AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.389

Vettigt pris och troligt värdefall på E61 525D LCI -07?

Villurski
Har nyligen blivit (nöjd) ägare till en E61:a. Efter att den första euforin har dock efterköpsångesten drabbat mig och jag behöver bekräftelse på att jag tänkt rätt :)
Vill därför gärna ha lite reflektioner på hur jag resonerat; jag betalade 300k för en utgående modell enligt nedan, och förväntar mig ett värdetapp på ca 35k per år (kör ca 1500 mil/år). Enligt mitt ursprungliga resonemang skulle jag alltså få strax under 200k när bilen är knappt sex år och har gått ca 9700 mil. Nu i efterhand tycker jag det låter högt... Men vad tycker ni? Och var 300k i överkant, det går ju att hitta mindre utrustade ex billigare?

Bilen har gått 5200 mil, är svensksåld, jag är tredje ägaren, är i bra skick och har följande spec:
Manuell
Carbonsvart metallic
Individual bi-color (grått och svart) läder
Comfort-pkt
M-sport
Ljuspaket
Panoramatak
Avtagbart drag
Komfort stolar
Navi professional
Prologic 7
DAB-radio
Head-up display
Night vision
Soft-close dörrar
Bluetooth
USB-audio
Helljusassistent
Körfältsassistent
Kurvljus
Automatisk baklucka
Aut avbländningsbara backspeglar (3 st)
Mugghållare
Isofix även fram (avstbar airbag)
Stolsvärme bak
Röststyrning
Tonade rutor

Dessutom fick jag med vinterdäck och ett takräcke :)

Jag kanske ska tillägga att jag ler varje gång jag ser bilen genom fönstret och blir ännu gladare när jag kör den! Så missnöjd är jag inte, bara orolig över ett stort värdefall.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Räkna med ett värdetapp på ca 50% på inköpspriset efter 3 år. Detta brukar vara en bra huvudregel på nyare begagnade bilar. Sedan planar värdeminskningen ut. Din bil kommer enligt "listorna" troligtvis vara värd ca 140 - 170 000 kr om 3 år, privat lite högre.

Ett exempel från verkligheten är min 525iM Touring -03 (E39) som jag köpte för 4,5 år sedan (då E39 fortfarande var "het"). Inköpspris 2006-01, 230 000 kr, värde efter 3 år ca 110 000 (var runt till ett antal handlare och fick allt mellan 100 - 120 tkr i inbyte), värde idag 85 - 100 000.

Att det kostar att åka nyare bil är bara att blunda för och istället njuta :-)

/Rickard
Roffa1
Med tanke på den mkt gedigna utrustningslistan, så låter det som en trolig Tysklandsimport.
Har aldrig tidigare sett ett Svensksålt exemplar med så omfattande tillval, bör väl ha kostat en mindre förmögenhet från början.
if
92
ifredda
E61 525d Touring LCI -07
Jag gav 215´ för min 525d E61 LCI i somras. Dubbla miltalet och hälften av utrustningen. Ditt pris skulle jag säga är väl inte helt fel men kanske lite högt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, man måste som någon tidigare skrev inse vad det är för utrustning i denna vagn...

T.ex Night vision har jag knappt sett på en 5-serie vagn tidigare.
Ok, flera BMW 550 har ju visserligen detta tillbehör, men inte många med mindre motoralternativ..

Visst kanske den var lite dyrare än många andra, men betänk som sagt att utrustningen var tämligen riklig..

Grattis säger jag, en kanonhärlig vagn du inhandlat.

Mvh Janne.

Villurski
Jo, det var ju utrustningen som fick mig att slå till, och betala de extra pengarna mot en comf+adv (ca 40k).
Den är svensksåld med BMW Solna och en privatperson som tidigare ägare. Bilen transporterade spelare till Stockholm Open 2007, antar att det är därför den har den specen.

Har tänkt att behålla den i tre år i vilket fall, men det har man ju sagt förut :D
Sen när F11:orna börjar dyka upp begagnade så kommer det klia i köpnerven igen!
Håller med Roffa och övriga om att du har en 525 E61 som är "sjukt" bra utrustad för att vara svensksåld. Är nog tämligen säker på att den utrustningslistan är unik på en svensk 525-a. Nightvision och Head-Up är det nog inte många som har på en 525-a. Den övriga listan är också väldigt gedigen och med hänsyn till detta tror jag inte du givit för mkt för bilen. M-paket är ju cirka 20´+ också och gör bilen till väldigt mycket mera attraktiv senare. Tror den kommer att behålla värdet bra då den är unik och det gäller bara att du hittar en köpare som förstår att värdera utrustningslistan och också önskar den. Förstår du gillar bilen, det hade även jag gjort, grattis till ett bra köp skulle jag säga. Tror inte du får problem att sälja den kärran om tre år, den kommer helt klart stå sig bra om du vårdar den ömt :-) Iom att den kommer vara den enda som finns den dagen du säljer den, så kommer du sannolikt hitta en köpare som värderar den rätt. Sen är du ju en Touring och en kombi, vilket breddar marknaden för köpare ytterligare. Om det sen skulle skilja 30-50 tkr mot din jmf med en "normalutrustad" så skulle jag nog sju dagar i veckan välja den som har den här utrustningslistan framför en något billigare som saknar allt godiset. Bara navin, komfortstolarna och panoramataket samt M-pkt värderar jag till iaf 60 tkr extra som beg. Resten är ju bara extra godis som förnöjer det hela ytterligare, sen rätt färg också, Carbonsvart är alltid poppis. Skulle ju vara intressant att se nypriset på denna kärra en gång i tiden, tror den brutto säkert hamnar runt 700-750´det är väl extra utrustning säkert för en 250-275´på den. Grattis igen till en underbar kärra!
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Grattis till en bra bil - och det är inte utan att man blir avis på utrustningslistan... Bra pris på en bra bil enligt vad jag tycker.

Någon kanske vill kommentera priset på min 530 XD Touring -09 också? Monacoblå - 18 tum + vinterdäck på alufälg. Navi Professional med hårddisk, komfortstolar och bägge paketen + USB. 2900 mil. En tidigare ägare och så gott som nyskick i lack och klädsel. Saknar drag och bluetooth för att vara helt nöjd. Men det går ju att fixa i efterhand.

420.000.- och jag räknar med värdeminskning på minst 50.000.-/år i tre år. Tycker själv att priset är OK mtp vad man kan se på blocket.

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.
Villurski
Hogan: Fin bil själv! Jag tror du kommer få betala lite mer än mig per år i värdefall men också att din bil är mer lättsåld när det är dags samt att du har mer bil i o m motor och drivlina. Man får oftast det man betalar för.

Från den andra tråden: Eftersom du har automat så har du väl samma som i 535D dvs 700nm borde inte vara ett problem, eller? Nu blir jag avis!

Med känsla: Jag har förlikat mig med att mitt prylintresse kostar även på bilsidan. Men jag hoppas som du skriver att jag hittar någon som uppskattar detta när jag säljer, och därmed kanske får igen lite av merpriset. Och ja, nypriset ska enligt tidigare ägare ha varit 724' (listpris) men eftersom det var BMW Solna som tog ut bilen antar jag att rabatten var "generös" på tillvalen.

Tack för era svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.