AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.057

Byta ut chipp i ecu, funkar det eller är det en dålig ide?

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Tjena,

Jag har en 325td -93a som det sitter en effektmodul i just nu.
Jag har monterat in en intercooler från en 525tds och undrar nu.

Kan jag köpa denna?
Länk

och kunna förvänta mig att det funkar att byta chippet i ecun och därmed få ut ca 170hk?

För vad jag har förstått är skillnaden mellan en td och en tds just intercoolern och motorstyrningen som sitter i chippet och thats it! Stämmer det?

Eller är en ecu i en 325td annorlunda mot en 325tds? bortsett från chippet?
Om det inte är någon skillnad mer än just att chippet säger andra saker till en tds än till en td så borde det väl funka rakt av va?

För i sånt fall skippar jag effektmodulen som jag har i nu kör på att byta chipp i ecun istället.

Ja vad säger ni människor som har koll?

Får jag mina 170hk eller tänker jag helt galet?
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Hade aldrig bytt chipp på ECU för effekthöjning. Mappa den ordentligt istället få funkar allt ordentligt också istället för att chansa på ett chip från eBay.

"Riktiga män kör diesel"
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Rätta mig om jag har fel men är inte detta exakt vad man gör vid en ommappning?
Man ändrar parametrar för förhöjd effekt?

Antingen genom att mjukvaruuppdatera direkt eller genom att byta chipp som det brukar vara på äldre bilar.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jo det är samma sak, ursäkta om jag skrev fel där. Jag ville bara få sagt att jag hellre hade kört direkt via OBD uttag än att lösa om chippet.
Får erkänna att jag inte är helt 100 på om det finns mappning via OBD för -93 års modell. Men min betoning var ändå tillförlitligheten på hur "bra" chippet är programerat som säljs på eBay. Kolla annars upp chip från Tyskland.

"Riktiga män kör diesel"
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jo men precis. Jag håller med dig att det helst skall göras ordentligt hos en firma men bilen är gammal och jag tänkte komma billigt undan.

Men det är egentligen principen jag är ute efter om det funkar eller inte.

Jag har ju som sagt en 325td som original inte har en intercooler, en 325tds har en intercooler original plus en annan motorstyrning som jag fattat det.

Nu när det sitter en intercooler där så tänkte jag att det enda jag behöver byta är ecuns chipp till samma som en tds då har, men då också på samma gång även trimma den, precis som detta chipp verka göra.

Just nu har ju jag 140hk ungefär med effektboxen till min td, en td som original har 115hk.

En tds har 140hk original och med det här chippet blir det 170.

Så jag undrar som sagt om det bara är intercoolern och ett utbytt chipp som behövs så är den = en tds. Jag har ju en IC men inget tds-chipp än utan bara mn gamla effektbox som är för att trimma en td.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.