AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
9.231

Ägande av MB S-klass W220, hopplöst eller?

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Hej!

Jag tycker W220 desginmässigt är en riktigt elegant skapelse men hur är dom att äga?

Driftkostnader? Någon som ägt en under ett par år och kan sammanfatta?
Rosten? Är det ett bekymmer också på faceliftmodellerna från 2004 också? Fick MB någonsin bort rostproblemet?

Räcker en S350 motormässigt?

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Hej, jag är relativt nybliven ägare av en S500 W220 -00. Jag bytte in min S420 W140 mot en S500 W220 i månadsskiftet Juni/Juli.

Rostar gör den ju helt klart, i skärmkanter, dörrarnas underkanter och så vidare. Jag har roat mig med att applicera dessa Länk produkter i förhoppningen att åtminstone fördröja förloppet. Dessutom är min avsikt att använda E38:an som vinterbil de kommande vintrarna.

S500 motorn räcker utan tvekan enligt mitt förmenande - det är nästan så att man ställer farten snarare än att man accelererar. Har dock ingen aning om hur tillräcklig och välfungerande en S350 kan vara.

Jag såg till att bilen jag kollade på blev avläst med CarSoft, vilket gav lite prutmån då bilen var full av felkoder trots att den var "nyservad". De felsta verkade ha uppkommit pga av långtidsparkering med urladdat bilbatteri.

Det enda felet på min och den mest känsliga punkten av diverse forum att döma är AirMatic-systemet. På min behövde kompressorn bytas ut, förmodligen som följdfel pga av ett överbelastat relä. Kompressorn var inte billig. Dessutom har enligt samma forum fjäderbenen, framför allt fram, begränsad livslängd. Å andra sidan finns dessa killar som verkar lösa det problemet på ett bra vis: Länk Och man måste ju komma ihåg att det finns inga vanliga fjädrar och stötdämpare som behöver bytas så jag vill nog påstå att kostnaderna är i det närmaste helt jämförbara men en konventionellt upphängd bil av denna klass.

Att köra är den till att börja med helt annorlunda mot min 740/E38 men den är å andra sidan ordentligt "köregenskaps-trimmad". S500-an känns betydligt mer "vuxen". Fast tack vare den utmärkta luftfjädringen kan man lätt som en plätt ställa om mellan mjuk och behaglig men lite diffus gång till stenhård med tvärkoll, via ett mycket användbart mellanläge. Dessutom kan man på Citröen-vis höja bilen vid t.ex. dålig väg vilket är lite roligt.

Bose-stereon är riktigt bra. Det finns en Dension-box för den obligatoriska iPod-en - Gateway Lite. Lite trist med Navin är att för att använda TMC måste radion vara inställd på TMC-kanalen. Det kan också vara lite trixigt att få tag i kart-CD med TMC - men det går. Med rätt kanal inställd och rätt CD laddad är Navin dock utmärkt.

Daimler-Chrysler tillhandahåller sin utmärkta elektroniska reservdelskatalog på nätet för jag tror det var €16 per år - mycket användbart för att få till småplock ordentligt. Den visar också ALLA optioner som vagnen levererades med om man knappar in chassinumret vilket gör det vettigt att starta prenumerationen redan när man tittar på bilar då mycket få säljare har järnkoll på vad de säljer (inget klander, det är mycket...). Det gamla vanliga uttjatade påståendet att någon skulle vara fullutrustad är ju naturligtvis inte sant här heller - många tillval är helt sonika antingen eller vilket gör "fullutrustad" till en logisk omöjlighet.

På det hela taget är jag mycket förtjust i min W220 och kan varmt rekommendera den - som komplement till min E38 - givetvis ;)

Det finns ett hyfsat antal inlägg och trådar om W220 här på forumet redan som är väl så läsvärda.

---
CO2 - förträffligt i läsken
Tja,

Har själv en s350 och är riktigt nöjd. Motormässigt tycker jag den duger, inga problem att hänga med i trafikrytmen direkt...
Dags för stor service nu och har en del extra arbeten att göra, tändstift bränslefilter etc... kommer kosta 7500kr, har även varit tvungen att byta larmsiren då batteriet i den tog slut och larmet då går hela tiden. (2000kr inkl felsökning). Den drar också mindre än jag hade förväntat mig, snittar 10,5/100km på en tank i regel.
Visa användare
1.621
balmgren
Ja, så var det ju bensinförbrukningen då. På resan till jobbet på 24 km med en snittfart på ca 96 km/h (kombination av landsortsvägar och motorväg) drar S500-an mellan 1.41 och 1.17 l/mil enl den fiffiga färddatorn beroende på väder, trafik och humör.

Jag har bytt hjul till 225R16 som ersättning av de 245R18 som satt på när jag köpte den. Den drog märkbart mer med 18-tumshjulen även om det inte var anledningen till att jag gjorde bytet. Jag föredrar helt enkelt gången på "ballongdäck".

På långfärd på motorväg har jag kommit ner i 1.03 l/mil och det med en snittfart av 107 km/h, dvs det gick undan ganska bra på sina ställen då det bl.a. var vägtullar och vägarbeten.

Långtidssnitt under tiden jag har haft bilen ligger på 1.3 l/mil.

Det är väl bäst att här klargöra att jag inte håller igen eller "kör mjukt" i onödan särskilt ofta.

En sak att passa upp på - ex med skidlucka i bagaget har den lilla tanken på bara 75 liter medan de utan denna finess har den stora tanken på 85 liter. Min har skidlucka så jag är oftare på macken än jag skulle vilja.

Som jämförelse är långtidsförbrukningen på min 740 ca 1.56 l/mil - fast jag kör 740-in hårdare än jag kör S500-an, än så länge iaf.

---
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Det jag är mest rädd för är rost och rackel med luftfjärdringen. Har dessa problem åtgärdats eller uppdaterats på facelift-modellerna?

Hur länge håller fjädringen vanligtvis?
Visa användare
1.621
balmgren
Jag ser ingen anledning till att oroa sig över AirMatic luftfjädringen särskilt. Den är tydligen relativt enkel och billig att hålla i skick jämfört med det hydrauliska ABC-systemet som sitter på CLS och S600 och som skall finnas som ett (mycket ovanligt) tillval på S550 och neråt.

Visst, fjäderbenen fram behöver tydligen bytas vid runt 16,000 mil enligt vad jag sett, och kompressorn kan, som förmodligen hade skett på min, ha skadats av det kända felet med överbelastat relä. Ett nytt, förbättrat relä kostade visst runt 40 kr hos ÅF. Men återigen, det är ju ingen jätteskillnad mot att behöva byta vanliga stötdämpare och kanske fjädrar och det runt runt om på vagnar med konventionell upphängning vid dessa miltal iaf.

Jag har ingen koll på om designen på Airmatic är förändrad och om det rostar mindre på W221.

---
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Aha, kände inte till att det finns olika system av luftfjädringar. Vad kostar det per hjultill AirMatic?

Vad kostar kompressorn?
Visa användare
1.621
balmgren
Nja, ABC är ett hydrauliskt system, AirMatic använder luft.

Kostander för AirMatic fjäderben finns här: Länk och utbytespris verkar bli ung 2.900 kr per främre fjäderben + frakter + ev tull. Deras argument förefaller mig ganska så övertygande.

Kompressorn kostade mig ung 6.100 kr monterad och klar på ÅF-verkstad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.