AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.056

Blockets begagnatförsäkring

Sida 1 av 2
Är det något att ha?
Vad händer om jag köper en bil och motorn plötsligt börjar slamra eller växellådan börjar kärva? Ersätter de då eller måste motorn/lådan totalrasa?
Kan påpeka att vevhusventilation inte omfattas i denna iaf. Fick jag reda på idag så jag får räkna med en kostnad på 7-8000kr. :/
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Här står vad den ska omfatta för olika gamla bilar: Länk

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag köpte min E38 med blockets försäkring. De ersatte 50% av reparations- och materialkostnaderna på fel som jag missat vid köp om jag inte minns fel. (ventilator fläckten och en kamaxelgivare) Dvs jag sparade flera tusen. Väl värt pengarna tycker jag. Observera dock att försäkringen inte gäller batterier. Min batteribank fick bytas kort efter köp men det fick jag betala själv.

BMW 4 Life
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är absolut värt den där extra tusingen den kostar. Omfattar betydligt mer än bilhandlarnas garanti, den delen som är laglig alltså.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med, absolut en bra försäkring.

Den gäller inte för allt men bra mycket.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag skulle nog också vilja säga att den är bra. Du har ju ett antal moment som gäller ända upp till 15.000 mil, och nästan alla maskinskadeförsäkringar upphör vid 8 år/10.000 mil, med få undantag.

Alexander
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Klart värt den extra 1000-lappen. En liten trygghet för köparen som kan underlätta vid köp.
Litet trist att börja medlemskap på Autopower med att damma av en gammal tråd, men i alla fall, här kommer min lilla historia runt detta.

Blocket och IFs begagnatförsäkring kan nog vara bra för köparen, men för säljaren kan man bli indragen i klassiskt bondfånger från IFs sida:

Satte in annons på förra bilen på Blocket, priset var högt och jag tänkte
använda Blockets Begagnatförsäkring för att underlätta försäljningen.

Men veckorna gick och bilen blev osåld, annonsen plockade jag bort.

Några veckor senare satte jag in en ny annons med ordenligt
nedsatt pris och UTAN att välja Begagnatförsäkringen.

Observera att jag INTE valde Begagnatförsäkringen till den nya annonsen.

Bilen blev nu såld inom några dagar.

Döm om min förvåning när jag cirka en månad efter affären får en påminnelse
på 1.500:- från IF avseende Begagnatförsäkringen som jag INTE haft
i annons nummer två.

Det är svårt att sälja bil UTAN annons, alternativt hade
jag varit tvungen att vänta i 85 dagar innan jag kunde sälja
bilen utan IFs påtvingade tjänster.

Det bedrägliga i det hela är ju att IF knyter sitt avtal till
förändringar i Fordonsregistret under 85 dagar och inte
till den annons där det står att säljaren erbjuder försäkringen,
dessa 85 dagar förlängs till tidens ände så snart säljaren
sätter in en ny annons på Blocket.

Det går helt enkelt inte att ta sej ur om man vill sälja sin
bil inom rimlig tid.

Med samma upplägg skulle mobiloperatörerna kunna förlänga
abonnemanget med ett år så snart telefonen användes, skulle
det vara ok?

En stor varning utfärdas för Blockets och IFs begagnatförsäkring, tänk igenom detta ordentligt innan du kryssar i detta, det går INTE att ta sig ur oavsett hur du gör när du säljer bilen till en privatperson.
Jag läste igenom det när jag kryssade i försäkringen. Så länge man är med på noterna så tycker jag inte att det är några konstigheter att man måste betala om man säljer bilen inom 85 dagar från att man har beställt försäkringen.

Jag köper samtidigt att det känns som att det är något som de helst inte framhäver i sin annons... Men men. Köparen blir säkert nöjd varesig han/hon köper bilen via blocket eller utan annons, om försäkringen följer med i vilket fall :).
Ca
92
Calle kula
BMW 530IM touring 2006
Min 530i åkte på rasad vattenpump vid 14700mil ca 4 månader efter köpet. Hade blocket försäkringen. Lämnade bilen på bmw och hämtade den några dagar senare. Utan försäkring ca 9000, men försäkringen täckte. Fick ge 2300. Helt utan strul. Klart nöjd!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Stephan D, när jag sålde min bil hade jag först försäkringen. Sedan ändrade jag mig. Utan att ändra annonsen, mailade jag IF, som tog bort försäkringen och skickade bekräftelse till mig om att försäkringen var borttagen.

/m

Mina bilar:
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Detta skedde misstänker jag inom de första 14 dagarna? I så fall gäller ju ångerrätten enligt distansavtalslagen.

-------
//Lövet
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Väljer du att sälja bilen till handlare alt byta in den istället under dem 85 dagarna så annuleras försäkringen automatiskt och man slipper oxå betala.
peddan, jag antar att detta var inom 14 dagar?

Hade jag bara varit påläst och fått klart för mej att jag höll på att fastna rävsaxen för evigt, så hade jag utan tvekan dragit mej ur tid.

Dessutom slängde jag IFs besktningsprotokoll när annonsen tagits bort, så förmodligen är väl försäkringen dessutom ogiltig...suck
De villkoren står ju väldigt tydligt tycker jag när man köper. Dessutom har man ett ansvar att kolla upp vad det är man köper. Lägga upp en snyfthistoria för att du inte läst på förstår jag inte.
Som svar på TS fråga så tycker jag definitivt den är bra. Vad den täcker är lite olika bereonde på ålder och miltal. Men helt klart en prisvärd försäkring.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Det är väl aldrig fel med ett "tips" från en som missat villkoren. Har en gjort det så är det säkert fler. Sedan kanske köparen inte vill ha försäkringen och vill "pruta" bort den och det går då inte (om det gått mer än 14dgr).
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Stephan D:

Bra av dig att dela med dig dina erfarenheter, hjälper säkert andra att inte göra samma misstag.
Inte alla ggr man orkar läsa det finstilta...

BMW M-POWER
Det trista är väl isåfall också att få betala för en försäkring/garanti som inte ens köparen vet att han har...

/Anders
Jodå, jag är fullt medveten om att jag skulle läst alla paragrafer, men uppenbarligen var det inte bara jag som klantat till mej, slutet gott allting gott;

Hej Stephan

Tack för ditt mejl

Jag har rättat till felet och tagit bort försäkringen. Du kan bortse från fakturan.

Jag ber om ursäkt för att det strulat.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Vänliga hälsningar

If

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.