5kW med restvärmefunktionen om man sätter 32C och max fläkt.

Det vore ändå bra att veta flödet på bilens elektriska vattenpump, för att veta vad temperaturskillnaden över värmaren kommer att bli. Det strilar bara lite i expansionsskärlet när pumpen går (med motorn avstängd). Om man antar att det är HELA flödet man ser i vattenstrilen och gissar 1 dl på 3 sek (låter väldigt lite, ser man hela flödet där?) blir det 5,5kW om kylvattnet kyls från 96 till 50 grader (rätt kall retur alltså) genom värmepaketet. Inte helt orimligt, kommer ju mer värme om man startar och varvar motorn. Omvänt kommer i så fall värmaren höja temperaturen 12 grader mellan "från motor" och "retur motor". Det måste vara helt OK. Värmaren (Länk har ju både termostat och överhettningsskydd också.

Batteriladdaren (Ctec 7000) är installerad bak i utrymmet ovanför batteriet och elektroniken kommer jag inte ha i motorrummet om jag bygger själv och endast dra ut manöverspänning till Defa originalreläer (Länk med original Defa-kablar överallt för 230v i motorrummet.

Det enda jag stör mig på är att jag inte har full koll på hur vattenflödet till/från värmepaketet egentligen fungerar, ser ut att vara "sidospår" bredvid både radiator tillopp och retur och att det är det enda vattnet som passerar expansionskärlet. I så fall kör man ju hela vattenslingan runt hela motorn, fast långsammare. Och vad händer när båda värmeventiler är stängda fast pumpen går? Strilen i expansionskärlet ändrar bara sitt flöde då, det står ej still.

Har klurat lite: Länk (Bilden överst till vänster var något nån annan gjort i annat projekt, jag ska inte blocka något).

Långt inlägg, sorry.
ma
7.450
marin849
Dagens lesson-learned: Parenteser runt länkar på Autopower = ej bra.

Värmare: Länk
Relä: Länk
Smartstart: Länk

Värmaren har 16mm slangstos, bilen har väl 20. Får göra en adapter, tryckfallet kan kvitta med så långt flöde.

(Calix PH1500 har 20 mm men är mycket dyrare)
OK, ser ut att vara riktiga grejor du planerar att använda. Hur flödet cirkulerar runt exakt just vad beträffar pilotstrålen i expansionskärlet kan jag inte säga, pilotstrålen är nog just vad den heter, det bör cirkulera mera kylvätska än vad denna indikerar.

FP
ma
7.450
marin849
Kan tillägga att det finns ett större hål i botten på expansionskärlet där huvudflödet kommer, så pilotstrålen är bara en avstickare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.