|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har upptäckt att det finns början på rost på höger och vänster sida av bakluckan som syns uppifrån när man har glaset öppet så att säga. Det bubblar under lacken. Skall hävda garanti på detta. Någon mer än mig som har samma problem på en 4år gammal bil? Bmw borde byta hela luckan, dom bytte dörrar och huv på min E39. | |
| Ska lämna in min 523:a imorgon för exakt samma sak. Min bil är bara tre år, så det känns ju lite förtidigt för rost. Dom åtgärdar bara rosten, byter ej hela luckan. | |
|
Då kan man vänta istället så får dom fixa det senare. Man får ju färgskillnad när omlackering sker. Det måste vara komplicerat att endast åtgärda endast korrisionen, hur vet dom att precis allt är borta om det kommer underifrån? Sågar dom ut en bit och spacklar upp eländet?? |
|
| Det är inte lika lätt längre att få allt på rostgaranti ..är det nötskada så är det nobben direkt verkstäderna måste till och med fota och sända bilderna till BMW nu.. | |
| Inga problem att få de på garantin. Dock lackas bara luckan om de inte är rost i kittskarvar. Problemet på de ställe du säger är känt lacen nöts ner av plastlisten och ger vatten fullt tillträde till under lacken. Dock så är ju problemet nötning utifrån och inte rost från insidan vilket gör att de räcker att lacka.Pastlisterna modifieras och en filtmatta monteras för att förhindra fortsatt nötning. | |
Roffa1 |
Min E90 hade rostbubblor på bakluckan redan vid nybilsleverans. Jag avstod dock från att lackera då lackverkstaden förklarade att det kommer att skilja märkbart i färgnyans, detta p.g.a att det är piratfärger som används. (dessa saknar 2-3 st kulörer) Hellre lite rost än ett irriterande lapptäcke. |
|
Roffa1: Vilken verkstad blev du hänvisad till som använder piratfärger? Du har ju två års lackgaranti på bilen så det borde i rimlighetens namn skötas via BMW. Dessutom har du ju garanti på utfört lackarbete om det sköts via BMW. Att de erbjuder dig piratfärger låter i klass med "råttan i pizzan" :-) Jag hade för många år sedan en E36 318 samoablåmetallic som påminner mycket om din Bluewater. Jag fick ena sidan tillknycklad av en annan bil på en parrkeringsplats. Resultatet blev helt perfekt efter att jag lämnat in den hos BMW i Lund, det fanns inte en tillstymmelse till nyanskillnad. Så hade jag varit som dig Roffa hade jag vågat lämna in den på BMW via lackgarantin :-) |
|
| När jag fick min dörr bytt på garantin blev jag hänvisad att boka tid för färgprov hos lackeraren. När jag kom dit hade han lackat fyra varianter på tunna metallfilmer ca 1x1dm. vi gick ut och la dessa mot bilen och såg direkt att varianten "original plus lite gul" stämde bäst. Resultatet blev riktigt bra. Omöjligt att se skillnad. Samma lackerare sa för övrigt "huven är bytt ser jag" direkt när han såg bilen... | |
|
Jag fick iaf min baklucka byt på garantin Ha deT |
|
|
Piratfärger......... Du måste skämta aprilo!! "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
Roffa1 |
Kristoffer_L: Vart hänvisad till lackfirman som Autopartner hänvisar till MS Billack i Linköping. Innehavaren påstod att jag ej alls kommer att bli nöjd med resultatet. Så då avstod jag naturligtvis. Återkommer väl senare när det gått hål i plåten. |
Roffa1 |
Karlhilding: De utvalda lackverkstäderna som BMW har kontrakt med, lackar bilarna med s.k piratlacker baserade på recept som saknar rätt antal kulörer, men som trots detta fått fullt godkänt av BMW koncernen. Tror fan att det blir fel färgnyans när det fattas flera kulörer i lacken. Detta gäller rent generellt över hela landet. Någon BMW originallack (i lös vikt) existerar ej på marknaden enl uppgift från BMW. Tycker det minsta godtagbara vore att verkstäderna finge originalreceptet från tyska BMW, så våra bilar ej ser ut som rullande lapptäcken. |
|
Jag tycker fortfarande att det låter som tidernas skröna och vill ha det bekräftat från fler trovärdiga källor. Vad är det i så fall som säljs i BMWs lackstift? Är det en inkorrekt blandning av piratfärger som blandas ihop på BMWs lackfabrik och levereras i BMWs flaskor? |
|
Roffa1 |
Kristoffer: Där har du delvis rätt att det förekommer BMW originallack på sprayburk samt även i lackstift, men detta lilla innehåll går ej att använda vid lack av en hel baklucka. Någon riktig originallack på literburk finns ej att tillgå i hela Sverige. Utan vi får istället nöja oss med div,halvfärdiga lackrecept. |
|
Detta är ju löjligt!! Lackfirmor blandar upp rätt kulör och kan du se skillnad är är det en dålig lackfirma. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
Roffa1 |
Karlhilding: Om det är så löjligt lätt, varför kan då ej MS billack blanda till rätt kulör? De avråder mig istället från att lacka om bakluckan. |
|
Jag har fått min baklucka omlackerad hos BMW i Mölndal. De har även gjort andra lackjobb på mina bilar. Alltid med perfekt resultat. Ett jobb var riktigt svårt med buckla på bakskärmen på min blåsilvriga 116i. De kunde ju inte lacka om hela taket också så de var tvungen att sluta lacka någonstans. Killen som sedan köpte bilen av mig hade med sin farsa för att titta på bilen. Farsan var billackerare och jobbade bland annat med BMW. Han skröt om att han alltid kunde se om en bil var omlackad. Ja på min 116i hittade han i alla fall inga omlackeringar sa han :) |
|
|
Roffa1: Därför att MS Billack av någon anledning inte vill ta på sig arbetet med att lacka om din baklucka. Tror du svaret hade blivit detsamma om det kom in en BMW med samma färg fast som var tillknycklad längs hela sidan? Det stämmer att det inte finns tunnor hos MS billack med Bluewater men det spelar ingen roll för en lackfirma har en förteckning över de olika kulörerna för olika fordon där det står exakt hur färgen blandas. Sen finns det alltid vissa kulörer som är svårare än andra att få till, men detta är inte något problem för en duktig lackerare. Och definitivt INTE av en firma som är kontrakterad av BMW att hantera plåt/lackarbeten. Detta är ju detsamma som att firman inte kan följa de garanti och kvalitetskrav som BMW kräver (dvs 1 års garanti på utfört arbete). |
|
|
Idag har jag varit på BMW och visat upp mina rost-bubblor på bakluckan. Svaret jag fick där var " Vi på BMW lagar aldrig sådana skador utan du får en helt ny lucka". Blir spännande och se vad dom får för svar när bilderna skickas till BMW Sverige. /Rikard |
|
| Hm, det var ju där jag var och blev oerhört bra hjälpt, med färgprov r4st och perfekt resultat. MS car o lack Linköping. Det första han sa var ju "jag har blandat till originalfärg och tre varianter". Skulle inte vilja ha "originallack" på en gammal bil då det blir fel färg efter att lacken åldrats och ändrat nyans!!! | |
|
melzen så var det för mig också jag tycker att man skall åka till BMW och fråga Min lucka är ny och omlackad i Sverige med bra resultat att man inte kan blanda till rätt färg måste vara skit snack Bara min mening Ha deT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.