|
|
|
|---|---|
|
Hej, är på jakt efter en stabil vinterbil och gärna ganska rymlig då vi håller på och renovera huset. Är inne på en X5 E70 gärna i form av en 3.0 sd. Som vanligt när det gäller de större BMW-dieslarna är att de gått ganska långt. Något att tänka på när bilarna börjar närma sig 10 000 mil eller så? Barnsjukdomar på 07-08:orna? Alla tips är välkomna. | |
|
Jag har en 3.0d 2007. Mycket nöjd med bilen. Ingen långmilare. Några vanliga del: * Knirrande paneler * Jack i alulisterna i bilen (bältet som slår i) * Rostiga bromsbelägg (bara fult påverkar inte bilen i övrigt) * Sidesteps alu blir lätt missfärgade av "natur" avfettning. Flammiga * PDC kan få frispel. Måste byta själva givarna som sitter i kofångarna. (gjordes på garanti) * Klockan nollas (bilens batteri räcker inte för att hålla igång allt. Ofördelaktig körstil kallar BMW sitt design fel. Dvs du skall piska långa sträckor på bilen för att det skall fungera. Löser sig med byte av batteri som görs/gjorts i smyg på många bilar. Jag fick slåss för att få det fixat då jag inte accepterade svaret) * Panelen på den delade luckan för handsfacket kan lossna * Problem med kliman. För varmt och eldade på. Löst efter diverse meck på BMW. Egentligen inga stora fel jag råkat ut för och bilen går kanonbra! 3.0d passar kanon i bilen. SD eller 3.5d är trevliga men inte nödvändigt då 3.0d går kanonbra! Går att trimma billigt men inte brytt mig. |
|
| Har Nokkia Hakka 5 SUV med dubb på vintern. Bilen går helt otroligt bra! Den tuffa förra vintern njöt jag. Oj vad man var kung på vägen! Inte många som hänger med en X5 med dubb på vintern! ;-) | |
| Även jag är ute efter en X5 -08 eller -09. Jag vet att det kan variera mycket, men ungefär hur är 3.0D och 3.0SD verkliga förbrukning? Enligt pappret ska dom dra ungefär lika mycket. | |
| Jag har sålt min 3,0sd 08, jag körde nästan 4000mil den snittade under den tiden 0,93 per mil. Då hadde jag 20tummare 275 fram 315 bak. Jag märkte faktiskt att den drog lite mindre med vinterdäcken. Ska kanske tillägga att det var inte så mycket stadskörning. Mvh Stefan | |
| Min 3.0d drar runt 0.9 milen. Men allt beror på hur du kör den såklart. Går att köra snålare och givetvis att piska så den drar betydligt mer. | |
| Jag hade tänkt ha bilen i några år och är det någon som har något hum om hur service kostnaderna ser ut efter de 3 åren eller 8000milen? | |
| Är det någon skillnad på en MY08 och en MY09? Var det alltså något som uppdaterades mellan dessa två årsmodeller? | |
| Tack för svaren hybris4u. Vi får se vart det lutar åt. Kollar både Range Rover och Q7. Men X5:an ligger bäst till. Hur ser servicekostnaderna ut? Vad ligger en insp2 på? | |
|
Den här hos BMW Solna är tok fräsch! Länk |
|
| Den har jag redan kollat in :) | |
|
Denna är 340.000 kr billigare:) och samma miltal. Dock inte samma årsmodell... Länk Mvh. Richard |
|
|
Men jag håller med om att den i Solna är fin! Mvh. Richard |
|
| Jag har kollat upp lite service kostnader på både 3.0d och 3.0sd och det var ingen prisskillnad. Service är vid 3000mil eller varannat år, beroende på vilket som infaller först. Då är det vanliga oljebyten m.m och kostade ca. 4100:-. Var tredje service var lite mer omfattande och kostade lite drygt 6000:- | |
STi |
Lyfter tråden.... Någon som har mer bra info om vad som kan krångla eller vad man bör titta på när man köper? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.