AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
9.649

Audi A8 2003, begtips/fallgropar?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Om det blir med luftfjädring så kan de här killarna vara värda att känna till: Länk

Jag kollade på en A8 4-2 -00, och då blev det MB i stället...

@Kalle - Lycka till med bilsöket.
Tack för info Balmgren! De hade inte till just A8, men de kanske kan renovera på beställning om det nu skulle börja strula.

Mitt bud godtogs så jag hämtar bilen ikväll. Blir spännande att åka Ingolstadt-släde. Fyra nollor i grillen, och en bakom ratten? :D

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Grattis! Jag har ägt D2 A8 och S8, fantastiska bilar! Diskreta men kraftfulla. En kollega kör en S8 -07 och är vansinnigt nöjd, trots ett 10-tal (andra) potenta bilar i stallet.
Nackdelen är framtyngden och de gör sig rätt uselt på snöiga, kurviga vägar men är å andra sidan som på räls i snöiga vänsterfiler på våra svenska autobahns :)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Grattis från mig med!

Är mycket nyfiken på vad du tycker om den. Jag har länge haft dessa på listan över nästa-köp och det vore roligt att höra från någon man till viss del delar bilbakrund med.
Pga bankstrul har hämtningen skjutits upp till imorgon. Sjukt irriterande när man bestämt sig... då vill man ju ha kärran DIREKT! :-)

Balmgren, Jag kommer försöka hålla min blogg vid liv trots att jag inte kör BMW. Hoppas att Tommie och Janne inte bannar mig!

Mvh,
Kalle
___
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Härligt! Håll oss uppdaterade om hur det går!! :)

// Erik
Sådär, igår lyckades banken göra som jag ville och affären kunde slutföras.

Är än så länge mycket nöjd. Skall göra en oljeservice samt fylla på servooljan, som boken föreskriver.

Mvh,
Kalle
___
Nu har jag sålt A8:an igen och kan väl passa på att lägga in några av mina intryck i denna tråd för framtida referens, kan säkert vara till glädje för någon :-)

* Bilen var verkligen bullrig och stötig att köra med 19" och Kumho 255:or. Till viss del beror detta förstås på att däcken var bullriga och stötiga, men jag tycker ändå att luftfjädringen och hjulupphängningarna borde kunna filtrera bort detta bättre på en så stor och dyr bil. När 18" Nokian friktionsdäck åkte på blev det en helt annan bil, mycket mer avstämd.

* Snittförbrukning med sommarhjulen: 1,55 liter/milen. Snitt med vinterhjulen: 1,35.

* Det är sjukt skönt, tryggt och kul med Quattro på snöiga och dåligt plogade skånska vintervägar. Svårslagen King Of The Road-känsla på motorvägen så här års. Även vid torrt väglag är det skönt med det extra drivhjulsgreppet även om man sällan pressar en sådan här bil till bristningsgränsen.

* ESP-systemet griper in lite för sent, var min spontana reaktion första gången det hände, precis efter att man känner sladden. Finns nog någon tanke bakom detta, och man vande sig.

* Luftfjädring är enligt mig inte så mycket mer att hurra för än EDC.

* BOSE-stereon hade fantastiskt fint ljud. Det kommer jag att sakna.

* Bilen känns nästan "för" avancerad. Ungefär som att köra en tidsinställd bomb - man vet att det kommer kosta skjortan när något går sönder. Kan vara inbillning, men jag har en känsla av att även en E65 är billigare och enklare att reparera.

* Kvalitetskänslan interiört är INTE bättre än i BMW, tvärtom. Komfortstolarna är inte ens i närheten av BMW's komfortstolar i E65/E60.

Överlag så trivdes jag bra med bilen, men kände ändå att någonting fattades, men har svårt att sätta fingret på exakt vad. Kommer säkert att äga en E65 någon gång och därmed få anledning att göra en ordentlig jämförelse.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kalle: Får man fråga vilken modell av Kumho det gäller? Min erfarenhet av Kumho KU31 Ecsta är precis tvärt om mot din...

Min Golf är tystare med Kumho KU31 Ecsta 235/35-19 än med dubbfria Michelin X-Ice 205/50-17, det ser jag som anmärkningsvärt...

MVH Christofer
Christofer,

Jag är nästan säker på att det var samma däck, fast då i 255/40/19 eller vad det nu var. Märkligt!

Mvh,
Kalle
___
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har också kört med Kumho och min uppfattning är att dessa är relativt tysta då dom är ganska mjuka (slits fort). Min däckhandlare sa även han samma sak om Kumho. Hankook däremot upplevde jag som bullriga framförallt när dom var under 50%.

___
//Ulf
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det är klart, däck som börjar bli dåliga blir alltid med högljudda och spårkänsliga.

Jag skulle inte säga att Kumho slits så speciellt fort, de håller betydligt bättre än premiumdäck som Michelin, Dunlop, Continental etc. De är dessutom bland de klart blilligaste däcken i "mellanprissegmentet", trots det sannolikt det mest prisvärda som jag provat...

MVH Christofer
Jag har personligen inga som helst bra erfarenheter av Kumho, utan anser endast att de är obekväma, bullriga, har dåligt grepp och dessutom slits fort, men detta tycks variera väldigt mycket och stämmer ju inte alls överens med vad ni säger.

En f.d kollega körde 4000 mil på sina 17" sommar-Kumho, och han kör som en biltjuv.

Mvh,
Kalle
___
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Nu har jag endast kört på just KU31 Ecsta själv eftersom jag tycker de är bra, bra grepp och slitstyrka, tysta och bekväma och dessutom billiga.
Däremot har jag provat andra Kumho-modeller som jag inte var imponerad av.
Undrar om det verkligen var KU31 Ecsta du hade på din A8, det låter ju konstigt att jag med flera skulle uppleva dessa som tysta med lägre profil på div. vanliga bilar, när du tycker de är högljudda på en A8 med luftfjädring... =)

MVH Christofer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

crille82: jag hade KU19 Länk och jag håller med dig om att Kumho är bland de mest prisvärda däcken i mellanprissegmentet.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.