|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hade en bmw 320 -01:a förut. Förlorade så mkt pengar på den så jag kmr alrdig kommer köpa dyr bil igen ;) 50 lax i värdeminskning på 2,5år är absurt o då var bilen ändå 4år gammal när jag köpte den.Nu har jag fått en bil, kan inte bli billigare än så :)))...kanske. Dock är det en risig sak, Mazda 323 -90, 26,000mil. 10ägare. Sitter träskruv och tejp på den :) Men pigg. Många funderingar; - Det är en hel del rost på den, både ytligt och på nått ställe ca 10x10cm tror jag det är genomrostat. Ska jag skita i rosten? ...o låta den dö ut för det lär den göra snart ändå. Eller slipa bort det o fixa spackel o primer? - Kylaren läcker upptill, det är siliconat där det läcker, men det läcker ändå från stället. Om man inte har löd-utrustning hur kan man från utsidan laga? (kommer inte hälla i joxs inne i kylaren) Epoxylim? Om hålet är litet kanske man kan dra i en skruv. Men rädd att hålet är större, säkert en svetsfog som gått upp. - Bilbatteriet va dött, köpte ett nytt för saftiga 1050kr på Mekonomen(dyrt för att vara dem tycker jag då okq8 tog samma pris, dock säger Mekonomen de har 3 års garanti...men det är nog den totala livslängden på batteriet ;D) Hur som så undrar jag om man kan köpa batteri på annat sätt billigare? Och måste man ha 60AH batteri för att instruktionsboken säger så? Skulle jag kunnat ta ett annat typ vilket som helst(12v) o det hade funkar det med?..min bror har några halvkassa i garaget...kunde ju testat innan med dessa. - Sitter vinterdäck på bilen, noterade att ett skiljer sig. 3st 175/70 r13 1st 155/80 r13. Min fråga funkar det att åka såhär? Är det samma däckomkrets på dessa?..eller vad man nu brukar säga. - Bromsarna tar dåligt, plus att den kränger ganska mkt till åt vänster. Man känner att bilen liksom åker diagonalt till vänster, inte bara framvagnen. Beror detta på de olika däcken? Eller olika bromsverkan på hjulen? Eller annat? - Vad gör man åt en lådcylinder i dörren som åkt in i själva dörren? Jag kan kanske "öppna upp" dörren, men cylinderns "krage/manschett/ytterring" finns inte kvar så det är väl den som gör att cylindern sitter i själva dörrplåten o inte låter den glida in. - Inget servo, fattar inte det då man haft servo i usa sen 70-talet. - Bilens A-stolpar saknar dekor-plastlister, superdyra att köpa nya? - Kostar det att skrota en bil? eller får man 1000kr? ...när det blir dags. - Vad kostar det att få olja bytt på en verkstad? Vad kostar det att byta alla bromsar? Cirka. Olja bytte jag dock själv på min bmw, men orkar inte längre hålla på. | |
| ..."låscylinder" skulle det stå. | |
|
Behåll Mazdan två och ett halvt år så har du lagt ut 50´ på reparationer... ;-) MVH Christofer |
|
|
Verkar vara en riktig rishög du fått tag i. Måste finnas betydligt bättre objekt i 5000kr-klassen. Håller med föregående att det här kommer bli dyrt. Och vill du inte ens byta olja själv så byter du väl inte bromsar och kyl heller. Plus allt annat som antagligen måste fixas på denna herk. Leta upp en hyfsat nybesiktigad bil för några tusenlappar och hoppas den håller ytterligare en besiktning till eller två istället. Att köra omkring i sådana skrothögar är dock inget man ska hålla på med om man vill signalera god smak eller stil. Men det verkar ju inte vara nåt prioriterat i ditt fall...:) Lycka till med din "billiga" bil! |
|
|
- Kostar det att skrota en bil? eller får man 1000kr? ...när det blir dags. Den skulle varit skrotad för 10 000 mil sen Inget servo, fattar inte det då man haft servo i usa sen 70-talet. I USA hade man servo långt tidigare än så de flesta utrustnings detaljer som man tycker hightech på Volvo fanns redan på 50 talet i USA förutom de som kräver en dator för att funka Att tro att du kör billigare med en sådan bil om du inte kan reparera själv är lite naivt Det är bättre för dig att amortera än att reparera Ha deT |
|
|
Haha, vilket härligt stöd man fick här då! Bilen är besiktigad, skattad och körklar! Tro det eller ej :D Jag tänker inte lägga massa pengar på reparationer, kör tills den inte fungerar mer eller mindre. Men finns det bra tips o trix för att komma undan billigt med att åtgärda några fel så vore det trevligt. Kanske ger mig på att byta olja själv och byta bromsarna. Skulle väl inte hålla med om att bilen skulle skrotas vid 16000mil, en bil och även en mazda håller bättre än så! En till sak finns på bilen som jag glömde nämna, ratten är inte rak i fårhållande till körriktning, den är lite styrd åt vänster när man åker rakt. Tror faktiskt det är själva ratten som sitter snett då jag vet den byttes ut förut. Lätt att skruva ratten rätt eller går det inte? |
