AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.768

Förebygga problem - Frusen vevhusvent.

Sida 1 av 2
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Tja.

Det var en dag nu i veckan som var då jag fick skrapa rutorna på bilen. Kom ihåg förra vintern då min vevhusventilation frös. Bilen gick som en påse nötter och jag åkte på en rad byten och felsökte så satan på kvällarna. Vill ju givetvis inte råka ut för samma sak igen. Har m52b25 och snackade med nån som jobbar på rigo i halmstad och han sa att det inte finns några extra isolerade slangar eller nått sånt till min motor. Vill ju givetvis inte råka ut för det denna vintern också så jag funderar på om det finns något som kan förebygga att jag drabas igen. Förutom att köra bilen länge varje gång o inga smårundor.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Händer inte ofta på m52. Du behöver inte vara orolig.

PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Inte så ofta? Förra vintern hände det ju var o varranan bil verkade som här på forumet ialalfall. Men visst det var jävligt kallt i vintras. Kanske berodde på det?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oj, jag har en likadan bil och vet inte av mer än ytterst få(möjligen två-tre totalt på forumet iaf) som råkat ut för frusen vevhusventilation med denna motor..

Det man kanske bör göra är att rengöra denna ventilation och sedan byta olja oftare än normalt s.a.s..
Sedan hjälper det naturligtvis att undvika körningar kortare än milen(det är ju lätt att skriva, men det inträffar väl ytterst sällan för en normal brukare av t.ex en 523/528 idag..).

Min vagn har gått ca 20500 mil nu och har hitintills aldrig haft dessa tendenser...Peppar, peppar.
Den går normalt ca 12km enkel resa till jobbet och tillbaka...Varje vardag.
Ganska "bra" körning för att undvika detta kan jag tänka mig.

Mvh Janne.
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Okej, kanske är jag som överdriver då. Har 3,5mil till jobbet enkel resa men jag samåker med en kille så varannan vecka kör jag hem till honom och det är ca 5-6km dit så jag antar att det är dem resorna som är onyttiga för bilen. Får väl göra så att jag kör en extra lång runda innan jag kör hem till honom på morgonen. Plocka ner vevhusventen och rengöra o byta olja nån gång i mitten av vintern också.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag hade små symptom på min m52b28 i vintras. tog helt enkelt o satte 2 kartong bitar på insidan av njurarna. efter det så hade jag inga problem alls.

Stingrayracing
Hej,

Har nån en beskrivning på hur man gör rent vevhusventilationen?

//Lasse
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Problemen finns hos m54 eftersom att den motorn är av typen "low friction" det är inte m52. Att byta olija oftare är helt bortkastat.

Att täcka för njurarna kan vara bra om det är sjukt kallt men allt annart arbete är bara att skapa sig problem istället för att lösa problem.

På m54 bör man ta isär och göra rent oljereturen helst varje år. Täcka för njurarna är bra. Man kan mäta temperturen på ventilkåpan om man vill få en känsla för hur bra det är att täcka för njurarna.
Hoppas verkligen min M62TU (V8) inte är lika känslig som min förra BMW M54 motor. Jag drabbades också av detta förra året.

En oerhört pinsam historia för BMW tycker jag. BMW verkstäder runt om i Sverige måst tjänat oerhörda summor. Tycker åtminstone de borde bjudit på någon form av rabatt.

Finns väl andra saker som kan gå sönder i sträng kyla på en V8a är jag rädd för. ;-)

Sedan behöver jag nya vinterdäck..... sist men inte minst.
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
kamel2 förstår inte alls hur du tänker. Så du menar att det inte drabbar m52 alls? konstigt för i så fall har jag ingen m52. Och sen när ventilationen korkat igen o man ser på oljelocket att det e gul sörja där. Då ska man låta den äckel oljan va kvar i bilen eller?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
PMU-.jocke
Det finns vatten i oljan allt jämt frågan är bara hur mycket. Om du vill ha bort den så gott det går får du köra bilen länge så försvinner den av sig självt genom just vevhusventilationen.

Ytterst få m52 drabbas. Mycket värre med m54. Som jag skev tidigare, det har att göra med hur mycket "leak down" konstruktionen har. Det här är precis samma fenomen som hände med Saab Trionic 7, den motorn var helt (är) kass. Saabar med Trionic 5 typ saab 9000 och tidiga 9-3 drabbades nästan aldrig av stopp i vv:n.

Om du tycker att vaten i oljan är äckligt får du byta varje gång du startat bilen det blir dyrt och du lär dra sönder oljepluggen förr eller senare.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Det ligger något i det kamel2 säger. Jag har e34 med m52 och e60 med m54, E34:an har jag haft i ca 10 år, kört året om och aldrig haft problem.

E60 syns direkt när det blir kallt att det är klegg i oljelocket. Så någon skillnad är det. Dock har jag cold climate version så jag tror inte det blir katastrof.

Att förebygga borde gå om man gör som Saab som haft stora problem med detta. Det finns, tror jag, en ombyggnadssats där man drar en slang med varmvattencirkulation från motorn, lägger den ihop med röret från ventilkåpan till sumpen och sen isolerar alltihop med någon form av strumpa. Då håller man värmen där det brukar frysa.

Jag har fixat en snabbkoppling så jag kan dela efter böjen längst upp och se ner i röret hur det ser ut. Skadar aldrig att rengöra där i alla fall.
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Jo för jag sa ju att man ska byta oljan för minsta lilla. Om det finns så pass mycket vatten i den så att vattnat lyckas täppa igen vevhusvent. så känns det ju rimligt o byta ut den. Eller det e helt öndigt för allt försvinner så fort man får upp temp på motorn?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det är precis det som är problemet. Du får inte upp tempen på motorn om du inte hjälper till med isolering.
I år kommer jag att täcka för njurar och lägga lite isolering på ventilkåpa trots att jag har bytt till cold climate.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
PÅ min e60 finns det spjäll bakom njurarna. öppnas dom elektroniskt eller hur fungerar dessa? Finns det på alla e60? Känns som dom är där för att inte släppa in allt för mycket kallluft. Dessa spjäll upptäckte jag här om dagen. Och dessa är stängda så därför undra jag om dessa öppnas automatiskt vid för varmt motor?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Äntligen hittade jag bilden i etk på spjällen. Länk Nr3

MvH Bmw 4-ever
Jag isolerar alla slangar/rör samt täcker för njurarna till vintern.
Rengjorde alla slangar/rör inför förra vintern och glöm inte retur röret som går ner till oljestickan....
Kör korta sträckor till och från jobbet. Har bilen i garaget med 10+ och kollar jag oljelocket när jag kommit hem från jobbet så är det alltid lite tendens med gult klägg. Ett oljebyte inför vintern är att rekommendera, (oljebyte pågår nu :-) och att varmköra oljan ordentligt ca 1 gång i veckan så kondensen försvinner i oljan.
6.5 liter olja tar sin tid att bli riktigti varm när det är 20-25 minus grader.........
Har M54 motor.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Definitivt isolera!
Särskilt nere vid tråget där oljereturen går in i oljestickan och sedan hela oljestickans rör. Ett bra mått på om isoleriingen är tillräcklig är att köra en stund i 20 minusgrader och sedan öppna huven och känna hur varmt oljestickans rör är, är det svinkallt/fruset = isolera mera.
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Upplever mindre problem,sedan jag gått ifrån Castrol oljan...

superman
Ska tilllägga att jag kör på Mobil 1 NewLife 0w-40
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Spjällen öppnas När det är tillräckligt varmt. Tyvärr ingen hjälp mot frusen vevhusvent då jag drabbades av detta på min e61:a
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.