AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.534

328 1998 års modell insugs byte eller?

Har en 328:a 98:a års modell. och läst om insugs byte till 325:ans. Gäller detta E 36:an eller är det något som är lönt på en 98:a. Kollade på min brors 325:a 02:a och de ser precis likadana ut.

Är det någon som vet? Eller vad jag kan göra?

Kollat runt lite och där de äldre insugen har luft intag har jag en svart rektangulär låda, medans insuget går ner under hela sex packet. (Hoppas ni förstår vad jag menar, kommer inte på vad det heter just nu).

Kan man använda de äldre eller?

Har en bild på mitt motor rum, men vet inte hur jag får in det här. Kan maila den om någon behöver se.

Tacksam för snabb hjälp.

El
116
Eldano
Audi A3 2.0TFSI Quattro -06
328i e46 -98 Såld
Hej!

Här står i princip allt du behöver veta: Länk
Underbart. Tack ska du ha. Perfekt med bilder och allt.
Vill än en gång tacka dig Eldano för tipset ang den sidan.
Har nu fått på Insuget efter en del svordomar :) .

Inte lätt att komma till med Pölse fingrarna man har :) .

Verkligen nöjd med resultatet.

Än en gång TACK
El
116
Eldano
Audi A3 2.0TFSI Quattro -06
328i e46 -98 Såld
Trevligt! :)

Hur upplever du bilen nu? Har själv funderat på det men inte haft tid.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Monterade du alltså ett M52-insug på en M52TU-motor?

Köpte ett insug som suttit på en 330 2002:a och monterade på min.

Nu har jag bara kört c:a 10 mil sedan jag satte på det. Känns lite som datan håller på fortfarande.

Bilen upplevs helt annorlunda. Kommer med en gång på gaspådrag. Innan var den mer Bbbrrrrrum innan den kom, men nu är det pang på röbetan.

Själva topp messigt känner jag inget så. Nu har jag ju extraktor grenrör på sedan innan och programerat om inställningarna, så jag kunde ju varva till 6500-7000 innan också.

Där jag tycker det känns som mest är just vid gaspådrag och framför allt i uppförsbackar. Precis som den orkar betydligt mycket mer.

Tog med en polare på rundan och han tyckte den var helt annorlunda. Bara drog och drog hela vägen ut. Likaså var det samma tycke ang uppförsbackarna.

Det är ju inga 50 hästar till man tryckt i, men en del är det fantomen som killen skrev på forumet också.

Sedan märkte jag också när jag gjort snabbare stopp vid rondeller och gasat på, så har hon hostat till innan hon kom igen, men detta är helt borta nu.

Ang montering Eldano, så behöver du tid hos någon som kan hjälpa dig skära till distans plattan i aluminium. Nu hade jag tur i Landskrona på en firma som vatten skar min med en gång på kvällen. Fick plats att gänga för 3 skruvar. (Killen på forumet använde ju 2). Sedan fick inte oljestickan plats längre, så den har jag fått vrida utåt lite. Detta pga distans plattan. Den flyttar ju ut även data paketet 12mm. Sen var det som killen hade skrivit på forumet ang gasvajern, den behövde justeras. (Innan du monterar på alla luft intagen, så justera gasen, så den öppnar fullt för dig). Själva hållaren till gasvajern måste monteras över till 330:i insuget, för där finns inget.

Annars är det mest bara trångt, men allt kommer du åt ovanifrån, så ingen lyft behövs. Tog c:a 5 timmar att pela ner allt och c:a 2-2,5 att sätta ihop.

Ända problemet jag fick vid uppstart var att jag ville testa med 330:ins spridare, men 2 av dem gav ingen soppa, så hon gick oroligt som fan. Satte i mina egna igen och fungerade med en gång.

Skall få 2 nya från skroten i Stockholm där jag köpte insuget och skall pröva med dem. Ska bara kolla med Bmw först om de är samma eller de ger lite mer bränsle. Annars inte lönt att byta. Då behåller jag dem bara i reserv.

Önskar dig lycka till, för det är värt jobbet.

Skulle det vara något när du håller på, så hojta till. Det är mest distans plattan som är viktig, så du kan få gjort den någonstans. nackdelen är ju att du får montera ner innan du kan göra den om du inte har både 330 och 328 insug liggandes.

Än en gång tack

Har kommit hem från en runda nu. Märker att hon kommer mycket mer efter 4000 varv än tidigare (blir som en extra kick därefter). Nu har jag inte hunnit kolla riktigt med bensinen, men nålen som visar hur mycket den dricker ungefär har sjunkit om jag håller jämnt. Som innan låg den på c:a 0,7 vid 110 km/h medan den nu visar c:a 0,5-0,6 istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.