|
|
|
|---|---|
|
Har ju tidigare tagit hem ett par bilar från Tyskland men då har det alltid var köp hos en auktoriserad handlare och jag har då överfört pengar innan jag hämtat bilen. När jag nu hittat en E61 som fallit mig i smaken så är det en privatperson som säljer den och då är det inte aktuellt att göra någon överföring innan nedresa. Min fråga är om det finns några smidiga alternativ till att resa ner med kontanter? Förutom att det känns mindre tryggt att resa med 250-300' så verkar ju kursen vara avsevärt högre för kontanter än vid elektronisk överföring. Jämför jag kursen på Forex med SEB's avistakurs (som jag tror är det jag får betala vid överföring) så skiljer det 38 öre vilket på hela köpesumman ger en merkostnad på över 10.000 kr. Har hört att Forex och X-change har något rabattsystem vid "storköp" så kanske den faktiska skillnaden minskar något... Finns det någon form av överföring man kan göra till en tysk bank där jag själv kan hämta ut pengarna? Har för mig att jag läste om denna möjlighet i någon gammal tråd. Har inte möjlighet att spendera för lång tid i Tyskland utan max två dagar, dvs titta på bilen dag 1 och genomföra affären dag 2. Tacksam för erfarenheter och tips! ___ //Ulf | |
|
Har du kontaktat din bank och frågat om tips? Ni kan kanske tillsammans åka till en bankkontor i Tyskland och föra över pengar från dig till honom. Jag tror svenska banker kan göra det av varandra i alla fall, naturligtvis kostar detta lite extra men det kan det ju vara värt. Men det är kanske inte så troligt att detta fungerar över landsgränser. |
|
|
Jag köpte bil av privatperson-03 och förde då över pengar till en tysk bank från Handelsbanken. Iofs höll det på att gå i stöpet för Handelsbanken hade lyckats föra över pengarna till en bank i tyskland 10 mil från där jag var. Men det löste sig med hjälp av en driftig säljare och ett par samtal till Handelsbanken. Kolla med din bank så har de säkert samarbetspartners i Tyskland. /Ronin 72 |
|
|
Ronin72: förde du över pengar i förväg till banken eller ringde du banken från Tyskland och bad dom göra transaktionen och i så fall hur långt tid tog det (bortsett från deras "felkörning"). Ska ringa min bankkontakt på SEB men ville gärna ha lite info innan... ___ //Ulf |
|
|
Jag beställde överföringen i sverige ca 4 bankdagar innan jag åkte ner, det här vara ju några år sedan så det kanske går fortare i dag ? /Ronin 72 |
|
|
Uppar denna då jag också ev. skall köpa privat. Det finns ju express överföring men det verkar som om man lik förbannat får vänta tills nästa dag innan pengarna är överförda? Hade tänkt klara av detta på en dag.... |
|
|
Jag kom precis hem från tyskland med en bil som jag köpte genom en ny väldigt smidig lösning från SHB. Jag förberedde min bank med säljarens kontouppgifter och de gjorde iordning hela överföringen. När jag kom fram och hade godkännt bilen och gått igenom allt så var det bara att ringa banken så tog det max 15 min att slutföra överföringen och om man inte ville handla så drog de tillbaka dina pengar till ditt konto. Väldigt smidigt måste jag säga, det enda man måste tänka på är ditt bankkontors öppettid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.