|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har lyckats råka ut för den klassiska vattenpumpen på min BMW 323 -96, olyckligtvis gick den sönder under en ganska inspirerad körning. Hur som helst, bilen började gå upp rejält i temp och jag stannade bilen och bogserade den till garaget. Pumpen togs väck och mycket riktigt, skovelhjulet var helt trasigt. En ny pump sattes dit utan problem, men bilen kokar fortfarande och drar vatten någonstans. Misstänkte topplockspackningen först, men inget vatten ser ut att gå genom avgaserna. Vad tror ni kan ha gått sönder i samband med vattenpumpen? Tack på förhand, Mvh Mattias | |
|
Hej, Termostaten kan ju ha gjort sitt i samband med den höga värmen.. bara spekulationer men det är ju inte speciellt mycket pengar i en sån. Hur mycket vatten är det du förlorar? /// Alex |
|
| Måste man inte lufta systemet efter ett sånt byte? Du skriver inte att du gjort det. Bara en tanke... | |
|
Jodå, systemet är luftat och fint. Tror faktiskt inte att den läckt ut något vatten vid närmare eftertanke. Men jag körde lite med bilen nu, och tempen låg helt stabilt under hela färden. Varvade även ur den vid provkörningen och inga tecken på att mätaren skulle röra sig. Dock när jag stannade bilen och lät den stå på tomgång c:a 5 minuter så hade tempen klättrat upp till första sträcket. Fick tips av en kompis om att det eventuellt kan vara kylfläkten som inte fungerar som den ska? Kan det stämma? Tacksam för tips! //Mattias |
|
|
Hej, kylfläkten eller framför allt viscokopplingen som sitter på själva fläktbladet brukar ge upp. Då går bilen upp i temperatur - framför allt på tomgång. Gr8ride |
|
|
Misstänkte nästan det kunde vara det. Ska se om jag kan köpa en vettig fläkt till kärran då :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.