AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.537

Shell försvinner från Sverige?

Sida 1 av 2
Verkar som att Shell kommer försvinna från Sverige, iaf om man får tro Aftonbladet.
Länk
Bye bye Shell V-Power...
De försvinner inte utan blir uppköpta. Inte alls säkert at de plockar bort VPower. Förhandlingar pågår dessutom att behålla namnet shell.
Tankar aldrig på Shell, så jag kommer knappast att sakna dem. Det är ändå OK/Q8 och Statoil som bestämmer priserna.

Boldly goes where no BMW has gone before
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Statoil har köpt Hydro eller en del av den iaf så vem står näst på tur? Preem?

BMW - Beroende Med Wilja
Trist om Shell försvinner, det är ju ett klassiskt märke. Men jag har för mig att de hängt löst tidigare och att det var snack om att de skulle bli uppköpta av Statoil.

Lite trist om det bara till slut bara blir en massa no-name mackar kvar, intill Statoil-Hydro eller OK/Q8/etc/etc...nej det var helt enkelt bättre förr :-)
Jag bryr mig inte så mycket om vad macken heter så länge som de har bra priser på drivmedel.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om dom sen kunde sluta sälja korv och annan skit och inrikta sig på vad som behövs till bilen, men det går inte för det är det ingen förtjänst på längre. SÅ för att överleva så måste dom vända sig till bilföraren istället.
OK var en gång även en utmärkt reservdelsbutik, nu är det närbutik och korvkiosk. Nu finns det knappt oljefilter längre.

Nä idag åker jag till ICA Maxi och köper mjölk, kattmat och LL-01 klassad Shellolja medans den finns kvar (299kr/4L)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hur i helvete får man bort bevakningen av den här tråden utan att vara Pro-medlem???
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
hasso: Jag jobbade extra efter gymnasiet på en liten Shellmack i början av 90-talet. Lokalen var alldeles för liten för att sälja livsmedel. MEN, vi hade fördelarlock, fläktremmar, säkringar, glödlampor, växellådsolja m.m. Vi hade egen verkstad ockå :) Jobbade även med biluthyrning lite senare på en OK-mack som sålde det mesta inklusive hela avgassystem och bromsbelägg.

Dessa mackar är ju helt borta idag. Man kan på sin höjd köpa spolarvätska och en isskrapa om man letar bland alla kyldiskar.
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
lite konstigt är de
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle vilja säga väldigt konstigt, förut hade OK en riktigt billig olja; 39:- för 4 liter som jag använde för att skölja ur smörjsystemet med, nu kostar samma olja runt 120:-? Och samma usla klassningar som tidigare typ API SG.

Vem köper dessa oljor nu för tiden? Inte jag...
Vad händer med alla 7Eleven som numera är i varje Shell-mack?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Att ST1 är så pass stora...är som stora i nåt annat land än Finland?
Tycker inte shell borde behöva sälja ut sig, dom är ju grymt stora världen över. Kanske är så att Sverige-delen går så pass dåligt?
Tur att det inte är statoil som är den intresserade köparen, dom börjar bli för mäktiga på marknaden nu.
Vilken är näst på tur, preem som näms ovan??

Shell var faktiskt för några år sedan den bensinkedja som hade högst omsättning.

Nackdelen med alla sammanslagningar är ju att den minimala konkurrens som finns blir ännu sämre. Som det är idag har alla mackar i samma stad samma pris. Höjer en så höjer alla andra etc.

Märkliga är att i Danmark, som ju är ett väsentligt mindre land har betydligt fler oberoende aktörer. Där skiljer också priserna mellan mackarna desto mer. Dock så kan du inte köpa något oljefilter på macken, däremot iskall starköl och färskt rågbröd :-)
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Pils, dvs mellanöl är vad de säljer, trevlig! Rågbröd kan dock kvitta... =)

MVH Christofer
He
51
Helirupert
BMW M Roadster -97
BMW Z4 sDrive35is -12
Nu är det officiellt:

I december månad slutförde Shell försäljningen av huvuddelen av sin affärsverksamhet i Sverige och Finland till St1 - opens in new window.

I Sverige omfattar försäljningen Shells servicestationer, ca 340 stationer och även stationerna för tunga vägtransporter (CRT). Bensinstationerna kommer att fortsätta att verka under Shells varumärke under ett licensavtal.

Försäljningen omfattar även Shell Raffinaderi i Göteborg, Shells verksamhet för bränslen till industrikunder (bulk) och Shells marinverksamhet i Sverige.

Länk
Länk

Robert

BMW - Freude mit Schwung
Skoj att namnet Shell blir kvar. ST1 låter ju...

Ett tag var det ju tal om att Esso skulle komma tillbaka på den svenska marknaden. Någon som vet vad som hände med det? Tigern finns ju kvar och verkar frodas i åtminstone Tyskland.
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det vore självmord att byta namnet från Shell eftersom det internationellt sett är, ehm ...jättestort...

MVH Christofer
He
51
Helirupert
BMW M Roadster -97
BMW Z4 sDrive35is -12
Hoppas i.a.f. att man behåller 99 oktan V-Power. ST1 kör bara med "bensin" (d.v.s. 95 oktan)...

Robert

BMW - Freude mit Schwung
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På många mackar finns ju inte ens ren bensin, dvs 98 oktan utan etanol!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.