|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, här skriven en lycklig bmw ägare, men eftersom jag blivit medlem och skriver i detta forum så har jag nu fått ett problem, så är bara 90% lycklig för tillfället. Bilen vi pratar om är en 316i e46 -01 Bilen rycker vid kallstarter och vägrar i stortsett att varva över 3500varv innan de "lagt sig" de vill säga efter cirka 500-600meter likaså fläkten pulserar. Men problemet kan även finnas där om jag tex vart och handlat och motorn har gått ner till cirka 60-70grader, exakt samma problem, ryckande gång och pulserande fläkt? Fläkten "pulserar/flämtar" endast på läge 1 och 2. Bilen är mycket välvårdad av förra ägaren och alla problem och service var åtgärdade via bmw verkstäder. -Jag har läst runt lite och kollat på olika trådar efter eventuella fel, fått alla möjliga svar, hål i slang, dåligt batteri, lambda, eller luftmassemätaren. Tycker de enda som passar in på "mig" är dåligt batteri, då både fläkten pulserar och bilen går ryckigt. tacksam för alla svar! | |
|
Mät ditt batteri och se om där är ordentligt med kräm i det. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Jo får nog ta och göra det. Hur mäter man lättast? med en amperemätare eller? | |
|
De flesta verkstäder har en konduktansmätare som belastar batteriet under testet, det tar bara några minuter. Många batterier kan vara ordentligt sulfaterade och ser ut att ha hyfsad spänning efter laddning men tål ingen belastning. Mvh |
|
| Kolla även upp generatorn, utläsning av felkoder brukar kunna hjälpa också. | |
|
Som Rob skriver. Jag mätte mitt på en verkstad här i stan som håller på med generatorer. Även vissa mackar kan göra det fort farande. |
|
|
Okej, ska kolla upp de imorgon. Tycker de fortfarande är konstigt att bilen kan gå så ryckigt för att ett batteri är dåligt, den startar hur bra som helst, aldrig någon tendens till att svikta i startmotorn när man vevar runt den. Vad tror ni? kan de vara luftmassemätaren? har nämligen läst av felkoder idag och dom hittade inget, 0 fel. |
|
|
Om det är det på din eller inte vet jag inte ang batteriet. Sjuka var på min andra Bmw innan jag kom på att det var batteriet. Starta hur bra som helst i 1,5 vecka. Hostade till mellan åt i början. När sedan 1,5 vecka gott sköt hon som f_n i avgas röret, hicka och höll på, men vred runt startmotorn som inget hade hänt. Visade sig vara batteriet som inte orkade ge tillräckligt med kräm. Enligt Bmw i Hbg så kräver tydligen alla saker runt omkring full kräm. Efter mätnings som visade c:a 80% kapacitet och batteri byte därpå. Var som nytt liv direkt. Inget hickande och skjutande. Var så jäkla skumt innan man kom på det. Var hela alfabetet i svordomar under den 1,5 veckan. |
|
| Om batteriet startar bilen utan tvekan så ska det absolut gå att köra bilen om man har en frisk generator. Batteriet fungerar bara som kapacitans när motorn går. Det låter ju snarare som att det var glappkontakt före batteribytet? | |
|
Okej clintan, skumt de där :S men tror fortfarande inte att de kan vara batteriet faktiskt. men ska kolla upp de, blir bara så less. jobbar hela dagarna så har aldrig tid med bilen. håller med marin här faktiskt. Ingen annan som har något att säga? kan tillägga nu, att på senare tid har den även börjat svikta i tomgången när man kopplar ur, som om den inte hittade tomgångsläget? alltid när man kör inför stopp till en korsning, "kopplar ur och bilen nästan dör" blir inte klok på detta. Första bmwn man har och allt detta? känns som om man inte ska välja bmw nästa gång |
|
|
Går motorn dåligt bara när fläkten pulserar? Och du menar kupefläkten? Och stänger du av kupefläkten försvinner problemet? |
|
|
Många knepiga fel löses ibland av att koppla bort batteriet en stund. BMW fûr allè |
|
| har likadant på min jag köpte för en vecka sedan :S funderar lite på om ac kan va inblandad men har inte hunnit prova så mycket ännu. jag tycker mig även känna när jag kör på farthållaren att den varierar pullserar väldigt ? | |
| Har liknande fel på min 320-01. Har ni kommit fram till vad som var orsaken på era bilar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.