|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag undrar om det någon som har testat en F10:a med parkeringsassistent och vet om den bara parkerar i fickparkering dvs när det finns en bil framför och en bakom eller om den även hittar luckor mellan bilar som står parkerade på rad typ köpcentrumparkeringar, jag har trångt i garaget med pelare och det hade varit skönt om den hittade in själv där :D Mvh En som funderar på att byta till BMW. | |
| Parkeringassistenten är av typen "Valet Parking" dvs. du stannar framför entrédörren (dit du ska) hoppar ur och går in i butiken. Bilen fixar resten! Det kräver dock att du dessutom har komfortlåsning! | |
|
Steaman: Har du inte "ValetShopping" tillbehöret i din tillbehörslista som kör och handlar mjölk när det behövs? Nu har jag inte samma tillbehörslista som du har utan jag ställde en fråga här eftersom de flesta medlemmar här brukar veta hur saker funkar oftast mycket bättre än säljarna i bilhallen. Det kan låta som om jag är lat (det är jag) men pelaren i mitt garage + grannen parkerar som en kratta gör det oftast till en jobbig manöver att få in bilen i rutan. Någon som har koll på hur assistenten funkar och inte har samma tillbehörslista som "Valet-tillbehören mm" ligger på? |
|
| Funktionen kan endast användas för parallellparkering. Radarsensorer sitter snett nedanför ytterbackspeglarna och känner av om en tillräckligt "lång" parkeringsficka är ledig. Väljer man att köra in i en ficka som sensorerna godkänt styr bilen själv medan allt annat sköts som vid en vanlig parallellparkering. | |
| tack för informativt & bra svar! | |
|
Ursäkta men jag kunde inte låta bli! Jag har inte Parkeringsassistent eller Valet Parking på mina bilar men skulle föredra den senare. //Stefan |
|
| Men du kan ju beställa suround view till bilen. Då ser du även sidorna på bilen på skärmen och kan se om du är på väg att dra in i en pelare på högersidan t.ex. | |
|
Gorban, Tack för tipset! // Greendriver |
|
|
Fråga är om man inte skulle gå en förar kurs innan man kör bil istället Ha deT |
|
|
thom525: Tack för din input, du bidrar verkligen med ovärderlig information, spelar du trummor i bilen istället för att lyssna på högtalare? Min granne är en gumma på 80+ och jag har valet att antingen trycka mig in i min p-plats bäst jag kan även när hon ställer sig så att hon får ut rullatorn :( och samtidigt ska jag parera mot pelare inne i min ruta, ursäkta att jag undersöker tekniska hjälpmedel... Kan man stänga tråden nu innan jag får rådet att slå ner bärande betongpelare för att underlätta parkeringen? |
|
|
Lite ödmjukhet om jag får be. Du får nog tåla lite kommentarer från oss alla som frivilligt hjälper andra. |
|
|
steaman: sorry, jag har tackat och tackar åter alla som bidrar i forumet, och i forum där jag inte är så novis så försöker jag göra mitt bästa att hjälpa till. Dock så tycker försöker jag undvika att svara om mitt svar inte bidrar. Finns det ingen möjlighet att stänga tråden för såväl alexanderl som Gorban har kommit med jättebra info frågan är mer än besvarad. |
|
|
greendriver lugn och fin nu men nog har våra bilar snart så många tekniska hjälpmedel att vi själv inte behöver tänka Har själv sensorer men skulle aldrig lita hundra på dem och visst är det helt sant att det är bra med hjälp medel Din granne känner jag inte men hälsa från mig vi skall vara rädda om de gamla Ha deT |
|
|
Thom525: Sant så sant, man ska ju inte blunda bara för att man tar till hjälpmedel. // Greendriver växlar nu ner på sarkasmen och växlar upp tacksamheten = Lugn som filbunke Ps. hälsar grannen från dig :D Ds |
|
|
F10:ans parkeringsassistent sköter avståndsbedömning och rattande; men du måste själv gasa för att det skall hända nått. Du kan alltså inte hoppa ut ur bilen och tro att bilen fixar resten... ---- BMW CS #6212 |
|
| Eller så kan man ju skaffa en 7-serie och sitta i baksätet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.