AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.210

Vevaxelpackning bak

Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Tja.

Undrar hur bökigt det är att byta vevaxelns bakre packbox bakom svänghjulet? Läst igenom haynes och fattade inte riktigt vissa saker till fullo. Bilen i fråga är min bmw 328 -96. Har redan nere låda och koppling så egentligen bara svänghjul ivägen för att se om det läckt någon olja.

Så som jag fattade det så ska man lossa bakre skruvar på tråget med inte behöva ta bort hela. Sen lossa skruvar Nr.11 på bilden Länk eller är jag helt ute och cyklar? Ska man köpa hela satsen nr.8 eller bara packningen nr. 9 ?

Står att man ska slå ut gamla packboxen med hammare och don, hur går det till egentligen undrar jag då (fel håll?)? Borde inte man använda typ glidhammare?

MVH // Julle
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Konstruktionen verkar att se ut som på M20 och M30 så tillvägagångssättet bör vara likadant.

Vad Haynes nog menar är att du skall ta bort hela kåpan där packboxen sitter fast i (mysko för jag kan inte se att man kan köpa kåpan som en separat reservdel).

Kåpan sitter fast med ett par skruvar från oljetråget, det är bara dessa du måste lossa (och inte hela tråget). Sen sitter den fast med några fler skruvar i blocket dvs skruvarna #11 och #12.

Sedan slår man ut packboxen genom att gå runt med ett dorn på baksidan av den.

Du behöver en ny #9 och en ny #10.

Såhär ser kåpan med monterad packbox ut på en M30 motor
Länk

När du monterar tillbaka så skall du såklart ha en ny papperspackning mellan kåpan och blocket (#10). Men det är dessutom alltid rekommenderat att även lägga en klick silikontätning (till exempel röd högtemp silikon från Biltema fungerar utmärkt) precis där kåpan möter både blocket och oljetråget - det är svårt att få tätt där annars.

Det är alltså i de två hörnorna som de röda pilarna visar som man bör lägga en klick silikontätning (bilden är från en M30B35 motor men det bör se likadant ut på din motor).
Länk
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Okej tack som fan för ett klockrent svar där. Fattar precis nu, en dum fråga bara då. Oljan går väl inte ända upp till trågkanten så det läcker ut om man tar bort kåpan?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jullee : Angående din fråga så är jag faktiskt inte säker - så jag hoppas någon annan vet med säkerhet hur det ligger till där.
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
En annan fråga nu när jag ändå har en tråd igång. Funderar på att svarva orginal dubbelmassa svänghjulet. Saken är den att det är lite repig yta och jag vill ta av typ bara 0-5-1mm eller det som krävs för att få det bra. Är det nåt problem med det för jag har hört att man bör inte lätta dm svänghjul. Men detta är ju endast lite material som ska bort. Måste man sen balansera elller slipper man det om man nu tar så pass lite?
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Kom på en sak som jag behöver fråga om nu när jag satt och läste lite i haynes manualen. Åtdragningsmoment på bultarna till växellådan mot blocket, ska det vara samma som på m50 blocken? Alltså blev lite fundersam eftersom jag har alu block och det kanske inte pallar lika mycket, vill ju inte dra gängpaj på en sån direkt. Någon som vet, Är det klokt att köra locktite på gängorna också eller är det big no-no?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Loctite är ett no-no, behöver du verligen inte.

Enligt BMW Torque dokumentet gäller följande för manuella lådor
Länk
Hex M8 = 25 Nm
Hex M10 = 49 Nm
Hex M12 = 74 Nm
Torx M8 = 22 Nm
Torx M10 = 43 Nm
Torx M12 = 72 Nm

Gissar på att du har Torx skruvar, eller hur (spelar inte någon större roll - är så extremt små skillnader ändåså)?

Bentley säger samma sak (skiljer inte på järn/alu block). Vilket är logiskt, en skruvs sträckegenskaper beror inte på vilket material den skruvas in i utan gängstorlek (tex M8), gängstigning (tex 1.25) och material (tex 8.8).

Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Drar upp denna tråd igen då jag håller på med packboxen på min 7 serie. Alltså kåpan sitter så in i helvete. Upptill är den lös, men det är nertill vid stora skruvhålen och mot trågpackningen där det sitter som fan.¨

Jag har testat slå med alla sorters storlekar på gummi/plasthammare. Har också bänt med hammare lite men vågar inte ta i för då knäcks väl hela på mitten. vill ju helst ha trågpackningen intakt också. Någon som har nåt bra tips? det är ju inte generöst med utrymme att arbeta på heller.

Ska försöka skära med brytbladskniv men det är det enda jag kan komma på som kan hjälpa

Länk

MVH / Julle
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är för att kåpan sitter på två styrpinnar därnere, se bild nedan.
Länk

Så du måste få ut den helt rakt. Det blir mycket enklare att ta bort den om du tar bort oljetråget såklart.
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
jo jag såg dom där styrpinnarna på bilden lite längre upp innan jag började. jag tänkte dock att det skulle släppa iaf lite om man slog lite. men icke, får testa skära ikväll och se om det hjälper. tack för svaret
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det går oftast fint att byta en vanlig packbox utifrån genom att slå hål på den med en vanlig spårskruvmelsel och bända ur den. På så vis slipper du plocka ner hela kåpan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.