|
|
|
|---|---|
|
Verkar som att jag har fått min första punktering på typ 15 år och nu med RFT-däck. Bilen varnade för lågt lufttryck, nollställden indikatören, klev ur bilen och såg att ett däck (bak) hade tappat luft men inte helt. När bilen är på så hörs det som att luften blåser ut (eller fyller den på luft automatiskt?) från det däck som är punktering på när jag stänger av bilen så blir det tyst, hör inte att det blåser luft varken in eller ut? Vad är det som händer egentligen? :) | |
|
Bilen fyller inte på luft automatiskt i däcken. RFT fungerar att däckets sidor är förstärkta och klarar att köra några mil utan luft i. Testa att fylla på luft och se om det pyser ut. Har du tur kan en däckverkstad laga däcket. |
|
| Jag testade men luften pyste ut. Vad betyder det? Att jag måste köpa nytt däck? | |
|
Det beror lite på var hålet sitter och hur stort det är. Sitter det i slitbanan är chansen god att det går att plugga. Set till att ha så mycket luft i däcket som det går när du kör. Även om man kan köra utan luft så kan däcket ta skada om man kör för långt. Rekommenderar ett besök på närmsta däckverkstad och be dom kolla däcket. |
|
|
Personligen hade jag aldrig åkt runt med ett lagat däck om hålet är större. RFT har som nämnts ovan hårdare kanter som gör att man inte skadar fälgen och kan ta sig fram till verkstad. Dem ska tydligen hålla ca 300km men vem vill rulla runt med det. Släpper däcket ut luften fort så har du bekymmer och får köpa 2 nya, pyser den så kan man nog laga däcket genom att plugga den som Bones säger. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Det går att laga ganska stora hål om däcket är i bra skick. Men ju längre du åker med däcket utan luft ju mer skadas det och risken för att få köpa nytt ökar för varje meter du kör. | |
|
Tack för alla input. Nu har jag köpa nya däck runtom och "inte" några RFT heller. Att det skulle gå att köra 300 km med punkterad RFT måste vara en myt. Jag tror max 50 km och sedan måste de repareras eller bytas. Det kändes livsfarligt att köra fortare än 70 km/h med punkterad RFT-däck kan jag säga med färsk erafernhet. Nej, tack och lov har jag riktiga däck nu. :) |
|
| Edit: "Köpt" ska det vara. | |
|
Har du skaffat mobility kit nu? Jag hade en E91 som förra bil och hade RFT. Tänk om man får punka och inte alls kan ta sig nånstans (inget kit eller reservhjul)... |
|
|
nikasp: Då får man i värsta fall ringa bärgaren. Det fick jag erfara en fredagskväll kl 23.30, 5mil ut i skogen från Tärnaby. Roligare kan man ha om man säger så, men det löste sig pga en extremt serviceminded bärgningskille. /Micke |
|
|
Det var lite sånt jag tänkte på. I somras fiskade jag med ca 3 mil grusväg, enkel väg, i båda riktningarna och flera mil till till närmaste samhälle. INTE kul att bli stående där man kanske inte ens har täckning med mobilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.