AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.769

Förebygga problem - Frusen vevhusvent.

Sida 2 av 2
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Skulle definitivt sattsa på Mobil 1 0w-40 oljan över vintertid.
Länk
15liter för 850:- + frakt 200:-
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag har aldrig haft problem men förebygger med isolering för njurarna. Funkar riktigt bra!
Vilka material och tjocklekar isolerar ni med? Är osäker på vilka som tål värme mm. Vill inte riskera något bara för att jag ska förebygga ett annat probelm.

Mina idéer till isolering är:

sittunderlagsmateria. Dock osäker på väretåligheten.

eller dämpmatta med silversida/aluminium (typ ljusisolering) tål -30 till 120 grader. tillräckligt? Svarta skulle vara snyggt men biltema hade bara standardfärg.

mer tips och idéer om material skulle vara tacksamt:)

köpte buntband som jag tänkte fästa med.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jag isolerade mina VV rör med rörisolering från Bauhaus. Tror dem kostade 7-8kr per meter i olika diameter och tjocklekar. Drog fast dem med buntband och tejp.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Armflex rörisolering. Väldigt tätt och formbart. Finna en version som tål 150C men standardvarianten fungerar utmärkt.
ma
7.450
marin849
Armaflex.
Sittunderlagsmaterial + Buntband runt grillgallret
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Lägg upp lite bilder så man friskar upp minnet lite innan vintern.
Ska man även isolera några slangar ?

Jag har bara kört vid grillen
Kanske dum fråga. Men plockar ni bort isoleringen på vårkanten/sommaren?
Det blir alltså inte varmare på något håll i motorutrymmet så det är någon risk bara materialen klarar 70-80 grader?

Är dock lite tveksam till sittunderlagen, skulle vara intressant att veta hur mycket värme de klarar:)
ma
7.450
marin849
Isoleringen runt oljestickans rör och vevhusvent finns ingen anledning att ta bort.
Armaflex standard klarar drygt 100C.
Eftersom det bara är vattenånga och olja i dimmform som sugs in i vevhusvent för att sedan sugas in i insuget (vattnet) resp separeras i cyklonen (oljan)och rinna i form av enstaka droppar ner i tråget blir ju aldrig vevhusventdelarna lika varm som oljams arbetstemp, typ om man hade fyllt upp och pumpat runt varm olja i vevhusventilationen (om den blir fylld med olja har man dessutom större problem än att isoleringen mjuknar, t.ex. krökta vevstakar...). motoroljan blir ca 100C på M54.
ma
7.450
marin849
Man ska först isolera vevhusventilationens slangar och cyklon (coldclimate delarna är redan isolerade) och även oljestickans rör, ända ner till tråget (mycket viktigt!!!), samt rörstumpen från ventilkåpan.
Att sedan täcka fronten i olika steg beroende på utetemp är ju sedan inte bar för vevhusventilation utan för motorn i allmänhet. I -20C är avkylningen från utomhusluften inte försumbar och man vill ju få upp motortemp så snabbt som möjligt!

Oljestickans rör tror jag missa av många. Har man dessutom oljesticksrör äldre än slutet av 2003 är returkanalen väldigt smal. Man kan byta till coldclimate kit hur många gånger man vill men returen till tråg kan frysa hur mycket den vill om den lämnas utan åtgärd. Byt förresten till nya oljesticksröret samtidigt!

Jag har inte haft några som helst problem trots de senaste hårda vintrarna och mång kortkörningr. Det märks att isoleringen funkar, förut kunde oljesticksröret vara fryskallt trots flera mils körning pga fartvinden.
Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
Till mats_epost:
Du behöver inte vara orolig för M62TU motorn! Har aldrig haft ett sådant problem med denna motor. Om du får hög oljeförbrukning, så är det bra att byta VV i "bakändan" av insuget dock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.