|
|
Synd att du måste få en massa dryga kommentarer på detta annars utmärkta forum. Varför skulle den skrotats för 10 000 mil sedan, hur kommer det sig att du själv inte skrotat din egen bil än? Hade en sådan bil förut fast en 91:a med servo, så det kankse är nåt fel på din kolla om det finns vätska Såg förjävligt ut men fyllde sitt jobb att ta en till jobbet 5 km och till träningen en dag i veckan + övningskörning, vad den signalerar till andra tänkte jag inte ens på och det har jag alltid givit fasen i då jag inte har något sådan behov. Byt bromsarna så de funkar , delarna kan du köpa på biltema och de kommer fungera bra, kylaren kankse du också kan hitta där eller på skroten. tyvärr så har du säkert redan balkrost, om du inte har det och det är påväg och du vill behålla bilen ta hand om det på en gång. Jag grejade inget på min under 1,5 år som jag hade den sedan sålde jag den som skrot. De skrotas oftast pga de rostar bort inte pga motorn och växellådan går sönder. |
|
| Du bör kolla att generatorn laddar innan du lägger ner pengar på batteri. | |
|
Far min va så ivrig att han köpte batteri åt mig utan att vi testat generatorn, men det vekar nu som att batteriet laddas så allt är som det skall nu, dock önskar jag vi inte lämnade kvar gamla batteriet hos mekonomen, det kanske fungerade om vi laddat det ett dygn med billaddare. Men killarna på mekonomen snodde batteriet då det inte finns kvar i deras "Batterisopor" ..jag va nämligen där idag o frågade om jag kunde få tillbaka det o de spelade dumma bara. Men andra batterier fanns där. Ett batteri hinner det laddas något efter 4mils körning om det är helt tomt innan? Ska be besiktningsmännen kolla balkrost när det blir dags i november. Det är väl det som avgör bilens livslängd som du säger. Sparklådorna är ganska rostiga så är även dem rätt körda snart och då blir det skroten. Kylare lyckades jag laga med "kemisk metall" så den är kanon nu. Trasiga låset får jag nog leva med, lär inte vara värt få det fixar o vet inte om jag klarar byta sådant själv, får då lär ju alla lås behövas byta o det blir nog ett jäkla jobb. Bromsarna tar olika hårt, kan va luft i bromssystemet hörde jag så gör att det trycker olika hårt, eller dålig bromsverkan just för att nått kärvar i själva bromsen vid hjulet. Blir att ta bort hjulet o kolla, vad ska man titta på? |
|
|
Nej du kan aldrig ladda batteriet fullt efter körning, du kommer kunna starta bilen men batteriet kommer sulfatera. Har man tömt batteriet så ska det alltid laddas fullt med batteriladdare och det kan ta mer än 2 dygn. Om det är nån tröst så är det inte säkert att något mekonomenanställd snott batteriet när jag jobbade med bildelar så la vi dem i återvinningslådan och de var alltid borta nästa dag, nån som går och samla ihop gamla batterier. Testade det inte batteriet åt dig med deras midtronics eller liknande, det säger om batteri är ok eller inte. Troligtvis var det kört om det inte laddats, sulfateringen börjar nästan omgående. |
|
|
När det gäller bromsarna så är det säkert ingen luft utan ta isär bromsar fram, smörj,motionera kolvar mm använd kopparpasta till glidet sätt ihop och vipps ska du se att det går att få stopp på fartvidundret igen. Gör likadant bak förstås om det nu är skivor, är det trummor bak så kolla hjulcyl. Men att den går på diagonalen beror nog på att en kolv fram kärvar. Men undrar bara varför i h.....e köpte du ett lik? |
|
|
Bromsarna fram ärlättast att greja. Om bilen stått så är det troligtvis därför den kärvar. |
|
|
Det är skönt med billiga bilar, hade en vinterbil nyligen som jag bara tankade och plågade... Skrek som en gris när man startade den i minus 25 :-). Nu till frågorna Kylaren: köp en hel kylare med samma slangkonfig på en skrot för några hundra och naja fast skiten.. Funkar bra.. Bromsarna bör du väl smörja upp och investera i klossar samt ev beg. skivor. Snåla inte på bromsarna . Om däcken är slut, köp billiga regummerade sommardäck och bättre v-däck (dubb) Så hade jag gjort iaf... Strunta i rosten |
|
| Vad är det för färg på den? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.