AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.208

Bränslenivåmätare lever sitt eget liv e30

ly
48
lydicke
325ix e30 -89 Sedan
Tjenare,

var och hämta mej min första e30 förra veckan ! Jäkligt nöjd med bilen än så länge men finns ju lite strul med den, trots allt en gammal bil.

Men viktigast just nu är att soppa mätaren inte funkar. den hoppar fram och tillbaka när den känner för de. Men jag tror att lampan för låg bensin fungerar då den började lysa när jag körde hem bilen och då fick jag i en 700 spänn soppa i den.

Jag gissar på att själva mätaren har sett sina bästa dagar men tänkte höra med er om det finns annat som är ett vanligt fel eller nått åt det hållet?

tacksam för svar !
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Sökte här på bränslemätare, kan vara glappkontakt dåliga kablar mm i instrumenthuset även vid tanken.
ly
48
lydicke
325ix e30 -89 Sedan
men vafan, sökte och hitta ingenting. men okej, så det är ingen idé att bara byta mätarn utan att de är dags att felsöka klapp då antar ja

tackar för svaret !
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett vanligt fel är att jordanslutningen (fjäderbelastad pinne mot en lödning på kretskortet) brukar bli dålig och orsakar att mätaren fladdrar eller alltid ligger på max nivå.

Jorden används för att dra ned mätaren mot tom nivå. Tar man bort jordningen visar mätaren max nivå hela tiden.

Har bilder på detta. Gjorde en omlödning men det höll inte så länge. Ska löda dit en liten kabel istället för att få jordkontakt, tror det blir bättre. När jag får tid...
ri
699
riku
740iA -97
BMW-slangen kan du lägga upp bilderna här, jag har samma fel antagligen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kom på att det var tempmätaren som strulade på min. Men spelar ingen roll, designen är exakt densamma på tankmätaren och tempmätaren och båda lider av samma problem.

Här är lite info och bilder om det hela...
Länk
ri
699
riku
740iA -97
Tackar så mycket!
ly
48
lydicke
325ix e30 -89 Sedan
bmw-slangen, tack för ditt svar och länken !

gjorde för några timmar sen precis som det stod och visst var jordpunkten lite sliten så la på nytt lödtenn där.

tyvärr så var det inte det som spökade på min bil så lär leta vidare.
tror jag ska byta ut själv mätaren först å se om det blir någon skillnad.

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.