AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.322

Serviceindikator vill bl,a byta motoroljan 10/2010 osv?

Roffa1
Hej!

Kollade serviceindikatorn i min E90 och upptäckte då att bl,a motoroljan skall bytas mkt snart 10/2010 samt bromsvätskan 10/2010 och likaså ska det utföras någon form av kontroll på bilen 10/2010.

Problemet är att motoroljan endast brukats under 305 körda mil, och den skall normalt bytas vid körda 2.600 mil? (motoroljan är dock gammal sedan mitten av 2008) Kan man kräva att motoroljan skall bytas p.g.a ålder?

Tacksam för tips...
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Du har ju fri service så det är ju bara att lämna in bilen - det är alltid bra med ny olja...
J-
534
J-A
325i T -08
I min bil visade serviceindikatorn bromsvätskebyte, två år efter tillverkningsmånad. Motoroljan kom tre månader senare.
Vid första servicen efter ca 27 mån synkades dessa två servicemoment.

Bytte motorolja själv efter knappt ett år vid ca 1200 mil och det var nog inte fel då oljan luktade bensin.
Roffa1
mistafrizz: Visst är det bra med ny olja, men frågan är om jag kan kräva oljebyte då milantalet är för lågt? vet ej hur pass mkt åldern påverkar oljan negativt. (drygt 2 år)
Indikatorn vill byta oljan 10/2010, men frågan är om Autopartner samtycker?
BMW verkstäder byter idag enbart det som bilen indikerar när den lämnas in för konditionsbaserad service.
Roffa1
Så om bilen indikerar oljebyte trots för få körda mil, så byts oljan ändå pga tiden?
Ja det stämmer. BMW går numera bara på vad indikatorn säger. Har inte kikat i min nuvarande bils instruktionsbok men jag vet att tidigare så gällde det att oljan skall bytas senast vartannat år om bilen körs mindre än 2500mil/år. Så i så fall stämmer det ganska bra med att det är dags för service om en månad...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det stämmer. Bara för att man inte kört så mycket betyder det inte att oljan är som ny efter två år.
Blir nästan förvånad när ni skriver vartannat år. Byter minst en gång om året om inte antal mil körts som exempel 2500 tusen.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Clintan: Det är ingen i tråden som rekomenderar oljebyte minst vartannat år utan det är BMW som gör det. Håller annars med dig att minst 1gång per år är lämpligt.
Sant Kristoffer. Tänkte mest på att de alltid rekomenderar minst 1 oljebyte om året oavsett om man inte hunnit köra milen på diverse bil service/sajter och tidningar.

Oljan har ju inte blivit bättre än den var för 10 år sedan. Snarare tvärtom skulle jag nog vilja säga tvärtom med alla reningskrav osv.

Mitt tycke är mest att motorn är bilens hjärta och behöver omvårdnad. Men men upp till var och en.

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Den går efter både antal körda mil eller tid. Så har den stått i 2 år eller blivit knappt körd så är det tiden som bestämde oljebytet den här gången. Väntar själv på att lämna in för service (2700 mil) men datorn varnar inte än *suck*

"Riktiga män kör diesel"
Roffa1
Har fått tillbaka bilen efter väl utförd service. Är dock lite konfundersam över olika oljealternativ. Frågade verkstadspersonalen om man ev,kunde testa med en annan tjockare motorolja tex: 5*40 eller 5*50. men detta var ej alls att rekommendera. Den enda vicositet som får användas till nyare E90 330i är 0*30. Allt annat testande kunde sluta med motorhaveri? Är det verkligen så illa?

Jag trodde samtliga motoroljor var godkända med klassningen BMW Longlife 01.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Har också diskuterat oljebyten med min BMW-verkstad och det är tiden i kombination med sträcka som avgör när du ska byta olja.
Håller med Clintan att minst en gång om året ska man byta olja, oavsett vad BMW säger. 0W-30 och 0W-40 är de oljor som passar för moderna BMW's med specifikationen BMW Longlife-04. T.ex Castrol Edge sport 0W-40, denna olja har dock ett annat namn när den säljs till BMW verkstäder: SLX PROFESSIONAL Powerflow BMW LL04 0W-30, finns även i 0W-40.

Och när det gäller ny bil ska man alltid, enligt min mening göra ett olje- och filterbyte efter 300 mil, oavsett tid. Och när det gäller olja till växellådor är det ännu värre, då ska man enligt BMW ALDRIG byta..............

/Janne
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Enligt min lokala BMW verkstad så rekomenderar de att byta växellådsolja efter 15k mil, oavsett vad BMW säger.

Bytte på E60'n efter 17k mil och lådan blev som ny efteråt.
Roffa1
Hur förhåller det sig med oljebyte till automaten (steptronic?) behöver den oljan bytas en extra gång under inkörningsperioden. Eller vad rekommenderas annars.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tillverkaren av automaten ZF rekommenderar delbyte av oljan med intervaller på 10-15.000 mil, detta gäller alla deras lådor med Lifeguardfluid-fyllning:

Länk

Den korrekta oljan till ZF:s 6-växlade automater är Lifeguardfluid 6:

Länk Länk

Länk

Mvh
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Jag servade min bil nyss.När jag kommer ut o startar bilen så står det 10000 i fältet där det står hur långt det är kvar till service! Sist stod det 35000 där, om jag inte minns helt fel.Bad verkstaden kolla om det var nåt fel på nollningen av serviceindikatorn, då kopplade in sig i obd-uttaget och sa att allt var som det skulle! I ett utskrivet "servicepapper" från OBD-datorn står det att nästa service är om 35000km. Varför står det 10000 i bilens display???
Servicesystemet är helt konditionsbaserat och enbart det som behöver bytas indikeras byte/service på. Har du kontrollerat i servicemenyerna vad det är bilen indikerar ska servas eller bytas?
Roffa1
Vad jag reagerade på vid den senaste servicen, var att mekanikern ej kopplade upp bilen via OBD uttaget, istället så nollade han bilens servicemenyer manuellt via trippmätaren?

Detta trots att jag klagat på huggande tomgång? borde han inte kollat upp ev, felkoder via datorn. Trodde detta var standard när man kommer in för fri service med en nästan ny bil. Annars var allt förstklassig service.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Chris87
Du har helt rätt, öppnade instruktionsboken och kollade, det var inte oljeservice den skulle ha om 1 år (10000km, 11/2011), utan nåt med bromsarna bak (kollade inte)?
Oljeservicen var om 35000km.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.